Forum Skarbników
Wrześniowa sesja konsultacyjno-szkoleniowa Forum Skarbników:
29 września 2025 r.
Inwentaryzacja z perspektywy Skarbnika: minimum teorii, maksimum praktyki
Program sesji:
1. Pojęcie, metody i rodzaje inwentaryzacji.
2. Kto odpowiada za przeprowadzenie inwentaryzacji w jednostce sektora finansów publicznych – kierownik jednostki, skarbnik gminy, główny księgowy, a może ktoś inny?
3. Obowiązki kierownika jednostki, skarbnika gminy, głównego księgowego, przewodniczącego i członków komisji inwentaryzacyjnej.
4. Środki trwałe – wybrane problemy: definicja środka trwałego, budynku, zespoły komputerowe, część składowa, dodatkowa i peryferyjna środka trwałego, środki trwałe niskocenne, grunty.
5. Inwentaryzacja w drodze spisu z natury: rodzaje aktywów, podlegających spisowi z natury. Co to jest teren strzeżony? Jak często i w jakim terminie należy przeprowadzić spis z natury? Właściwe przygotowanie się do inwentaryzacji – wskazówki praktyczne, spis z natury „krok po kroku”, spis z natury metodą tradycyjną, czy z wykorzystaniem narzędzi informatycznych – wady i zalety, arkusz spisu z natury, rodzaje różnic inwentaryzacyjnych, ewidencja księgowa różnic inwentaryzacyjnych, prawidłowa likwidacja środków trwałych.
6. Kiedy mamy do czynienia ze środkami trwałymi, do których dostęp jest znacznie utrudniony lub których spisanie z przyczyn uzasadnionych jest niemożliwe?
7. Jak uniknąć nieprawidłowości w inwentaryzacji?
8. Jak uniknąć odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w jednostkach kontrolowanych przez RIO?
9. Organizacja, przebieg i rozliczanie inwentaryzacji w jednostkach objętych wspólną obsługą (CUW). Kto formalnie zarządza inwentaryzację i kto za nią odpowiada – kierownik jednostki obsługującej, czy kierownik jednostki obsługiwanej?
10. Inwentaryzacja w drodze uzyskania potwierdzenia stanu aktywów: rodzaje aktywów podlegających potwierdzeniu, potwierdzenie stanu środków pieniężnych na rachunkach bankowych. Czy do 15 stycznia mamy wysłać druk potwierdzenia salda należności, czy otrzymać zwrotną odpowiedź kontrahenta? Przebieg inwentaryzacji. Formularz potwierdzenia stanu należności. Co, jeśli kontrahent nie potwierdzi stanu należności? Czy inwentaryzować tzw. „salda zerowe”? Czy inwentaryzować salda opiewające na drobne kwoty? Przyczyny rozbieżności między stanami księgowymi należności. Inwentaryzacja powierzonych kontrahentom własnych składników aktywów.
11. Inwentaryzacja drogą weryfikacji: aktywa i pasywa podlegające weryfikacji, termin przeprowadzenia inwentaryzacji w drodze weryfikacji. Porównanie danych ksiąg rachunkowych z dokumentami, czyli jak udokumentować inwentaryzację w drodze weryfikacji? Uwagi praktyczne.
12. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów, RIO oraz stanowisko Komitetu Standardów rachunkowości w zakresie inwentaryzacji, KSR nr 11.
13. Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości w procesie inwentaryzacji.
14. Inwentaryzacja, a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
15. Podsumowanie. Pytania i odpowiedzi.
Prowadzący:
Specjalista i praktyk z zakresu prawa samorządowego, finansów publicznych, rachunkowości budżetowej, inwentaryzacji, odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, kontroli zarządczej i audytu. Doświadczony trener i wykładowca (ponad dwadzieścia lat pracy w jednostkach sektora finansów publicznych). Wieloletni skarbnik gminy, były inspektor kontroli w Regionalnej Izbie Obrachunkowej, audytor wewnętrzny.
Spotkanie będzie realizowane w formule hybrydowej (stacjonarnie i online), formuła stacjonarna odbędzie się w wieżowcu przy ul. T. Chałubińskiego 8, piętro 10 a spotkanie on-line na platformie ZOOM.
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w organizowanych wydarzeniach. Zaproszenie poniżej.
