Szkolenia Finansowe
Szkolenia Finansowe
FRDL Centrum Mazowsze posiada wieloletnie doświadczenie w organizacji szkoleń dedykowanych dla pracowników działów finansów Jednostek Sektora Finansów Publicznych
Szkolenia zamknięte realizujemy w formie stacjonarnej jak również w formule on-line. Zapraszamy do kontaktu z naszym ośrodkiem. Adres e-mail: szkolenia@frdl.org.pl
SZKOLENIE ZAMKNIĘTE:
· Grupowa forma daje możliwość dostosowania zajęć do oczekiwań grupy, jak i do potrzeb organizacji.
· Zapewniamy możliwość szczegółowego zbadania potrzeb szkoleniowych grupy i organizacji.
· To Państwo macie wpływ na kształt programu szkolenia i dobór stosowanych metod.
· Szkolenie w opcji grupowej może zostać wzbogacone o dodatkowe elementy, jak chociażby: indywidualny feedback od Trenera/Eksperta czy coaching.
· To Państwo decydujecie gdzie i kiedy szkolenie się odbędzie.
· Współpracujemy z licznym gronem Trenerów/Ekspertów, którzy mają podobny poziom merytoryczny – co zapewnia możliwość przeszkolenia nawet kilkuset osób w jednym projekcie.
Proponowane tematy:
Egzekucja podatków i opłat w 2025 roku
W 2024 r. weszło w życie szereg zmian przepisów regulujących egzekucję podatków, opłat i należności publicznoprawnych. Zmiany te, to nie tylko nowelizacja ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ale wiele nowych przepisów wykonawczych.
Podczas proponowanego szkolenia:
Podsumujemy wszystkie nowe rozwiązania podejmowane w egzekucji podatków, opłat i należności publicznoprawnych, stosowane w każdej gminie, powicie czy związku międzygminnym.
Wskażemy praktyczne rozwiązania wprowadzonych zmian.
Wyjaśnimy w jaki sposób nowe obowiązki wierzycieli wpłynęły na pracę praktyków odpowiedzialnych za wystawianie upomnień, tytułów wykonawczych i przebieg egzekucji prowadzonej u dłużnika gminy, powiatu czy związku międzygminnego.
Wytłumaczymy, jak powinna przebiegać egzekucja podatków i opłat lokalnych w 2025 r.
Szkolenie łączy stosowanie przepisów prawnych z dobrymi praktykami. Zajęcia poprowadzi ekspertka - praktyk, konsultant i wykładowca RIO, wysoko oceniana za jasność i trafność przekazu.
Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne w jednostkach budżetowych sektora finansów publicznych
Przedmiotem proponowanego szkolenia jest kompleksowe przeanalizowanie zasad obowiązujących w zakresie ewidencji, wyceny, amortyzacji i umarzania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w jednostkach i ich organizacyjnych sektora publicznego, wynikających z prawa bilansowego z uwzględnieniem szczególnych zasad rachunkowości, obowiązujących w państwowych i samorządowych jednostkach organizacyjnych, nieposiadających osobowości prawnej.
Nasze zajęcia mają charakter teoretyczno-praktyczny, wykład będzie połączony z praktyką, opartą na przykładach w zakresie rozliczania i księgowania.
Proponujemy Państwu udział w szkoleniu, podczas którego doświadczony trener i praktyk podpowie, jak najlepiej przygotować się do inwentaryzacji w jednostce, tak aby nie sprawiała ona problemów.
Podczas zajęć:
• Omówione zostaną metody inwentaryzacji, sposób organizacji, przebieg, zasady dokumentowania oraz ustalania wyników i różnic inwentaryzacyjnych. Prowadzący podzieli się swoim ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w pracy przy inwentaryzacji. Precyzyjnie wskaże metody, terminy i częstotliwość inwentaryzacji wszystkich składników aktywów i pasywów.
