Najbliższe spotkanie Forum Kadr
Wrześniowa sesja konsultacyjno-szkoleniowa
Umowa zlecenia, umowa o dzieło i kontrakt menadżerski – po kontroli ZUS i PIP w 2025/2026r.
26 września 2025 r. 10:00-13:30
Przedmiot sesji Forum:
• Omówienie nowych uprawnień PIP - nakaz zawarcia umowy o pracę w miejsce umowy zlecenia;
• Omówienie zasad wliczania do stażu pracy umów zleceń i działalności gospodarczej od 01.01.2026 r;
• Przypomnienie zasad zawierania kontraktów menadżerskich;
• Omówienie zawierania umów o dzieło - nowe obowiązki i kontrole ZUS;
• Wyjaśnienie wątpliwości i poznanie odpowiedzi na pytania uczestników.
Program:
1. Decyzja administracyjna/nakaz PIP – przekształcająca umowę zlecenia w umowę o pracę/od 01.01.2026r./przepisy przyjęte przez rząd i UE.
2. Zasady wliczania umów zleceń i działalności gospodarczej do pracowniczego stażu pracy: wniosek do ZUS o wydanie zaświadczenia, zasady wliczania do stażu w/w okresów, okresy zwolnienia podmiotowego z opłacania składek – a staż pracy, forma papierowa? Forma elektroniczna wniosku?
• Zlecenie do stażu pracowniczego/ogólnego (dodatek stażowy, jubileusz, okres wypowiedzenia) na podstawie zaświadczenia z ZUS. Zasady postępowania, tryb, kogo to będzie dotyczyć?
3. Jak zawrzeć umowę zlecenia – żeby PIP jej nie podważył?
Praca na wzorach, drukach, wyjaśnieniach PIP. Koszty dla pracodawcy. Kary.
4. Kontrola PIP – na legitymację – bez pisemnego upoważnienia.
5. Umowa zlecenia: zasady zawierania, okres trwania, składki ZUS, zbieg tytułów do ubezpieczeń, minimalne wynagrodzenie od zleceń 2025/2026r. Stawka minimalna – kontrole ZUS i PIP. Kary za brak minimalnej.
• Planowane zmiany w oskładkowaniu umów zleceń – czy wejdą? Czy rząd już się wycofał z planów?
• Zlecenie do stażu pracowniczego/ogólnego (dodatek stażowy, jubileusz, okres wypowiedzenia) na podstawie zaświadczenia z ZUS. Zasady postępowania, tryb, kogo to będzie dotyczyć?
• Zasiłek chorobowy na etacie – a dorabianie na zleceniu.
• Umowa zlecenia po kontroli PIP: zakaz zastępowania umów o pracę umowami cywilnoprawnymi/kara od 1000zł – 30 000zł.
• Stawka godzinowa 2025/2026 r. - zasady prowadzenia dokumentacji/kary/ewidencja czasu pracy.
• Zlecenia ze studentami, swoimi pracownikami - obcymi, składki ZUS od zleceń – zbieg tytułów do ubezpieczeń/kontrole ZUS.
• Szkolenia bhp i badania lekarskie zleceniobiorców/obowiązek? Wyjaśnienie państwowej inspekcji pracy.
• Nowość: druk ZUS USZ – masz możliwość sprawdzenia swojego zleceniobiorcy w ZUS.
• Plany rządu: co dalej ze zleceniami/składki od wszystkich zleceń.
6. Umowa o dzieło/nowe obowiązki i kontrole ZUS - zmiany w ubezpieczeniach społecznych i kontrolach ZUS:
• 01.01.2021r. (dz. U. Z 2020r., poz. 568) - obowiązek zgłoszenia do ZUS każdej umowy o dzieło: po co, terminy, pisma z ZUS, wyjaśnienia płatników składek.
• Nowy dokument ZUS RUD – 0d 01.01.2021r. - zasady wypełniania, termin na złożenie – co dalej z dziełami.
• Umowa o dzieło: zasady zawierania, strony, przedmiot – odbiór dzieła, orzecznictwo sądowe i wyjaśnienia ZUS,
• Umowa o dzieło/a umowa zlecenia – ZUS na kontroli robi z umów o dzieło umowy zlecenia: kontrole ZUS, składki, odsetki, korekty.
• Zbieg tytułów do ubezpieczeń: pisma z ZUS dotyczące zleceń: kiedy wykonywał, w jakich godzinach, w jakich dniach – a zasiłek chorobowy.
