Szkolenia Prawne
Szkolenia Prawne
SZKOLENIE ZAMKNIĘTE:
· Grupowa forma daje możliwość dostosowania zajęć do oczekiwań grupy, jak i do potrzeb organizacji.
· Zapewniamy możliwość szczegółowego zbadania potrzeb szkoleniowych grupy i organizacji.
· To Państwo macie wpływ na kształt programu szkolenia i dobór stosowanych metod.
· Szkolenie w opcji grupowej może zostać wzbogacone o dodatkowe elementy, jak chociażby: indywidualny feedback od Trenera/Eksperta czy coaching.
· To Państwo decydujecie gdzie i kiedy szkolenie się odbędzie.
· Współpracujemy z licznym gronem Trenerów/Ekspertów, którzy mają podobny poziom merytoryczny – co zapewnia możliwość przeszkolenia nawet kilkuset osób w jednym projekcie.
Proponowane tematy:
Otwarte dane i ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego
Przedmiotem proponowanego szkolenia jest kompleksowe i praktyczne przeanalizowanie przepisów ustawy o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. Podczas zajęć wskażemy w jaki sposób stosować te przepisy oraz standardy prawne otwierania danych. Przedstawimy porównanie trybów zapewniania dostępu do informacji na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz na podstawie ustawy o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. Omówimy postępowanie z wnioskiem o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego.
Kodeks Postępowania Administracyjnego
• Przedstawienie przepisów prawa regulujących tryb postępowania administracyjnego.
• Nabycie praktycznych umiejętności w zakresie postępowania administracyjnego.
• Przedstawienie stanowiska sądów administracyjnych w sprawach należących do przedmiotu szkolenia, budzących poważne wątpliwości interpretacyjne.
• Przedstawienie najnowszych zmian K.p.a. w tym zmian wynikających z ustawy o doręczeniach elektronicznych.
• Uczestnicy szkolenia dowiedzą się jakie są najczęstsze błędy lub zaniechania pracowników organów administracji publicznej, które wpływają na trwałość decyzji administracyjnych oraz jak ich unikać.
• Omówienie zasad organizacji i rozpatrywania skarg i wniosków zgodnie z obowiązującymi przepisami proceduralnymi.
• Omówienie najczęstszych problemów i nieprawidłowości w systemie wewnętrznej organizacji przyjmowania skarg i wniosków oraz prowadzenia postępowań skargowo-wnioskowych.
• Zdobycie lub rozszerzenie wiedzy niezbędnej do zgodnego z prawem procedowania skarg i wniosków, co ułatwi poruszanie się w tematyce.
• Zdobycie cennych informacji i wskazówek jak zapobiegać nieprawidłowościom procesowym i merytorycznym przy załatwianiu skarg i wniosków.
Gospodarka odpadami – procedura wydawania decyzji administracyjnych
- Poszerzenie dotychczasowej wiedzy i umiejętność wykorzystywania jej w prowadzonych postępowaniach o wydanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów oraz zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie odpadów.
- Zapoznanie się ze zmianą przepisów dotyczących utraty statusu odpadów.
- Wskazanie najczęstszych błędów, problemów związanych z procedurą wydawania decyzji administracyjnych w zakresie gospodarki odpadami oraz odmową udzielenia zezwolenia/pozwolenia, cofnięciem lub stwierdzeniem wygaśnięcia decyzji dotyczącej gospodarki odpadami.
Gminne Komisje Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w praktyce - najważniejsze zagadnienia
- Przekazanie praktycznej wiedzy dotyczącej zadań i obowiązków GKRPA.
- Zdobycie wiedzy w zakresie dotyczącym prowadzenia postępowań o leczenie odwykowe osób uzależnionych od alkoholu.
- Zdobycie wiedzy dotyczącej stosowania przepisów w zakresie wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych jako zadania należącego do gmin.
- Omówienie zasad pracy GKRPA oraz nowelizacje ustawy, w tym ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów.
Wydatkowanie środków z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz tzw. funduszu „małpkowego”
• Gminy mają obowiązek wydatkowania dochodów z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu na działania profilaktyczne, mające na celu przeciwdziałanie chorobie alkoholowej, narkomanii, przemocy w rodzinie oraz uzależnieniom behawioralnym. Ponadto, na mocy znowelizowanej ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, otrzymały dodatkowe środki finansowe tzw. „małpkowe”.
