Postępowanie administracyjne z uwzględnieniem doręczeń elektronicznych w praktyce
♦ Zapraszamy do organizacji szkolenia, które zakresem obejmie zarówno aktualne przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, z uwzględnieniem najnowszych zmian, jak i szereg pojawiających się problemów oraz wątpliwości w interpretacji przepisów.
♦ Szkolenie ma na celu przybliżenie procedur postępowania administracyjnego, w tym zasad dotyczących e-doręczeń po wejściu w życie ustawy o doręczeniach elektronicznych.
♦ W ramach spotkania zostaną omówione zasady procesowe w KPA, a także trudności jakie mogą wyniknąć w skutek ich nieznajomości.
♦ Szkolenie poprowadzi ekspert FRDL, doświadczony praktyk, były wieloletni członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
PROGRAM:
1. Zasada pisemności po zmianach i jej praktyczne znaczenie.
2. Podanie i jego elementy formalne.
3. Pozostawienie bez rozpoznania podania skierowanego do organu „zwykłym mailem”:
○ Czy i o czym organ musi pouczyć wnioskodawcę?
○ Jak powinno wyglądać prawidłowe pouczenie?
4. Wezwanie do uzupełnienia braków formalnych.
5. Wszczęcie postępowania administracyjnego:
○ Moment wszczęcia postępowania na wniosek i z urzędu.
○ Elementy obligatoryjne zawiadomienia o wszczęciu postępowania administracyjnego - analiza obligatoryjnego pouczenia.
6. Naczelne zasady procesowe i ich zacznie praktyczne:
○ Rozstrzygania wątpliwości prawnych na korzyść strony (7a k.p.a.).
○ Współdziałania organów administracji publicznej (7b k.p.a.).
○ Prawdy materialnej (7 k.p.a.).
○ Pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa (8 k.p.a.).
○ Informacji (9 k.p.a.).
○ Aktywnego udziału stron w postępowaniu (10 k.p.a.).
○ Przekonywalności (11 k.p.a.).
7. Termin załatwienia sprawy:
○ „Bez zbędnej zwłoki” – to znaczy kiedy?
○ Co wpływa na liczenie terminu załatwienia sprawy?
○ Zawiadomienie o niezałatwieniu sprawy w terminie - elementy obligatoryjne.
○ Ponaglenie i skarga na bezczynność – uwagi praktyczne.
8. Doręczanie korespondencji:
○ Tradycyjne – do kogo i dlaczego - czy art. 39 k.p.a. obowiązuje czy nie?
- doręczenie stronie, pełnomocnikowi, pełnomocnik do doręczeń,
- doręczenie dorosłemu domownikowi,
- doręczenie zastępcze – czemu jest problem z tzw.„żółtą zwrotką”?
○ Doręczenie elektroniczne po zmianach:
- nowe zasady doręczania,
- obowiązek doręczania na adres do doręczeń,
- publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego,
- doręczenie z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej,
- „dowód otrzymania” a „chwila doręczenia lub wpłynięcia korespondencji”.
○ Art. 393 k.p.a. po zmianach – czy można skutecznie doręczać korespondencję w tym trybie?
9. Wydawanie zaświadczeń.
10. Sesja pytań i odpowiedzi.
ADRESACI:
Szkolenie jest adresowane do wszystkich pracowników administracji publicznej, stosujących k.p.a., zarówno zaczynających pracę w organach, jak i doświadczonych urzędników.
PROWADZĄCY:
Doświadczony praktyk, radca prawny, członek etatowy SKO w latach 2005-2011, ekspert Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego, autor licznych publikacji w tematyce k.p.a., trener i wykładowca mający udokumentowanych kilkaset szkoleń z zakresu k.p.a., współwłaściciel kancelarii prawnej specjalizującej się w obsłudze prawnej jst, adiunkt na Wydziale Prawa i Administracji UWM w Olsztynie w Katedrze Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.