• Planowane zmiany w ubezpieczeniach społecznych: oskładkowanie wszystkich umów zleceń, likwidacja ograniczenia 30-to krotności, zmiany w dorabianiu.
7. Kontrakt menadżerski – po kontroli ZUS.
• Kontrakt menadżerski a składki ZUS – kontrole ZUS.
• Kontrakt menadżerski – a prowadzona działalność gospodarcza.
• Zbieg tytułów do ubezpieczeń społecznych a kontrakt menadżerski/kontrole ZUS/wyjaśnienia ZUS, składki+odsetki+korekty.
• Zasady zawierania kontraktów i prawidłowego zgłaszania do ZUS menadżerów.
8. Podsumowanie. Sesja pytań i odpowiedzi.
Prowadzący:
Prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, wieloletni pracownik Wydziału Przyznawania Emerytur i Rent oraz Wydziału Kontroli Płatników Składek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, wykładowca prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, CONTROLLINGU KADROWEGO, ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI w Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej im. J. Zamoyskiego w Zamościu i studiów podyplomowych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Polskiej Akademii Nauk, Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, autor 5 książek (m.in.): „Kontrola ZUS w sektorze finansów publicznych" i „Kontrola ZUS. Skuteczne formy obrony płatników składek", a także ponad 70 artykułów z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, emerytur i rent, zasiłków; trener i konsultant programów unijnych (EFS, PHARE).
zapraszamy do wzięcia udziału w organizowanych wydarzeniach. Zaproszenie poniżej.
Październikowa sesja konsultacyjno-szkoleniowa
Ochrona danych osobowych w zatrudnieniu w pytaniach i odpowiedziach.
20 października 2025 r. 10:00-14:30
Przedmiot sesji Forum:
• Omówienie praktycznych aspektów związanych ze stosowaniem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych na tle prawa pracy.
• Uczestnicy uaktualnią wiedzę niezbędną do należytego stosowania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych w zatrudnieniu pracowniczym.
• Omówienie poszczególnych problemów na tle praktycznych przykładów, co umożliwia lepsze zrozumienie ich istoty.
• Prowadzący szkolenie podejmie próbę rozstrzygnięcia wielu kontrowersji pojawiających się w praktyce, odnosząc się przy tym do stanowisk Urzędu Ochrony Danych Osobowych, orzecznictwa, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Państwowej Inspekcji Pracy oraz poglądów wyrażonych w doktrynie..
Program:
1. Jakich reguł wynikających z RODO należy przestrzegać przy prowadzeniu dokumentacji pracowniczej?
2. Jakich pytań nie należy zadawać podczas rekrutacji?
3. Czy na firmowej stronie internetowej można podawać wyniki rekrutacji?
4. Czy tzw. rekrutacje „ślepe” (ukryte) są zgodne z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych?
5. Jakie dane może pobierać pracodawca od kandydata na pracownika a jakie od pracownika?
6. Jakie dodatkowe dane pracodawca może zażądać od kandydata na pracownika i pracownika?
7. Czy pracodawca może żądać podania adresu zamieszkania i numeru PESEL w celu zamieszczenia na skierowaniu na wstępne badania lekarskie?
8. Czy pracodawca może weryfikować autentyczność dokumentów przedłożonych przez kandydata na pracownika na etapie rekrutacji?
9. Czy pracodawca może przechowywać informacje o zainteresowaniach, hobby lub danych wrażliwych przekazane przez kandydatów do pracy na etapie rekrutacji w treści CV lub listów motywacyjnych?
10. Jakich danych biometrycznych i w jakich sytuacjach może zażądać pracodawca?
11. Czy pracodawca może weryfikować posiadanie przez pracowników uprawnień do kierowania pojazdami?
12. Czy pracodawca może upublicznić wyniki konkursu na pracownika miesiąca?
13. Jak należy postąpić w przypadku uzyskania danych osobowych poza okresem rekrutacji (kandydat wysyła CV lub list motywacyjny z własnej inicjatywy)?
14. Czy w aktach osobowych pracodawca można przechowywać CV?
15. Czy można przechowywać dane osobowe kandydatów na pracownika, którzy nie przeszli pozytywnie procesu rekrutacji?
16. Jakie dane może pozyskiwać pracodawca od kandydatów na pracownika i pracowników w oparciu o testy kompetencyjne?
17. Czy można żądać od kandydata na pracownika referencji wystawionych przez poprzedniego pracodawcę?
18. Czy dane o potencjalnych kandydatach na pracowników mogą być pozyskiwane z pośrednictwem portali społecznościowych, np. LinkedIn itp.?
