Najbliższe spotkania Forum Sekretarzy
Październikowa sesja konsultacyjno-szkoleniowa:
9 października 2025 r.
Kodeks postępowania administracyjnego z uwzględnieniem specyfiki doręczeń elektronicznych oraz przepisów deregulacyjnych obowiązujących 13 lipca 2025 r.
Przedmiot, cele i korzyści:
• Poznanie najnowszych zmian w KPA i ich praktycznego zastosowania.
• Zrozumienie zasad działania e-Doręczeń, PURDE i PUH.
• Umiejętność właściwego doręczania korespondencji pełnomocnikom.
• Weryfikacja terminów i procedur dotyczących bezczynności i przewlekłości.
• Nauka konstruowania decyzji administracyjnych zgodnych z nowymi przepisami.
• Praktyczne wskazówki dotyczące korzystania z EPUAP i bazy adresów elektronicznych.
• Omówienie nowych zasad mediacji, zawieszania postępowania i odwołań.
• Analiza przepisów deregulacyjnych z 2025 r. i ich wpływu na codzienną pracę JST.
• Zdobycie wiedzy o kwalifikowanych usługach rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
• Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk pomiędzy sekretarzami.
Program sesji:
1. Pisemne załatwianie spraw na gruncie kpa a doręczenia elektroniczne.
2. Rodzaje podpisów używanych przez organ podczas postępowania administracyjnego w kontekście doręczeń elektronicznych.
3. Dokumenty w toku kpa , dokument elektroniczny, oryginał dokumentu, odwzorowanie cyfrowe, kopia.
4. Wszczęcie postępowania administracyjnego z urzędu na wniosek strony a doręczenia elektroniczne, wszczynanie postępowań a doręczanie przez edoręczenia i EPUAP a inne systemy teleinformatyczne.
5. Art. 63 kpa i jego znaczenie w praktyce.
6. Chwila wszczęcia postępowania administracyjnego a skutek doręczenia.
7. Strona i pełnomocnik strony w toku postępowania administracyjnego. Jak doręczać korespondencję pełnomocnikom w związku z doręczeniami elektronicznymi.
8. Odmowa wszczęcia postępowania.
9. Wezwanie do uzupełnienia braków.
10. Bezczynność i przewlekłość, terminy załatwienia spraw.
11. PURDE, KURDE i PUH w hierarchii doręczeń w kpa.
12. Baza adresów elektronicznych i jej znaczenie przy doręczaniu korespondencji , nie tylko edoręczeniami.
13. Doręczanie PURDE a skuteczne doręczenia, dowody wysłania i dowody otrzymania.
14. Doręczanie PUHem – czy jeżeli zacznę doręczać pomimo braku obowiązku czy muszę kontynuować doręczanie w ten sposób. Dowody wysłania i dowody otrzymania.
15. Rola EPUAPu – problemy praktyczne, EPUAP a kpa. Jak wyglądać będą doręczenia przez EPUAP w 2025 a jak od 2026r. Doręczenia między organami publicznymi na gruncie k.p.a. a edoreczenia a EPUAP.
16. Postępowanie dowodowe, udostępnianie akt sprawy, potwierdzanie za zgodność z oryginałem dokumentów w toku kpa.
17. Decyzja administracyjna – elementy, jak konstruować.
18. Doręczanie decyzji z rygorem natychmiastowej wykonalności.
19. Wydruk decyzji – art. 39 (3) kpa.
20. Ostateczność decyzji, Zrzeczenie się odwołania, art. 127 par. 1 a kpa.
21. Doręczenia między organami publicznymi na gruncie k.p.a. a edoreczenia a EPUAP.
22. Kiedy nie będziemy stosować przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych a kiedy nie będziemy stosować PURDE i PUH.
23. Relacja między doręczeniami elektronicznymi a EPUAP, czy można będzie użytkować EPUAP i na jakich zasadach.
24. Kwalifikowane Usługi Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego - na czym polegają, kogo dotyczą, zasady.
25. USTAWA z dnia 21 maja 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego:
• Dodanie art. 45 a – doręczanie korespondencji.
• Zmiany dotyczące spraw podlegających mediacji.
• Zmiany w zawieszaniu postępowania.
• Załączniki do decyzji wydanej w sposób papierowy – sposób ich doręczania.
• Zmiany w przepisach dotyczących postanowień.
• Względna dewolutywność odwołań – zmiany.
• Wydawanie decyzji w wyniku wniesionego odwołania.
• Zmiany w przepisach o karach pieniężnych.
• Zmiany w przepisach ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
• Przepisy przejściowe.
26. Dyskusja.
Prowadzący:
Radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących k.p.a. i e-doręczeń, tworzenia statutów jst, regulaminów pracy, ochrony danych osobowych, procedury rozpatrywania skarg i wniosków, udostępniania danych, dostępu do informacji publicznej, zapewniania dostępności, realizacji zadań własnych i zleconych jst. Doświadczona trenerka, prowadząca od kilkunastu lat szkolenia, podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych, wysoko oceniana za fachowość i jasność przekazu przez uczestników szkoleń i kursów.
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w organizowanych wydarzeniach. Zaproszenie poniżej.