Październikowa wyjazdowa sesja konsultacyjno-szkoleniowa Forum Skarbników:
9-10 października 2025 r.
Wyjazdowa sesja konsultacyjno-szkoleniowa Forum Skarbników:
Problematyczne aspekty finansowego funkcjonowania JST
Komunikacja wewnętrzna z elementami walki ze stresem
I dzień – 9 października 2025 r.
10:30 – 11:00 Rejestracja
11:00 Rozpoczęcie Forum
11:00 – 13:00 Szkolenie: Problematyczne aspekty finansowego funkcjonowania jst
1. Należności – najczęściej popełniane błędy, w zakresie:
• nadpłat,
• przedawnień,
• należności spornych i wątpliwych,
• odpisów aktualizujących należności,
• udzielania ulg i pomocy publicznej,
• należności długoterminowych,
• odsetek od należności
• windykacji.
2. Ostatnie zmiany w klasyfikacji budżetowej.
3. Procedura kontroli wstępnej (m.in. zaangażowanie) oraz inne istotne i praktyczne aspekty wewnętrznych uregulowań, które pomagają uniknąć błędów i ułatwiają funkcjonowanie jednostki.
4. Przedsięwzięcia w WPF, a ciągłość działania jednostki - zasady planowania przedsięwzięć.
5. Inne bieżące sprawy.
Prowadząca: Praktyk, wieloletni skarbnik miasta i gminy. Doświadczony szkoleniowiec i doradca w zakresie finansów publicznych, rachunkowości budżetowej dla wielu ośrodków edukacyjnych oraz jednostek sektora finansów publicznych na terenie kraju.
13:00 – 14:30 Przerwa - lunch
14:30 – 16:30 Szkolenie: Problematyczne aspekty finansowego funkcjonowania jst – cd. sesji
16:30 – 19:30 Czas wolny.
19:30 – ..:.. Uroczysta kolacja
II dzień – 10 października 2025 r.
09:30 – 09:35 Rozpoczęcie Forum
09:35 – 13.30 Szkolenie: Komunikacja wewnętrzna w urzędzie samorządowym. Jak radzić sobie ze stresem i panować nad emocjami?
PROGRAM:
I. Komunikacja w administracji – zagadnienia podstawowe.
1. Czym jest komunikacja?
2. Jak komunikować się skutecznie?
3. Budowanie komunikatu.
4. Rodzaje komunikacji.
5. Co jest najważniejsze w komunikacji?
II. Komunikacja wewnętrzna, wewnętrzny obieg informacji w urzędzie.
1. Czym jest komunikacja wewnętrzna w urzędzie?
2. Cele i funkcje komunikacji wewnętrznej.
3. Zasady komunikacji w urzędzie.
4. Jakie są kanały komunikacji wewnętrznej?
5. Komunikacja werbalna i niewerbalna.
6. Komunikacja wewnętrzna kluczowym aspektem zarządzania.
III. Komunikowanie w dobrym stylu.
1. Komunikacja między pracownikami.
2. Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie?
3. Jak przekonywać innych do naszych racji?
4. Jak wyjść z kryzysu komunikacyjnego?
5. Jak być asertywnym w komunikacji?
IV. Zarządzanie emocjami.
1. Rozpoznawanie i wyrażanie uczuć i emocji.
2. Czym jest inteligencja emocjonalna?
3. Umiejętność kierowania własnymi emocjami.
4. Jak reagować w trudnych sytuacjach?
5. Czym jest empatia?
V. Umiejętność radzenia sobie ze stresem.
1. Czym jest stres i jakie są jego przyczyny?
2. Skutki stresu.
3. Techniki skutecznego radzenia sobie ze stresem.
4. Wypalenie zawodowe – rozpoznawanie i przeciwdziałanie.
5. Jak nie tracić motywacji?
Prowadząca: Ekspertka samorządowa, dyrektor biura Związku Gmin Wiejskich RP, była zastępca burmistrza Wyszkowa 2014-2024, doktor nauk społecznych specjalizująca się w samorządności, doradczyni samorządowa i polityczna, autorka publikacji z zakresu samorządności. Trenerka umiejętności społecznych, specjalistka PR i marki osobistej, mentorka i mediatorka.