• Podczas proponowanego szkolenia prowadzący – wieloletni praktyk w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom przez samorządy, omówi zasady wydatkowania tych środków oraz pokaże różnice między tymi dwoma źródłami finansowania. Poznane zagadnienia dotyczące prawidłowego wydatkowania środków finansowych z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu oraz tzw. funduszu „małpkowego” podniosą kompetencje osób zajmujących się ww. problematyką i wzmocnią umiejętność planowania i realizacji skutecznych działań profilaktycznych w gminie.
Cyberbezpieczeństwo w JST i jednostkach podległych. Zwiększ bezpieczeństwo swojej instytucji
W ciągu ostatnich lat celem cyberataków stają się coraz częściej instytucje publiczne. Działania takie mogą prowadzić do utraty danych obywateli oraz zakłóceń w świadczeniu usług publicznych, skutkiem czego jest naruszenie szeroko pojętego bezpieczeństwa obywateli i ciągłości funkcjonowania jednostki.
Zgodnie z najnowszymi przepisami administracja publiczna zostanie włączona do grupy Podmiotów Kluczowych, na których będzie spoczywał szereg obowiązków w zakresie cyberbezpieczeństwa. Można do nich zaliczyć m.in.: obsługę incydentów, ujawnianie luk bezpieczeństwa, testowanie poziomu cyberbezpieczeństwa swoich systemów oraz efektywne wykorzystanie szyfrowania danych.
Jeżeli chcesz zmniejszyć ryzyko, że Twoja instytucja padnie ofiarą cyberataku, zwiększ świadomość swoich pracowników w tym zakresie!
Podczas proponowanych zajęć krok po kroku omówimy zagadnienia związane z cyberbezpieczeństwem, przeanalizujemy występujące cyberzagrożenia i ich konsekwencje oraz omówimy jakie procedury w tym zakresie powinny być wdrożone w jednostce.
Postępowanie administracyjne z uwzględnieniem doręczeń elektronicznych w praktyce
Proponujemy Państwu udział w szkoleniu, które swym zakresem obejmuje zarówno omówienie aktualnych przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, z uwzględnieniem najnowszych zmian, jak i wskazanie pojawiających się problemów, błędów oraz wątpliwości w interpretacji i stosowaniu przepisów. Szkolenie ma na celu przybliżenie procedur postępowania administracyjnego, w tym zasad dotyczących e-doręczeń po wejściu w życie ustawy o doręczeniach elektronicznych. W ramach spotkania zostaną omówione zasady procesowe w k.p.a., a także praktyczne problemy, wynikające z ich nieznajomości.
Dostęp do informacji publicznej w praktyce
♦ Zapraszamy do organizacji szkolenia, którego celem będzie przestawienie aktualnych trendów w praktyce stosowania ustawy o dostępie do informacji publicznej.
♦ Przedstawione zostaną najczęstsze trudności związane ze stosowanie ustawy jak kwestia wniosków masowych i paraliżu pracy urzędu.
♦ W ramach szkolenia uczestnicy poznają praktyczne zasady rozpoznawania wniosków do dostęp do informacji publicznej dzięki czemu unikną w przyszłości uchylania decyzji przez organy II instancji i sądy.
♦ Szkolenie poprowadzi ekspert FRDL, doświadczony praktyk, były wieloletni członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
Instrukcja kancelaryjna i jednolity rzeczowy wykaz akt w Urzędzie
Podczas proponowanego szkolenia omówimy zasady prowadzenia dokumentacji w urzędzie zarówno w systemie tradycyjnym (papierowym) jak również tradycyjnym, przy wsparciu systemów elektronicznych a także wyłącznie elektronicznego obiegu. Takie ujęcie tematu pozwoli podsumowanie istoty każdego z tych systemów jak również wskazanie wad i zalet ich stosowania oraz umożliwi przygotowanie się do nieuchronnych zmian w tym zakresie.
Europejski Zielony Ład to nowa strategia na rzecz wzrostu, której celem jest przekształcenie UE w sprawiedliwe i rozwijające się społeczeństwo żyjące w nowoczesnej, zasobooszczędnej i konkurencyjnej gospodarce. Wprowadza ona szereg rozwiązań, które mają wpływ na podział środków unijnych pochodzących z Wieloletnich Ram Finansowych, mechanizmu Next Generation EU oraz Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji. W trakcie szkolenia zostaną omówione założenia polityki klimatycznej i środowiskowej UE, źródła finansowania projektów w krajach członkowskich oraz planowane działania z tego zakresu w Krajowych i Regionalnych Programach Operacyjnych oraz w Krajowym Planie Odbudowy, w tym komponetntu RePowerEU. Szkolenie kierowane jest zarówno do instytucji zarzadzających i pośredniczących jak i do aplikujących o środki. Instytucjom zarzadzającym pozwoli usystematyzować wiedzę z zakresu polityki klimatycznej i środowiskowej UE oraz przygotować się do odpowiedzi na pytania potencjalnych beneficjentów; aplikującym pozwoli na samodzielne przygotowanie wniosków o dofinansowanie dla projektów z obszaru klimatu i środowiska.