• Zaprezentowane zostaną także najczęściej popełniane błędy w procesie inwentaryzacji oraz podane wskazówki, jak ich uniknąć. Poruszone zostaną istotne zagadnienia budzące wątpliwości i sprawiające trudności tj. inwentaryzacja: środków trwałych niskocennych, gruntów, budynków, budowli, dróg, wartości niematerialnych i prawnych, wyposażenia w szkołach i przedszkolach, składników użyczonych, sald zerowych i opiewających na drobne kwoty, kwestie odpowiedzialności za inwentaryzację, organizacja i przebieg inwentaryzacji w jednostkach objętych wspólną obsługą, inwentaryzacja zdawczo-odbiorca w przypadku zmiany na stanowisku kierownika jednostki, w szczególności w placówce oświatowej.
• Przedstawione zostaną wady i zalety nowoczesnych narzędzi inwentaryzacji - tzw. kodów kreskowych. Prowadzący podpowie, jak w praktyce wykorzystać w spisie z natury środków trwałych Stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów oraz postanowienia KSR nr 11 „Środki trwałe”.
Podczas proponowanego szkolenia:
- Kompleksowo omówimy sprawozdania: Rb-27S, RB-PDP, Rb-27ZZ, Rb-28S, Rb-28NWS, Rb-50, Rb-NDS, RB-ST, Rb-30S, Rb-34S oraz sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych: RB-N, RB-Z, RB-ZN.
- Krok po kroku, przeanalizujemy kluczowe zagadnienia z zakresu sprawozdawczości, ze szczególnym uwzględnieniem zmian wprowadzonych w grudniu 2024 r. nowym rozporządzeniem dotyczącym sprawozdawczości budżetowej.
- Zaprezentujemy zasady sporządzania sprawozdań budżetowych i z zakresu operacji finansowych.
- Wskażemy najczęściej występujące błędy i nieprawidłowości, wskazywane w protokołach kontrolnych RIO i NIK, również w kontekście sprawozdań rocznych jst i jej jednostek podległych.
Proponujemy Państwu udział w dwudniowych praktycznych warsztatach on-line, podczas których uczestnicy zapoznają się z możliwościami programu BeSTI@ w zakresie przygotowywania sprawozdań finansowych, wprowadzania zmian w budżecie oraz przygotowywania, analizowania i ewidencjonowania Wieloletnich Planów Finansowych.
Podczas szkolenia:
• Uzupełnisz wiedzę dot. wystawiania faktur
• Dowiesz się jakie niezbędne elementy musi zawierać faktura
• Poznasz zagadnienia związane z wystawianie kokrekt, duplikatów oraz faktur pro-forma
• Zapoznasz się z problematyką wystawiania faktur elektronicznych
• Omówienie zasad z zakresu założeń i funkcjonowania Krajowego Sytemu e-Faktur (KSeF).
Elektroniczne tytuły wykonawcze oraz elektroniczne zawiadomienia wierzyciela do organu egzekucyjnego w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym. Aktualne wzory obowiązujące od 25 marca 2025r., poprawne wypełnianie i przekazywanie e-tw i e-zw do organów egzekucyjnych.
Cele i korzyści:
• Poznanie najnowszych przepisów związanych z elektronicznym tytułem wykonawczym i elektronicznym zawiadomieniem wierzyciela, kierowanymi do organów egzekucyjnych w postępowaniu egzekucyjnym – nowe wzory TW obowiązujące od 25 marca 2024 r.
• Nabycie wiedzy o okresie przejściowym, kiedy będzie możliwość stosowania „starych” i „nowych” wzorów TW.
• Zapoznanie ze zmianami w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, które obowiązują od 25 marca 2024 r.
Podstawy finansów publicznych dla niefinansistów
• Sektor finansów publicznych charakteryzuje się bardzo specyficznymi zasadami funkcjonowania. Kierownicy i pracownicy jednostek sektora finansów publicznych niejednokrotnie mają problem z odnalezieniem się w gąszczu charakterystycznych zasad tego sektora, a przecież ponoszą odpowiedzialność w tym zakresie.
Zmiany w klasyfikacji budżetowej w 2025 roku
Zapraszamy na szkolenie, którego tematem będzie szczegółowe omówienie zmienionych przepisów dotyczących klasyfikacji budżetowej obowiązujące od początku 2025 roku. Zajęcia obejmują zarówno teoretyczne podstawy, jak i praktyczne aspekty klasyfikacji budżetowej, co pozwali uczestnikom na zastosowanie zdobytej wiedzy w codziennej pracy. Wykładowca oprócz omówienia zmienionych przepisów położy nacisk na interpretację przepisów w sytuacjach nietypowych oraz analizę studiów przypadków.
