Ważne informacje:
• Centralny Rejestr Umów Jednostek Sektora Finansów Publicznych to zestawienie informacji o umowach, zawartych przez jednostki tworzące sektor finansów publicznych lub na ich rzecz, które ma być prowadzone w systemie teleinformatycznym. Prace nad jego wprowadzeniem trwają od kilku już lat, a obecny projekt zakłada obowiązywanie rejestru od 2026 r. 
• Obowiązek działania rejestru wynika z zapisów art. 34a ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z nim każda jednostka sektora finansów publicznych ma publikować informacje o umowach w centralnej bazie, zaspokajając w ten sposób zasadę jawności publicznej, przyczyniając się do wzmocnienia społecznej kontroli nad wydatkami sektora finansów publicznych, gdyż każdy obywatel będzie mógł przeglądać dane o umowach opublikowane w tym rejestrze.
• Za udostępnianie informacji o umowach w tym systemie odpowiedzialni będą kierownicy jednostek sektora finansów publicznych, dlatego proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu podczas którego prowadząca:
- Wyjaśni cel wprowadzenia rejestru.
- Wskaże rolę rejestru w udostępnianiu danych publicznych.
- Wytłumaczy, jak właściwie przygotować się do realizacji tego obowiązku.
• Uwaga! Program szkolenia będzie dostosowany do aktualnych przepisów prawnych i propozycji (zapowiadanych) zmian, obowiązujących na dzień szkolenia.
• Zajęcia poprowadzi radca prawny, realizująca od kilkunastu lat szkolenia dla samorządu, świadcząca wsparcie prawne dla jst, ceniona za jasny sposób przekazywania wiedzy, uzyskująca bardzo dobre oceny od uczestników.

Cele i korzyści ze szkolenia:
• Przedstawienie problematyki CRU w świetle udostępniania informacji publicznej.
• Zdobycie praktycznej wiedzy i wskazówek, pomocnych w przygotowaniu się do wdrożenia CRU w Państwa jednostce. Przegląd procedur i zadań, które powinny zostać przeprowadzone przed jego wprowadzeniem. 
• Wskazanie, kto i w jakim zakresie zostanie objęty tym obowiązkiem.
• Omówienie odpowiedzialności jsfp, w tym ich kierowników, za właściwe wdrożenie przepisów dotyczących rejestru.
• Wyjaśnienie, które umowy będą podlegały rejestrowi i na jakich zasadach.
• Wskazanie zadań dotyczących wdrożenia i realizacji zadań związanych z udostępnieniem i aktualizacją informacji o umowach w poszczególnych podmiotach.
• Uzyskanie podpowiedzi, które umowy będą obligatoryjne a które zamieszczane dobrowolnie w rejestrze.
• Przypomnienie istotnych terminów dotyczących wejścia w życie przepisów oraz tych, związanych z przechowywaniem danych w systemie.

Program:
1. Wprowadzenie Centralnego Rejestru Umów jako nowej formy realizacji zasady jawności życia publicznego.
2. Nowa rola rejestru w systemie udostępniania informacji publicznej – obok Biuletynu Informacji Publicznej i portalu danych.
3. Cele ustawodawcy: zwiększenie przejrzystości, przeciwdziałanie nadużyciom, ułatwienie kontroli społecznej.
4. Zakres jednostek objętych nowym obowiązkiem:
• kategorie podmiotów sektora finansów publicznych,
• etapy wejścia przepisów w życie (podział na administrację rządową, samorząd, pozostałe jednostki).
5. Kto wykonuje zadania udostępnienia i aktualizacji informacji o umowach w poszczególnych podmiotach?
6. Zakres umów podlegających rejestracji – warunki, które muszą być spełnione łącznie:
• przedmiot umowy – odniesienie do pojęcia zamówienia,
• próg wartości,
• forma zawarcia – ograniczenie do form pisemnych i równoważnych.
7. Jakich umów nie udostępnia się w CRU? Wyłączenia spod obowiązku ujawnienia.
8. Możliwość dobrowolnego ujawniania umów niespełniających kryteriów formalnych.
9. Jakie dane o umowach będą ujawniane w rejestrze?
10. Zakres danych obowiązkowych. Możliwość publikowania również danych dodatkowych – według uznania jednostki.
11. Termin na udostępnienie danych lub ich aktualizację.
12. Odpowiedzialność Ministra Finansów za zapewnienie funkcjonowania systemu teleinformatycznego.
13. Zasady zakładania kont dla jednostek.
14. Funkcjonalności systemu: przeszukiwanie danych, wgląd, zarządzanie informacją.
15. Okres przechowywania informacji w rejestrze – zasady usuwania danych po upływie określonego czasu.
16. Kto pełni rolę Administratora Danych Osobowych?
17. Terminy wejścia w życie.
18. Rozporządzenie wykonawcze.
19. Jak przygotować jednostkę do wejścia w życie przepisów?
20. Etapy wdrażania CRU w jednostce:
• audyt istniejących umów i procedur,
• opracowanie wewnętrznych regulacji i instrukcji,
• przeszkolenie personelu,
• identyfikacja umów spełniających kryteria publikacji,
• testy systemu i zgłoszenie kont.
21. Praktyczne problemy i zagadnienia – dyskusja.

Prowadząca: 
Radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących k.p.a. i e-doręczeń, tworzenia statutów jst, regulaminów pracy, ochrony danych osobowych, procedury rozpatrywania skarg i wniosków, udostępniania danych, dostępu do informacji publicznej, zapewniania dostępności, realizacji zadań własnych i zleconych jst. Doświadczona trenerka, prowadząca od kilkunastu lat szkolenia, podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych, wysoko oceniana za fachowość i jasność przekazu przez uczestników szkoleń i kursów.