19. Jakie dane można przetwarzać na potrzeby korzystania z tzw. urlopu okolicznościowego?
20. Czy wręczenie pracownikowi wypowiedzenia umowy o pracę lub zawiadomienia o nałożeniu kary porządkowej w obecności innego pracownika narusza przepisy RODO?
21. Czy w dokumentacji pracowniczej można przechowywać kserokopię:
• dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy pracownika,
• skróconego aktu urodzenia, zgony, czy zawarcia małżeństwa,
• dokumentów legalizujących pobyt pracowników spoza UE.
22. Na czym polega prawo do zapomnienia w kontekście stosunku pracy?
23. Czy pracodawca może ujawnić pracownikowi dane osoby (np. klienta), która złożyła na niego skargę?
24. Czy pracownik służby BHP może utrwalać nieprawidłowości w zakładzie pracy robiąc zdjęcia pracownikom?
25. Czy niektóre dane o pracowniku (m.in. o wysokości wynagrodzenia) mogą być udostępniane osobom lub podmiotom zewnętrznym w trybie dostępu do informacji publicznej?
26. Jakie uprawnienia posiada pracownik w stosunku do danych, które jego dotyczą (dostęp, sprostowanie, żądanie usunięcia, sprzeciw, ograniczenie przetwarzania)?
27. Czy pracodawca może udostępnić komornikowi numer rachunku bankowego pracownika?
28. Czy pracodawca może pozyskiwać informację o pracowniku w kontekście zadłużenia alimentacyjnego?
29. Jakie dane osobowe członków rodziny pracownika można przetwarzać na potrzeby realizacji prawa do urlopów związanych z rodzicielstwem?
30. Kto jest zobowiązany dostarczyć pracodawcy zaświadczenie o niekaralności?
31. Czy pracodawca jest zobowiązany zwrócić koszt uzyskania zaświadczenia o niekaralności?
32. Czy w skierowaniu na profilaktyczne badania lekarskie pracodawca powinien zamieścić wzmiankę o niepełnosprawności pracownika?
33. Czy można przechowywać w aktach osobowych dane zgormadzone przed wejściem w życie RODO?
34. Czy pracodawca może wymagać od pracownika udostępnienia zdjęcia na potrzeby zatrudnienia (identyfikatory, legitymacje służbowe, zakładowa strona internetowa)?
35. Czy pracodawca może umieszczać na firmowej stronie internetowej imiona i nazwiska pracowników oraz ich firmowe maile i numery telefonów?
36. Czy społeczny inspektor pracy może przeglądać dokumentację pracowniczą w ramach realizacji swych zadań ustawowych?
37. Czy związki zawodowe mogą uzyskać informację o wysokości (najniższego i najwyższego) wynagrodzenia na potrzeby negocjacji płacowych z pracodawcą?
38. Czy związki zawodowe mogą wymagać od pracodawcy udostępnienia informacji o wysokości potrąconych składek związkowych od pracowników?
39. Czy wobec małżonki/ka pracownika w związku z wnioskiem o wypłatę zapomogę/dofinansowanie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych należy spełnić obowiązek informacyjny?
40. Jakich zasad należy przestrzegać stosując monitoring?
41. Czy pracodawca może zlecić kontrolę prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich podmiotowi zewnętrznemu?
42. Czy można zamieszczać powód absencji pracownika na liście obecności?
43. Czy na liście obecności można zamieszczać imiona i nazwiska pracowników?
44. Czy w aktach osobowych można przechowywać notatki służbowe?
45. Gdzie przechowywać upoważnienia do przetwarzania danych osobowych oraz klauzulę informacyjną RODO?
46. Czy pracodawca może korzystać z prywatnych danych kontaktowych pracownika w tym adresu e-mail po okresie zatrudnienia?
47. Jakie reguły rządzą przetwarzaniem danych osobowych na potrzeby ZFŚS?
48. Na czym polega animizacja danych osobowych w dokumentacji pracowniczej?
49. Jakie działania może podjąć organ kontroli w razie stwierdzenia naruszenia danych osobowych?
50. Jak kształtuje się odpowiedzialność pracodawcy w przypadku naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych? [...]