Cele i korzyści:
Szkolenie przygotuje do prawidłowego rozliczenia finansowego projektów dofinansowanych z UE. Wszyscy uczestnicy w instytucji będą wiedzieli jak prawidłowo stosować przepisy i wytyczne z zakresu rozliczania projektów:
• sporządzenia dokumentacji przed oraz w trakcie realizacji projektu
• prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej projektu,
• kwalifikowania wydatków oraz zasad finansowania projektu.
Podatek VAT od podstaw - z uwzględnieniem aktualnych przepisów
Cele i korzyści:
Uczestnicy z jednostek samorządu terytorialnego, jednostek podległych, zakładów budżetowych:
• Zapoznają się z zasadami funkcjonowania i rozliczania podatku VAT
• Będą wiedzieli jak rozliczyć podatek należny i naliczony
• Dowiedzą się jakie są zasady opodatkowania najmu, dzierżawy, czynności nieodpłatnych, obrotu nieruchomościami na gruncie VAT
• Będą potrafili rozpoznać moment powstania obowiązku podatkowego,
• Poznają wybrane zagadnienia z zakresu fakturowania,
• Dowiedzą się jak stosować rozliczenia na kasach fiskalnych oraz komu przysługuje prawo dokonywania odliczeń podatku VAT naliczonego przy zakupach.
Wspólne szkolenie pracowników urzędu i jednostek podległych pozwoli wypracować wspólne standardy działania w gminie/powiecie.
Kwalifikowalność podatku vat w projektach finansowanych ze środków UE
Cele i korzyści:
Wiedza na temat kwalifikowania podatku VAT w projektach UE w perspektywie 2021-2027 jest niezbędna prawidłowego odliczania podatku oraz zwrotu podatku przy ewentualnych korektach rozliczeń.
Podczas szkolenia osoby odpowiedzialne za prawidłową realizację i rozliczanie projektów, osoby nadzorujące, pracownicy działów finansowo-księgowych:
• Poznają zasad i wytycznych w zakresie rozliczania i kwalifikowania podatku VAT w projektach UE w nowej perspektywie 2021-2027.
• Dowiedzą się jak uniknąć problemów przy kwalifikowaniu podatku VAT w trakcie i po zakończeniu realizacji projektu w tym jak zabezpieczyć się przy niejasnych przepisach oraz zmianie stanowiska MF lub sądów.
Szkolenie szczególnie polecamy grupom, zespołom pracującym przy pozyskiwaniu i rozliczaniu środków z UE zarówno z urzędów jak i jednostek podporządkowanych. Szkolenie wszystkich osób pracujących w projekcie (czasami z różnych referatów) pozwoli wspólnie przyjrzeć się kompetencjom i odpowiedzialności każdego pracownika oraz wypracować wspólne standardy działania.
Ważne informacje
Proponujemy Państwu organizację szkolenia w formule zamkniętej. Dzięki niemu kierownicy jednostek, skarbnicy, główni księgowi, audytorzy i pracownicy księgowości:
• Usystematyzują wiedzę o zasadach dotyczących odpowiedzialności za finanse, rachunkowość i zamówienia publiczne oraz konsekwencjach za ich naruszenie.
• Zdobędą i zaktualizują niezbędną wiedzę z zakresu odpowiedzialności za czyny związane z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych oraz na temat postępowania w przypadku ich ujawnienia.
• Zdobędą wiedzę o odpowiedzialność za funkcjonującą w jednostce kontrolę zarządczą.
• Przeanalizują zagadnienia dotyczące kontrasygnaty umów: podstaw prawnych oraz konsekwencji złożenia podpisu i odmowy jego złożenia oraz kontroli wstępnej dokumentów finansowych.