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności – dotacje i pożyczki UE na projekty
Pod koniec 2023 roku zmieniony Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) został zaakceptowany przez Komisję Europejską i przyjęty przez Radę UE. Należy więc spodziewać się przyspieszenia w zakresie naborów wniosków i realizacji projektów z tych środków. Zapraszamy na szkolenie, podczas którego omówimy najbardziej aktualne oraz najważniejsze dla potencjalnych wnioskodawców kwestie Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Skupimy się na możliwości dofinansowania projektów tymi środkami, które jeszcze nie zostały rozdysponowane w formie zaliczek. Przekażemy informacje dotyczące naborów aktualnych na dzień szkolenia i harmonogramu naborów na bieżący rok. Uczestnicy zajęć po szkoleniu będą mieć szerszy przegląd dostępnych możliwości, na co uzyskać wsparcie w ramach KPO.
Kodeks Postępowania Administracyjnego. Warsztaty dla wydziałów komunikacji
Szkolenie ukierunkowane jest na kompleksowe przeanalizowanie zasad stosowania z KPA przez Wydziały Komunikacji Starostw Powiatowych i Miast na Prawach Powiatu. Podczas zajęć kompleksowo omówimy zagadnienia z zakresu postępowania administracyjnego i nowych zasad doręczenia elektronicznego z uwzględnieniem specyfiki pracy Wydziałów Komunikacji. Zajęcia mają charakter wykładowo - warsztatowy, będą także poparte licznymi przykładami, a po każdym module uczestnicy rozwiążą praktyczne przypadki, przygotowane w oparciu o orzeczenia sądów administracyjnych.
Jak realizować i rozliczyć zadanie publiczne
Cele i korzyści:
• Omówienie procedury otwartych konkursów ofert, w tym stosowania druków ofert, umów i sprawozdań;
• Przekazanie praktycznych informacji przydatnych przy rozliczaniu zadań, w tym dot. dokumentacji zadania, ponoszenia wydatków czy wkładu własnego,
• Wyjaśnienie problematycznych kwestii występujących przy rozliczaniu zadań, takich jak zmiany w kosztorysie czy zwroty dotacji;
• Poznanie wymów wynikających z ustawy o zapewnieniu dostępności stosowanych przy zlecaniu zadań.
Działalność spółki komunalnej z perspektywy oceny audytora - wnioski na przyszłość
Cele i korzyści:
Przedmiotem proponowanego szkolenia jest przekazanie informacji na temat oceny sposobu funkcjonowania spółek komunalnych utworzonych przez JST. Przeanalizujemy ryzyka w obszarze realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego przez utworzone spółki komunalne. Przedstawimy konkretne zagadnienia, które dotyczą obszarów realizacji zadań na poszczególnych szczeblach JST, zwracając uwagę w szczególności na odmienności w funkcjonowaniu spółki powiatowej, w tym na zagadnienia prezentacji kosztów i wyników spółki. Wyjaśnimy też jak powinien wyglądać nadzór właścicielski nad spółkami przez rady nadzorcze i organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego w oparciu o przedstawione nieprawidłowości w ich funkcjonowaniu.
Realizacja i rozliczanie projektu EFS+ na przykładach
Zapraszamy na szkolenie, podczas którego omówimy jak prawidłowo wdrażać i rozliczać projekt EFS+ na bazie doświadczeń minionej i obecnej perspektywy.
• Wskażemy obowiązki wynikające z umowy o dofinansowanie.
• Przedstawimy wymogi w zakresie finansowo-księgowym oraz w zakresie informacyjnym i promocyjnym projektu.
• Omówimy kwestie zatrudniania personelu w projektach i prowadzenia ewidencji czasu pracy.
• Wyjaśnimy zasady kontroli projektu i obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem dokumentacji projektu.
• Wskażemy najczęściej popełniane błędy i nieprawidłowości przy realizacji projektu EFS+.
