Czerwcowa sesja konsultacyjno-szkoleniowa:

12 czerwca 2025 r.

Wykonywanie praw i obowiązków spadkobiercy przez gminy

 

 

 

Przedmiot, cele i korzyści:
• Gminy, zgodnie z Kodeksem cywilnym, są spadkobiercami ustawowymi w przypadku, gdy spadkodawca nie sporządził testamentu i nie ma krewnych powołanych do dziedziczenia z ustawy, albo spadkobiercy spadek odrzucili. Z reguły w takich przypadkach w masie spadkowej pojawiają się długi, które gminy muszą rozliczać. W roku 2016 wszedł w życie art. 111c Prawa bankowego, na podstawie którego banki mają obowiązek informowania gmin o tzw. „martwych kontach”. Powoduje to konieczność prowadzenia postępowań weryfikujących, czy gmina faktycznie jest powołana do dziedziczenia.
• Uczestnicząc w sesji Sekretarz zdobędzie niezbędną wiedzę do:
- prawidłowego zweryfikowania sprawy pod kątem dziedziczenia po danej osobie przez gminę,
- ustalania majątku spadkowego (aktywów i pasywów),
- występowania o sporządzenie spisu inwentarza spadku,
- weryfikacji i negocjacji ewentualnej spłaty długów spadkowych,
- a dodatkowo właściwego księgowania masy spadkowej w księgach rachunkowych gminy.

Program sesji:
1. Dziedziczenie ustawowe przez gminy.
• Dziedziczenie ogólnie.
• Przyjęcie spadku wprost, z dobrodziejstwem inwentarza albo odrzucenie spadku.
2. Sporządzenie spisu inwentarza spadku.
• Cel sporządzenia spisu inwentarza.
• Przygotowanie wniosku o spis inwentarza.
• Poszukiwania masy spadkowej.
3. Właściwe ujęcie w ewidencji księgowej odziedziczonej przez gminę masy spadkowej.
• Prowadzenie ewidencji księgowej w sposób umożliwiający zidentyfikowanie dochodów i wydatków gminy związanych z postępowaniami spadkowymi.
• Wyodrębnienie kont po stronie przychodów i wydatków z tytułu dziedziczenia.
• Księgowanie aktywów i pasywów na podstawie danych ze spisu inwentarza.
• Przeksięgowywanie zweryfikowanych zobowiązań z tytułu długów spadkowych.
4. Zawiadomienia przesyłane przez banki na podstawie art. 111c Prawa bankowego.
• Rejestrowanie wpływających zawiadomień.
• Weryfikacja zawiadomień celem ustalenia potencjalnego dziedziczenia przez gminę.
• Występowanie do sądów z wnioskami o stwierdzenie nabycia spadku.
5. Kontrola zarządcza wykonywania praw i obowiązków spadkobiercy przez gminy.
• Uwzględnienie spraw spadkowych w procedurach kontroli zarządczej.
• Definiowanie ryzyka w obszarze spraw spadkowych.
• Okresowa kontrola prowadzonych postępowań.
6. Długi spadkowe.
• Ocena konieczności spłaty długów spadkowych.
• Kolejność zaspokajania wierzycieli spadkowych.
• Prowadzenia negocjacji dot. spłaty długów spadkowych.
• Wyliczanie proporcjonalnych kwot należnych wierzycielom spadkowym.
7. Dodatkowe informacje o dziedziczeniu.
• Spadkobiercy ustawowi i testamentowi.
• Postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku.

Prowadzący:
Wieloletni pracownik administracji samorządowej na kierowniczym stanowisku w urzędzie gminy, praktyk w prezentowanej dziedzinie

Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w organizowanych wydarzeniach. Zaproszenie poniżej.