Cel i opis projektu
Projekt jest realizowany od 1 sierpnia 2018 r. do 31 lipca 2020 przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej oraz Niepubliczne Centrum Doskonalenia Kadr Oświatowych KISS przy Stowarzyszeniu Komputer i Sprawy Szkoły KISS w Katowicach. Przedsięwzięcie to realizowane jest w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój w ramach Osi priorytetowej: II. Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.10. Wysoka jakość systemu oświaty.
Celem głównym Projektu jest:
podniesienie kompetencji 170 (136K, 34M) pracowników systemu wspomagania pracy szkoły oraz trenerów z terenu woj. śląskiego, opolskiego, dolnośląskiego w zakresie wspomagania pracy szkół ukierunkowanego na rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów poprzez wdrożenie programów szkoleniowo-doradczych wraz z obudową merytoryczną.
Projekt skierowany jest do pracowników instytucji systemu wspomagania pracy szkoły tj.:
a) pracowników publicznych i niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli;
b) pracowników publicznych i niepublicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych;
c) pracowników bibliotek pedagogicznych;
d) nauczycieli będących doradcami metodycznymi;
e) trenerów (osób świadczących usługi szkoleniowe i doradcze w obszarze oświaty, mających potwierdzoną współpracę z co najmniej jedną instytucją systemu wspomagania pracy szkoły lub deklarujących nawiązanie takiej współpracy).
W ramach projektu zrealizowane zostaną następujące formy wsparcia:
- Szkolenia z zakresu wspierania rozwoju kompetencji kluczowej - do wyboru przez uczestnika projektu 1 z 5 kompetencji kluczowych:
- kompetencje cyfrowe (TIK)
- kompetencje matematyczno – przyrodnicze
- umiejętności porozumiewania się w językach obcych
- postawy – innowacyjność, kreatywność i praca zespołowa
- umiejętności uczenia się – nauczanie eksperymentalne i doświadczanie
lub
- wspomaganie przedszkoli w rozwoju kompetencji
Szkolenia prowadzone będą na terenie woj. śląskiego, opolskiego, dolnośląskiego w okresie od stycznia do września 2019 w wymiarze 70 godz. w podziale na 4 zjazdy po 3 dni każdy, na podstawie programu szkoleniowo-doradczego ORE z wykorzystaniem zasobów i materiałów opracowanych w projektach POKL i projekcie pozakonkursowym POWER.
Szkolenia będą odbywać się na 2 poziomach – edukacja na poziomie szkoły podstawowej i edukacja na poziomie szkoły ponadpodstawowej (nie dotyczy wspomagania przedszkoli w rozwoju kompetencji kluczowych). Dodatkowo każdy uczestnik projektu weźmie udział w 20 godzinach szkoleń e-learningowych powiązanych z treściami wprowadzanymi na szkoleniach stacjonarnych.
- Doradztwo dla uczestników szkoleń – każdy uczestnik projektu otrzyma wsparcie doradcze w postaci indywidualnych spotkań konsultacyjnych (18 godz. ) oraz spotkań grupowych (18 godzin). Celem doradztwa jest wspieranie uczestników szkoleń w prowadzeniu procesu wspomagania pracy szkoły. Doradztwo będzie realizowane w okresie od września 2019 r. do czerwca 2020.
- Praca w sieci współpracy i samokształcenia w okresie od września 2019 do czerwca 2020 dająca możliwość stałej i długofalowej współpracy na platformie www.doskonaleniewsieci.pl, która pozwoli uczestnikom projektu na wymianę doświadczeń, zbieranie pomysłów, konsultacje z trenerami i pogłębianie wiedzy na temat poszczególnych kompetencji kluczowych lub wspomagania przedszkoli w rozwoju kompetencji kluczowych.
Każdy uczestnik projektu będzie zobowiązany do wdrożenia w wybranej szkole/przedszkolu programu wspomagania w zakresie wybranej kompetencji kluczowej uczniów.