• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Inwentaryzacja w jednostkach sektora finansów publicznych

online
Program i karta zgłoszenia

Te zajęcia realizowane będą w ramach sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum Skarbników.  Szkolenie w formule online.

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Mazowsze zaprasza Państwa do współtworzenia Forum Skarbników. Zapraszamy do udziału w najbliższej sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum. Zachęcamy Państwa do udziału w spotkaniu oraz do zrzeszenia się w Forum!

Przedmiot sesji konsultacyjno-szkoleniowej

Celem sesji szkoleniowo-konsultacyjnej Forum jest odpowiedź na pytanie o:
• Co to jest środek trwały?
• Jak tworzyć obiekty inwentarzowe i nadawać numery obiektom inwentarzowym?
• Jaką rolę pełni numer inwentarzowy?
• Czy spis z natury trzeba zawsze przeprowadzać w IV kwartale roku do 15 stycznia?
• Czy inwentaryzację metodą spisu z natury musimy zakończyć do 15 stycznia?
• Kto i jak inwentaryzuje środki trwałe będące w użytkowaniu OSP?
• Od i do kiedy możemy przeprowadzać inwentaryzację metodą weryfikacji z dokumentacją?
• Jaką metodą i kiedy przeprowadzamy inwentaryzację wartości niematerialnych i prawnych?
• Jak inwentaryzujemy drogi?
• Do kiedy trzeba rozliczyć różnice inwentaryzacyjne?
• Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację środków trwałych?
• Czy grunty musimy inwentaryzować co roku?
• Co to jest teren strzeżony?
• Kiedy dostęp do środka trwałego jest znacznie utrudniony?
• Kiedy przeprowadzenie spisu z natury jest z przyczyn uzasadnionych niemożliwe?
• Czy warto rezygnować z tradycyjnej techniki spisu z natury na rzecz narzędzi informatycznych?
• Jakie nieprawidłowości w inwentaryzacji mogą skutkować odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, jak uniknąć odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych?

zwiń
rozwiń
Program sesji konsultacyjno-szkoleniowej

1. Pojęcie, metody i rodzaje inwentaryzacji.
2. Kto odpowiada za przeprowadzenie inwentaryzacji w jednostce sektora finansów publicznych – kierownik jednostki, główny księgowy, a może kto inny?
3. Obowiązki kierownika jednostki, głównego księgowego, przewodniczącego i członków komisji inwentaryzacyjnej.
4. Środki trwałe – wybrane problemy: definicja środka trwałego, budynki, zespoły komputerowe, część składowa, dodatkowa i peryferyjna środka trwałego, środki trwałe niskocenne, grunty.
5. Tworzenie obiektów inwentarzowych, nadawanie i znakowanie obiektów inwentarzowych numerami inwentarzowymi.
6. Inwentaryzacja w drodze spisu z natury: rodzaje aktywów podlegających spisowi z natury. Co to jest teren strzeżony? Jak często i w jakim terminie należy przeprowadzić spis z natury? Właściwe przygotowanie się do inwentaryzacji – wskazówki praktyczne, spis z natury „krok po kroku”, spis z natury metodą tradycyjną, czy z wykorzystaniem narzędzi informatycznych – wady i zalety, arkusz spisu z natury, rodzaje różnic inwentaryzacyjnych, prawidłowa likwidacja środków trwałych.
7. Kiedy mamy do czynienia ze środkami trwałymi do których dostęp jest znacznie utrudniony lub których z spisanie z przyczyn uzasadnionych jest niemożliwe?
8. Jak uniknąć nieprawidłowości w inwentaryzacji?
9. Jak uniknąć odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w jednostkach kontrolowanych przez RIO?
10. Organizacja, przebieg i rozliczanie inwentaryzacji w jednostkach objętych wspólną obsługą (CUW). Kto formalnie zarządza inwentaryzację i kto za nią odpowiada – kierownik jednostki obsługującej, czy kierownik jednostki obsługiwanej?
11. Inwentaryzacja w drodze uzyskania potwierdzenia stanu aktywów: rodzaje aktywów podlegających potwierdzeniu, potwierdzenie stanu środków pieniężnych na rachunkach bankowych, kiedy wysłać druk potwierdzenia stanu należności, przebieg inwentaryzacji, formularz potwierdzenia stanu należności, co, jeśli kontrahent nie potwierdzi stanu należności, czy inwentaryzować tzw. „salda zerowe”, czy inwentaryzować salda opiewające na drobne kwoty, przyczyny rozbieżności między stanami księgowymi należności, inwentaryzacja powierzonych kontrahentom własnych składników aktywów.
12. Inwentaryzacja drogą weryfikacji: aktywa i pasywa podlegające weryfikacji, termin przeprowadzenia inwentaryzacji w drodze weryfikacji, porównanie danych ksiąg rachunkowych z dokumentami, czyli jak udokumentować inwentaryzację w drodze weryfikacji, uwagi praktyczne.
13. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów oraz stanowisko Komitetu Standardów rachunkowości w zakresie inwentaryzacji.
14. Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości w procesie inwentaryzacji.
15. Inwentaryzacja, a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

 

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalista i praktyk z zakresu prawa samorządowego, finansów publicznych, rachunkowości budżetowej, inwentaryzacji, odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, kontroli zarządczej i audytu. Doświadczony trener i wykładowca (dwadzieścia lat pracy w jednostkach sektora finansów publicznych). Skarbnik gminy, audytor wewnętrzny, były inspektor kontroli w Regionalnej Izbie Obrachunkowej. Autor kilkudziesięciu publikacji, w tym książkowych, z zakresu finansów publicznych i rachunkowości.

zwiń
rozwiń
Prezentowane spotkanie realizowane jest w ramach sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum Skarbników

Udział w pracach Forum to jedna ze ścieżek rozwoju osobistego, jakże niezbędnego aby profesjonalnie realizować swoje obowiązki. To także możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy pracownikami jst zajmującymi się tą samą tematyką w innej jednostce w województwie. Zachęcamy do współpracy Państwa współpracy, zrzeszenia się w ramach Forum i udziału organizowanych szkoleniach.

Szczegółowe informacje dotyczące Forum znajdujące się w serwisie www FRDL w zakładce Fora - Forum Skarbników

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena udziału: 319 PLN dla osoby niezrzeszonej w Forum/w przypadku członka Forum wynosi 200 PLN

Cena obejmuje: Udział w profesjonalnej sesji konsultacyjno-szkoleniowej, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, możliwość konsultacji z trenerem.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na https://frdl.mazowsze.pl lub mailem na adres szkolenia@frdl.org.pl do 18 listopada 2022 r.