13:30 – 13:40 Podsumowanie wyjazdu, zakończenie Forum
14:00 – ..:.. Lunch
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w organizowanych wydarzeniach. Zaproszenie poniżej.
Listopadowa sesja konsultacyjno-szkoleniowa Forum Skarbników:
27 listopada 2025 r.
KSeF 2026 – ostateczny kształt. Jak przygotować się merytorycznie i technicznie na rewolucję w fakturowaniu?
Program sesji:
1. Wprowadzenie do KSeF:
• Czym jest KSeF i co zmieni faktura ustrukturyzowana w obiegu dokumentów.
• Terminy wdrożenia i zakres podmiotowy obowiązku.
• Wyłączenia z KSeF i okresy przejściowe.
2. Zasady wystawiania faktur ustrukturyzowanych:
• Schemat FA(3) i pola faktury.
• Data wystawienia, odbioru i numer KSeF.
• QR kod, brak załączników, tryby awaryjne i offline.
3. Nadawanie uprawnień w KSeF:
• Uprawnienia pierwotne i wtórne (ZAW-FA).
• Nadawanie i zarządzanie uprawnieniami administratora.
• Polityka bezpieczeństwa i odpowiedzialność.
• Aplikacja podatnika i inne narzędzia przygotowane przez MF.
4. Uwierzytelnianie i logowanie:
• Podpis kwalifikowany, elektroniczny, pieczęć kwalifikowana, tokeny.
• Logowanie przez osoby zagraniczne.
5. Identyfikator wewnętrzny i zarządzanie strukturą organizacyjną:
• Jednostki wewnętrzne w KSeF.
• Rola podmiotu trzeciego.
• Załącznik ustrukturyzowany i występowanie o uzyskanie zgody na wysyłkę faktur z załącznikiem.
6. Modele fakturowania po wejściu KSeF:
• B2B: podatnicy czynni, zwolnieni, zagraniczni.
• B2C, rolnicy ryczałtowi, inne podmioty szczególne.
7. Tryb online i offline oraz awarie systemu:
• Co to jest awaria systemu i tryb awaryjny fakturowania.
• Zasady stosowania trybu offline i terminy dosyłania faktur do KSeF.
• Rola certyfikatów i kodów QR.
• Data wystawienia faktury w trybie offline i data jej otrzymania.
8. Dokumentowanie i ewidencjonowanie sprzedaży:
• Rodzaje transakcji, moment obowiązku podatkowego.
• Faktury VAT, zaliczkowe i faktury rozliczające.
• Korekty faktur, brak anulowania faktur.
• Kasy fiskalne a KSEF, faktury, paragony z NIP, FP, RO, WEW.
• Ewidencja w JPK_VAT a KSeF, pole P1, kursy walut.
• Ulga na złe długi.
9. Transakcje zagraniczne i szczególne:
• WDT, eksport, transakcje łańcuchowe.
• Przekazywanie faktur do zagranicznych kontrahentów.
10. Dokumentowanie i ewidencjonowanie zakupów:
• Moment odbioru faktury a termin odliczenia VAT.
• Ujęcie w JPK_VAT, samochody, paliwa, koszty „pracownicze”.
• Proporcja, zmiana przeznaczenia, czynności zagraniczne.
11. Identyfikator płatności KSeF:
• Co to jest i kiedy będzie obowiązkowy.
• Praktyczne znaczenie dla przelewów i ulg za złe długi.
Prowadząca:
Prawniczka, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, z kilkunastoletnim doświadczeniem pracy w ogólnopolskich spółkach doradztwa podatkowego, trener publikujący w ogólnopolskich czasopismach i eksperckich portalach internetowych. Od października 2014 r. członek Krajowej Izby Doradców Podatkowych, z nadanymi uprawnieniami zawodowymi doradcy podatkowego, specjalizujący się w zakresie podatku VAT, PIT, podatku od nieruchomości i postępowań podatkowych.
Spotkanie będzie realizowane w formule hybrydowej (stacjonarnie i online), formuła stacjonarna odbędzie się w wieżowcu przy ul. T. Chałubińskiego 8, piętro 10 a spotkanie on-line na platformie ZOOM.
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w organizowanych wydarzeniach. Zaproszenie poniżej.
Pliki do pobrania
Kontakt