Wspólne szkolenie pracowników urzędu oraz jednostek podległych pozwoli wypracować wspólne standardy, jednakowy, prawidłowy sposób postępowania w całym urzędzie lub urzędzie i jednostkach. Prowadzący odniesie się do sytuacji i trudności lub szczególnych uwarunkowań w Państwa placówkach, by wypracować jednakowy sposób pracy z dokumentami finansowymi. W razie potrzeby dostosuje program zajęć do sytuacji w instytucji.
MDR w JSFP - raportowanie schematów podatkowych w praktyce
Podczas szkolenia uczestnicy:
• Zdobędą, uzupełnią i uporządkują wiedzę dotyczącej raportowania schematów podatkowych.
• Dowiedzą się co może być schematem w jst? Jakie są warunków i okoliczności, które powodują i nie powodują obowiązku raportowania, przedstawienie terminów oraz sposobów raportowania
• Zapoznają się z rozwiązaniami z zakresu procedury wewnętrznej, regulującej wykonanie obowiązków informacyjnych dotyczących schematów podatkowych. Poznają skutki braku "polityki" MDR
• Poznają specyfikę zasad raportowania, rolę podmiotów raportujących z uwzględnieniem wewnętrznej procedury w jednostkach w tym zakresie.
Podatek od nieruchomości w 2025 roku
Przez wiele miesięcy trwały prace nad nowelizacją ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zmieni zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości. 27 listopada br. Prezydent podpisał nowelizację ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która wnosi szereg istotnych zmian w podatku od nieruchomości, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r.
Podczas zajęć przedstawimy istotne kwestie dotyczące podatku od nieruchomości oraz zwrócimy uwagę na:
Nową definicję budynku i budowli.
Nowe zasady opodatkowania nieruchomości garaży wielostanowiskowych w budynkach mieszkalnych.
Ograniczenie zwolnienia i zwolnienia z podatku od nieruchomości.
Aktualne orzecznictwo w tematyce szkolenia.
Odliczenie i korekta podatku vat przez jst. Zastosowanie współczynnika proporcji i preproporcji w praktyce
Proponujemy Państwu organizację dedykowanego szkolenie, które pomoże uporać się z problemami jakie sprawia odliczanie i korekta podatku VAT. Pracownicy, wśród których mogą być zarówno księgowi jak i pracownicy działów inwestycyjnych, wspólnie ugruntują wiedzę i przedyskutują trudne sytuacje związane ze specyfiką rozliczeń VATowskich w Państwa instytucji. Prowadząca podczas zajęć:
• Wskaże wpływ na odliczenie podatku w kontekście aktualnych regulacji prawnych, w szczególności tych, które mają realny wpływ na odliczanie i korektę podatku
• Omówi regulacje z zakresu korekty rocznej podatku VAT, weryfikacji współczynnika proporcji i preproporcji.
• Przedstawi praktyczne rozwiązania i podpowie, jak postąpić, by prawidłowo zrealizować zadania z zakresu odliczania i korekty podatku VAT oraz uniknąć błędów, ujawnianych podczas kontroli.
Gospodarka kasowa i druki ścisłego zarachowania w 2025 roku
Proponujemy Państwu organizację szkolenia dotyczącego wymogów prawnych w kontekście szeroko rozumianej gospodarki kasowej i druków ścisłego zarachowania. Podczas szkolenia usystematyzujemy wiedzę pracowników o zasadach funkcjonowania i organizacji kasy w Państwa instytucji, omówimy ewidencję, rozliczanie i kontrolę druków ścisłego zarachowania. Omówimy szczególne warunki występujące w Państwa instytucji lub grupie jednostek na Państwa terenie. Wyjaśnimy jak gromadzić i wydatkować środki rady rodziców czy rozliczać transakcje z opłatomatów (płatności dokonane gotówką lub kartą). Szkolenie pomoże uniknąć błędów i nieprawidłowości, a wykładowca podpowie możliwe sposoby postępowania trudnych sytuacjach np. na przykład w przypadku braku potwierdzenia wypłaty gotówki z kasy.