Prowadzący:
Doktor nauk prawnych, były wieloletni pracownik Państwowej Inspekcji Pracy oraz członek Komisji Prawnej Głównego Inspektora Pracy, wykładowca, szkoleniowiec, konsultant, autor książek oraz wielu publikacji ukazujących się w fachowej literaturze prawniczej z dziedziny prawa pracy i prawa spółek, laureat „Złotych Szelek” za wyjaśnianie skomplikowanych problemów prawnych zrozumiałym i klarownym językiem, biegły sądowy z zakresu stosunku pracy z elementem międzynarodowym (międzynarodowe prawo pracy) i delegowania pracowników do innego państwa celem świadczenia usług przy Sądzie Okręgowym w Katowicach.
zapraszamy do wzięcia udziału w organizowanych wydarzeniach. Zaproszenie poniżej.
Listopadowa sesja konsultacyjno-szkoleniowa
Modyfikacja modelu oceny okresowej w Urzędzie
18 listopada 2025 r. 10:00-13:00
Przedmiot sesji Forum:
• Wspólne wypracowanie kryteriów, skali ocen, przedziałów ocen, regulaminów i zarządzeń wewnętrznych.
• Dostosowanie procesu oceny okresowej do potrzeb i oczekiwań jednostki, zaangażowanie pracowników i określenie ich roli w tym procesie.
Cele i korzyści sesji:
• Zastąpienie nieefektywnego modelu, który narzucono rozporządzeniem z 13 marca 2007r.
• Pełne zaangażowanie w proces oceny okresowej oceniających, ale także ocenianych.
• Dostarczenie informacji koniecznych do planowania i prowadzenia prawidłowej polityki personalnej.
• Określenie obszarów i przyczyn trudności i ich eliminowanie.
• Określenie mocnych i słabych stron pracownika.
• Zastąpienie subiektywnych, przypadkowych opinii obiektywnymi kryteriami oceny wyników pracy.
• Budowanie kapitału zaufania w relacjach przełożony/pracownik,.
• Po dokonaniu oceny okresowej oceniany jak i oceniający będą wiedzieli „co dalej”.
Program:
1. Jak ocena okresowa wygląda w Naszej jednostce, co dała, co wniosła, co zmieniła?
2. Dlaczego warto doskonalić/modyfikować proces oceny pracownika?
3. Ocena okresowa pracowników samorządowych, a Kodeks Pracy.
4. Główne zasady systemu ocen okresowych.
5. Co chcemy osiągnąć wdrażając system oceny okresowej w naszej Jednostce?
6. Jak zaangażować pracowników, ocenianych w proces oceny okresowej – „nic o na bez nas”.
7. Wybór celów oceny okresowej w naszej Jednostce.
8. Modele oceny okresowej funkcjonujące w JST – i ich skuteczność.
9. Ustalenie grup kryteriów oceny (kryteria główne i cząstkowe), ich podział i wybór.
10. Nie oceniaj jak w szkole – czyli nowa skala ocen.
11. Zasadność wprowadzenia arkusza samooceny pracownika – jego konstrukcja.
12. Konstrukcja arkusza oceny okresowej z uwzględnieniem kadry pracowniczej i kadry kierowniczej.
13. Rola kampanii informacyjnej w Jednostce.
14. Projekt zarządzenia wewnętrznego oraz regulaminu w kontekście okresowej oceny kwalifikacyjnej – zgodnie z wytycznymi wynikającymi z ustawy o pracownikach samorządowych z uwzględnieniem kodeksu pracy.
15. Przygotowanie się do rozmowy oceniającej pod kątem: psychologicznym, merytorycznym i organizacyjnym.
16. Na zakończenie szkolenia REFLEKSJE:
• Postanowienie 1: co zaczniemy stosować.
• Postanowienie 2: czego będziemy unikać.
• Wnioski 1: nasze osobiste.
• Wnioski 2: nasze menadżerskie.
Prowadzący:
Certyfikowany Trener, praktyk w dziedzinie kompetencji miękkich i menadżerskich. Specjalista w zakresie szeroko pojętego ZZL, kształtowania umiejętności interpersonalnych, kreowania wizerunku i wystąpień publicznych raz przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi. Ekspert w zakresie wdrażania opisu i wartościowania stanowisk pracy oraz oceny okresowej pracownika w administracji publicznej. Prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu i Uniwersytecie Ekonomicznym. Prelegent i moderator kilkunastu konferencji dedykowanych administracji publicznej.
zapraszamy do wzięcia udziału w organizowanych wydarzeniach. Zaproszenie poniżej.
Pliki do pobrania
Kontakt
