Szkolenie przygotuje do prawidłowego rozliczenia finansowego projektów dofinansowanych z UE. Wszyscy uczestnicy w instytucji będą wiedzieli jak prawidłowo stosować przepisy i wytyczne z zakresu rozliczania projektów:
• sporządzenia dokumentacji przed oraz w trakcie realizacji projektu
• prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej projektu,
• kwalifikowania wydatków oraz zasad finansowania projektu.

Szkolenie jest skierowane do:
szerokiej grupy pracowników zajmującej się projektami dofinansowanymi z UE: osób rozliczająch pod względem merytorycznym, finansowym i księgowym, kierowników projektów, nadzorujących. Pozwoli ono nie tylko wspólnie przyjrzeć się przepisom, ale także poznać kompetencje i wymagania jakie te przepisy nakładają na współpracowników, co przyspieszy i usprawni pracę zespołów.
Prowadząca
Wieloletni trener prowadzący szkolenia z zakresu rozliczania i kontroli, prowadzenia ewidencji księgowej, przepływów finansowych, monitoringu projektów UE,. Trener z zakresu podatku VAT w jednostkach samorządu terytorialnego oraz kwalifikowania podatku VAT w projektach UE.

Program szkolenia
1. Podstawa prawna prowadzenia wyodrębnionej księgowości projektu w tym ustawy, rozporządzenia, wytyczne oraz umowa o dofinansowanie projektu.
2. Warunki kwalifikowalności wydatków na przykładzie różnych kategorii wydatków:
a) Grunty, nieruchomości zabudowane.
b) Roboty budowlane i budowlano montażowe
c) Zakup środków trwałych oraz WNiP w tym używanych środków trwałych.
d) Personel projektu - bezpośrednio zaangażowany w realizację projektu.
e) Koszty pośrednie w tym min. wynagrodzenia pracowników rozliczanych ryczałtem, promocja projektu, koszty administracyjne i inne.
f) Wkład niepieniężny.
g) Koszty związane z przygotowaniem projektu.
3. Projekty rozliczane ryczałtem np. w ramach Erasmus+ - zasady rozliczania i ewidencjonowania.
4. Zasady prowadzenia księgowości projektu:
a) Cel prowadzenia księgowości projektu.
b) Beneficjenci prowadzący pełną księgowość.
c) Inne formy prowadzenia ewidencji księgowej.
d) Zastosowanie kodu księgowego kiedy i w jakich sytuacjach?
5. Planowanie wyodrębnienia ewidencji księgowej w tym wdrożenie procedur dotyczących obsługi finansowo-księgowej projektu, obiegu dokumentów, rekrutacji, wyboru wykonawców oraz harmonogram wykonywania czynności w projekcie.
6. Wyodrębniona ewidencji księgowej projektu lub/oraz kodu księgowego w przypadku prowadzenia pełnej księgowości oraz dokumentowanie - na przykładach.
a) Wyodrębnienie ewidencji kosztów i wydatków projektów.
b) Wyodrębniona ewidencja środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz umorzenia
c) Wyodrębnienie ewidencji inwestycji
d) Wyodrębniona ewidencja środków pieniężnych
e) Wyodrębniona ewidencja rozrachunków
f) Wyodrębniona ewidencja przychodów
g) Ewidencja pozabilansowa oraz w arkuszu kalkulacyjnym
7. Przykładowa polityka rachunkowości dla beneficjentów sektora finansów publicznych/wzór oraz błędy podczas tworzenia wyodrębnionej ewidencji lub kodu księgowego na przykładach.
8. Przykładowa polityka rachunkowości dla beneficjentów sektora prywatnego/wzór oraz wskazanie błędów podczas tworzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej.
9. Instrukcja obiegu dokumentów oraz inne potrzebne dokumenty w celu prawidłowej realizacji projektu.
10. Kwalifikowanie podatku VAT w projektach UE w tym opodatkowanie dotacji oraz odzyskiwanie podatku VAT – wskazanie ewentualnego zagrożenia w związku ze stanowiskiem TSUE i NSA.
11. Panel dyskusyjny