Przestrzeganie procedur w zakresie tworzenia, obiegu i kontroli dokumentów księgowych jest niezwykle istotne dla prawidłowości funkcjonowania jsfp. W związku z tym proponujemy Państwu organizację szkolenia zamkniętego, które na celu usprawnienie pracy w wydziale księgowości i usprawnienie współpracy z wydziałami merytorycznymi oraz jednostkami podległymi w zakresie przepływu dokumentów. Wspólne szkolenie przypomni zasady dotyczące tworzenia, obiegu, kontroli i zatwierdzania dokumentów księgowych, ich prawidłowego wystawiania, korygowania czy poprawiania. Da także możliwość zapoznania zarówno z regułami prawnymi, standardami obowiązującymi w jednostce oraz wypracowania przy współpracy z wykładowcą wspólnych rozwiązań
Archiwizacja dokumentacji finansowo-księgowej w podmiotach państwowych i samorządowych
Proponujemy Państwu organizację szkolenia, podczas którego uczestnicy nabędą i uzupełnią wiadomości o dokumentacji finansowo-księgowej w jednostce. Przeanalizujemy proces jej tworzenia i gromadzenia, szczegółowo omówimy zasady archiwizacji, ustalanie okresów przechowywania akt oraz odpowiedzialność twórców za dokumentację. Przedstawimy aktualne wzory wykazów akt zalecane przez archiwa państwowe, a także nowe trendy w zarządzaniu dokumentacją w erze cyfrowej. Wspólne szkolenia pracowników całego działu księgowości lub działu księgowości urzędu i jednostek podległych umożliwi wypracowanie wspólnych standardów obchodzenia się z dokumentacją. Prowadząca odniesie się do procedur obowiązujących w jednostce, podpowie jak można je udoskonalić. Szkolenie wzbogacone będzie o liczne przykłady praktyczne, ćwiczenia warsztatowe i interaktywną analizę przypadków (case study).
Cyberbezpieczeństwo w pracy wydziału finansowego jst – aktualne zagrożenia i zasady ochrony
• Przybliżymy pracownikom księgowości zagadnienia, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo danych finansowych.
• Przyjrzymy się typom zagrożeń szczególnie groźnym dla pracowników księgowości.
• Przedstawimy działania i rozwiązania, które można bezpośrednio wdrożyć w swoim finansowym.
• Wspólne szkolenie całego działu księgowości pozwoli wypracować jednakowy standardy i sposoby postępowania i zachowania wszystkich księgowych oraz osób mających dostęp do danych finansowych.
Dochody i wydatki jednostek budżetowych – ewidencja, klasyfikacja oraz sprawozdawczość budżetowa
Proponujemy organizację dedykowanego szkolenia dla pracowników Twojej Instytucji lub urzędu i jednostek podległych, które zapewni precyzyjne prowadzenie ewidencji dochodów i wydatków oraz zgodną z przepisami klasyfikację budżetową. Wspólne uczestnictwo pracowników pozwoli na ujednolicenie wiedzy, doskonalenie umiejętności w zakresie poprawnej sprawozdawczości budżetowej oraz skuteczne unikanie naruszeń dyscypliny finansów publicznych. Zintegrowany zespół zyska pewność działania, spójność procedur i minimalizację ryzyka błędów, wzmacniając efektywność całej jednostki. Szkolenie księgowych urzędu i jednostek pozwoli wypracować wspólne standardy i harmonijne działanie.
Szkolenie to kompleksowe omówienie problematyki odsetek, kosztów upomnienia i rekompensat w JSFP. Jego celem jest przygotowanie do prawidłowego zarządzania należnościami odsetkowymi, co pozwoli uniknąć błędów i odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Uczestnicy poznają rodzaje odsetek oraz zasady ich prawidłowego naliczania, zarachowania i przedawnienia. Szczególna uwaga zostanie poświęcona wpływowi wyroku TSUE oraz zmianom w KPA dotyczącym odsetek od administracyjnych kar pieniężnych. Kurs obejmuje analizę zasad naliczania odsetek od różnorodnych należności, od podatków po rentę planistyczną. Przedstawione zostaną również kwestie rozliczania wpłat, udzielania ulg oraz procedur windykacyjnych. Celem szkolenia jest przygotowanie do prawidłowego zarządzania należnościami odsetkowymi, co pozwoli uniknąć błędów i odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Kontakt