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, zwana potocznie „Lex Kamilek” nakłada na wszystkie podmioty, w których przebywają dzieci, obowiązek wdrożenia standardów ochrony małoletnich. Upoważnia także wiele instytucji do kontroli, czy takie rozwiązania zostały wprowadzone, a za niespełnienie wymogów grożą kary grzywny, ograniczenia a w niektórych sytuacjach nawet pozbawienia wolności.
Przepisy prawa stanowią, iż standardy ochrony małoletnich w określonym przez ustawodawcę terminie, muszą wprowadzić między innymi również podmioty medyczne, jeśli prowadzą działalność związaną z leczeniem małoletnich. Pracownicy systemu ochrony zdrowia odgrywają szczególną rolę w poprawie jakości życia dzieci, a poprzez identyfikację czynników ryzyka mogą niejednokrotnie być jedyną szansą na zidentyfikowanie sytuacji krzywdzenia dzieci i podjęcie interwencji.
Standardy, wdrażane w placówce medycznej, powinny być dostosowane do jej specyfiki i odpowiadać na potrzeby dzieci-pacjentów, ich rodziców/opiekunów oraz całego personelu – zarówno osób wykonujących zawody medyczne, innych specjalistów, jak i administracji i personelu pomocniczego. Standardy te porządkują i doprecyzowują zasady, których przyjęcie sprawia, że dana instytucja jest bezpieczna dla dzieci, a jej personel potrafi zidentyfikować sytuacje, stwarzające ryzyko krzywdzenia dziecka oraz podjąć działania profilaktyczne oraz interwencyjne.
Najnowsze zmiany w ustawie o ochronie sygnalistów
Sejm 23 maja 2024 r. uchwalił ustawę o ochronie sygnalistów. Wśród najważniejszych zmian jakie pojawiły się w ustawie znalazło się rozszerzenie katalogu naruszeń prawa, czyli działań lub zaniechań niezgodnych z prawem lub mających na celu obejście prawa, które obligatoryjnie będą stanowić zakres przedmiotowy procedur zgłaszania nieprawidłowości. Nowa ustawa określa także, że sygnalistą będzie mógł zostać zarówno pracownik – niezależnie od podstawy i formy świadczenia pracy, jak i były pracownik, funkcjonariusz, żołnierz zawodowy, zleceniobiorca, stażysta czy wolontariusz.
Na szkoleniu omówimy do jakich zmian powinniśmy się przygotować lub zweryfikować wcześniej podjęte działania pod kątem nowej ustawy o sygnalistach, aby stworzyć bezpieczne kanały zgłaszania naruszeń przy zachowaniu ochrony tożsamości osób zgłaszających. Odpowiemy także na kluczowe pytania:
• Jak zaimplementować nowe obowiązki związane z ochroną danych w okresie przejściowym?
• Jak traktować zgłoszenia anonimowe?
• Jakie procedury wprowadzić, które zapewniają ochronę tożsamości sygnalisty?
• Czy dokument Polityka ochrony sygnalisty jest obowiązkowy i dla jakich podmiotów zobowiązanych?
• Jakie sankcje za naruszenie przepisów przewiduje nowa ustawa?
Ustawa o ochronie sygnalistów a RODO w jednostce samorządu terytorialnego
• W dniu 19 czerwca 2024 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Ustawa wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, czyli 25 września 2024 r.
• Ustawa ta wprowadza nakłada obowiązek ochrony danych osobowych sygnalistów, zgodnie z wymogami RODO - zapewnia, że dane osobowe sygnalistów są przetwarzane w sposób bezpieczny i zgodny z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych, chroniąc tożsamość i prywatność sygnalistów.
• Podczas szkolenia krok po kroku omówimy nowe regulacje i wskażemy:
- Jak prawidłowo wdrażać zagadnienia dotyczące ochrony danych osobowych w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa i anonimowości osobom zgłaszającym nieprawidłowości?
- Jak realizować nowe przepisy i jakie są potencjalne sankcje prawne i finansowe wynikające z naruszeń przepisów dotyczących ochrony danych osobowych i ochrony sygnalistów?
- Jakie procedury wdrożyć dla stworzenia bezpiecznego środowiska, w którym pracownicy będą mogli zgłaszać nieprawidłowości bez obawy przed represjami?
- Jak prawidłowo identyfikować i zarządzać ryzykiem związanym z przetwarzaniem danych osobowych oraz zgłoszeniami sygnalistów, co w konsekwencji ma doprowadzić do zmniejszenia ryzyka incydentów naruszenia danych i innych nieprawidłowości?
Ustawa o ochronie sygnalistów. Jak prawidłowo wdrożyć nowe obowiązki w jednostce?
Ustawa (Dyrektywa) o ochronie sygnalistów została podpisana przez Prezydenta RP 19 czerwca 2024 r., a 24 czerwca 2024 r. została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Oznacza to, że instytucje publiczne oraz podmioty komercyjne mają czas do 24 września 2024 r. na wdrożenie przepisów dotyczących ochrony sygnalistów. Podczas zajęć:
• Zaprezentujemy zakres obowiązywania Dyrektywy, najważniejsze regulacje i etapy wdrożenia przepisów.
• Wskażemy kim jest sygnalista, jaka jest typologia i kategorie.
• Omówimy nieprawidłowości, które stanowią naruszenie prawa oraz sposób postępowania ze zgłoszeniami.
• Zaprezentujemy schemat postępowania w ramach przyjmowania, weryfikacji zgłoszeń naruszeń prawa, działań następczych.
• Przedstawimy wszystkie inne aspekty niezbędne do sprawnego i praktycznego wdrożenia Ustawy o ochronie sygnalistów.
Dzięki szkoleniu wszyscy pracownicy jednostki uzyskują pełne i aktualne informacje na temat nowych regulacji prawnych, zdobędą jednolitą wiedzę i zrozumienie zasad oraz przepisów.
Zorganizowanie zamkniętego szkolenia dla wszystkich pracowników JST to strategiczny krok, który może znacząco poprawić funkcjonowanie jednostki, zwiększyć jej efektywność i zminimalizować ryzyko błędów oraz naruszeń.
Archiwizacja dokumentacji w sądzie
Celem szkolenia jest rozwinięcie umiejętności praktycznych oraz aktualizacja wiedzy w zakresie właściwego postępowania z dokumentami, organizowania lub nadzorowania właściwego ich obiegu i archiwizowania, a także prowadzenia archiwum zakładowego w sądzie.
Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości w świetle prawa budowlanego
Właściciele i zarządcy nieruchomości, wypełniając obowiązek właściwego utrzymania budynków i elementów zagospodarowania, zobowiązani są do przestrzegania całego szeregu przepisów zapisanych w różnych aktach prawnych, zarówno rangi ustawowej, jak i w rozporządzeniach wykonawczych.
Podczas dedykowanych dla Państwa jednostki zajęć przedstawimy nie tylko regulacje Prawa budowlanego i wydanych do niego aktów wykonawczych, ale również wypracujemy wspólnie najlepsze praktyki związane z zarządzaniem nieruchomościami.
Szkolenie kierowane jest zarówno do właścicieli jak i zarządców budynków, w tym dla zarządów spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych oraz pracowników innych instytucji odpowiedzialnych za nadzór nad obiektami budowlanymi.
Dostępność w projektach dofinansowanych ze środków UE
• Wszystkie projekty finansowane z funduszy UE (m.in. FEnIKS, FERS, Fundusz Spójności, KPO) muszą spełniać zasady dostępności – architektonicznej, cyfrowej, informacyjno-komunikacyjnej.
• Brak spełnienia wymogów dostępności może skutkować korektami finansowymi, a nawet zwrotem dotacji.
• Zapraszamy na szkolenie podczas, którego ekspert do spraw dostępności krok po kroku przeprowadzi Państwa przez wytyczne, standardy dostępności w tym dostępność cyfrową, szkoleniową, transportową, architektoniczną obowiązującą przy realizacji projektów dofinansowanych ze środków UE.
Centralny Rejestr Umów – jak go wprowadzać w JSFP? Zadania i wyzwania stojące przed jednostkami dotyczące wdrażania CRU w świetle projektu nowelizacji
Czy w Państwa urzędzie wiadomo już, które umowy będą musiały zostać ujawnione i kto konkretnie zajmie się ich publikacją w systemie? Czy pracownicy znają terminy i zasady aktualizacji danych, a także procedury, które należy przygotować, by spełnić nowe obowiązki? Pojawia się wiele pytań dotyczących odpowiedzialności kierownictwa oraz praktycznych aspektów obsługi rejestru. Nasze szkolenie odpowie na te wątpliwości, krok po kroku pokazując, jak przygotować urząd do wdrożenia nowych regulacji i uniknąć błędów. Dzięki temu zyskają Państwo pewność, że proces będzie przebiegał sprawnie, a urząd stanie się przykładem przejrzystości i dobrej praktyki w realizacji zasady jawności życia publicznego.
Kontakt

Piotr Kubiak
