• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Co skarbnik powinien wiedzieć o e-doręczeniach? Udzielanie, rozliczanie i kontrola dotacji. Upoważnienia i odpowiedzialności dotyczące gospodarki finansowej, zamówień publicznych, rachunkowości ... - Lubelskie Forum Skarbników

Ważne informacje o szkoleniu

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej RO w Lublinie wraz z Zarządami Forów Skarbników Województw Lubelskiego i Podkarpackiego zaprasza na dwudniową wyjazdową sesję szkoleniowo-konsultacyjną 23-24 listopada 2023r. do Hotelu DUO Spa Janów Lubelski / www.duojanow.pl

Spotkanie jest kontynuacją corocznych, organizowanych pod koniec roku, dwudniowych zjazdów. Będzie ono okazją do podzielenia się w swoim gronie wiedzą i doświadczeniem z zakresu najistotniejszych wyzwań, przed jakimi stoją skarbnicy w nadchodzącym roku. W sesji również uczestniczyć będą Skarbnicy z woj. podkarpackiego.

Liczymy, iż przybędą Państwo na nasze wydarzenie, by móc nie tylko podsumować miniony rok, ale uzyskać wiele porad i cennych wskazówek dotyczących zmieniających się przepisów prawnych na przełomie 2023/2024 roku, rozwiać wątpliwości i omówić problemy, a także pogłębić integrację pomiędzy uczestnikami naszego forum.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Pierwszego dnia będziemy rozmawiać o pełnomocnictwach i upoważnieniach, zwrócimy szczególnie uwagę na kwestie związane z kontrasygnatą i odpowiedzialnością za dyscyplinę finansów publicznych. W drugiej części porozmawiamy o udzielaniu, rozliczaniu, kontroli dotacji, z wyszczególnieniem kwestii problemowych oraz najczęstszych błędów, wątpliwości.

Drugiego dnia omówimy najistotniejsze aspekty związane z e-doręczeniami, które wejdą w życie już od 10 grudnia 2023 r. Wskażemy, z praktycznego punktu widzenia, te kwestie, na które Skarbnik jako osoba zarządzająca finansami i podatkami w jednostce powinna zwrócić szczególną uwagę. Omówimy najważniejsze zmiany w zakresie doręczeń oraz ich wpływ na pracę Skarbnika i jego wydziału.

Problemy, związane z tą tematyką, będą mogli Państwo rozwiązać w gronie fachowców – Skarbników, przy udziale ekspertów. 
 

zwiń
rozwiń
Program

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM SESJI:  

I dzień – 23 listopada 2023 r. 
UPOWAŻNIENIA I ODPOWIEDZIALNOŚCI DOTYCZĄCE GOSPODARKI FINANSOWEJ, ZA-MÓWIEŃ PUBLICZNYCH, RACHUNKOWOŚCI 
1. Różnica pomiędzy upoważnieniem, a pełnomocnictwem.
2. Wprowadzenie - przepisy dotyczące odpowiedzialności oraz przepisy stanowiące podstawę powierzeń w zakresie:
• gospodarki finansowej, rachunkowości, zamówień publicznych,
• rodzaje odpowiedzialności, w tym: służbowa, dyscyplinarna w zakresie naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
3. Powierzenie obowiązków skarbnikowi/głównemu księgowemu (wzory wymaganych powierzeń) – za-kres odpowiedzialności w tym odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
4. Powierzenie obowiązków osobie realizującej obowiązki głównego księgowego w przypadku CUW (cen-trum usług wspólnych) - wzory wymaganych powierzeń.
5. Zasady kontroli/zatwierdzania wybranych dokumentów jednostek w przypadku ich obsługi przez CUW – powiązana z tym odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych:
• dokonywanie kontroli merytorycznej, formalnej, rachunkowej,
• zatwierdzanie do wypłaty (wydawanie dyspozycji) dokumentów księgowych,
• kontrola wstępna skarbnika/głównego księgowego,
• podpisywanie sprawozdań budżetowych i finansowych,
• przykłady gotowych powierzeń skutkujących odpowiedzialnością pracowników jednostki z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych za powierzone do realizacji zadania.
6. Kontrasygnata i kontrola wstępna dokonywana w zakresie zawieranych umów:
• różnica między kontrasygnatą i kontrolą wstępną,
• czy w przypadku zawierania umów przez kierowników jednostek organizacyjnych konieczna jest kontra-sygnata skarbnika lub osoby upoważnionej,
• przekazanie przez skarbnika upoważnienia do kontrasygnowania umów (wzór).
7. Skarbnik/główny księgowy jako członek komisji przetargowej (wzór powierzenia w zakresie zamówień publicznych).
8. Odpowiedzialność pracowników z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych – jak  prawidłowo ją powierzyć?

UDZIELANIE, ROZLICZANIE I KONTROLA DOTACJI, Z WYSZCZEGÓLNIENIEM KWESTII PROBLEMOWYCH ORAZ NAJCZĘSTSZYCH BŁĘDÓW

1. Dotacje podmiotowe:
• czy wymagana jest umowa? czy należy je rozliczać?
• dotacje podmiotowe dla instytucji kultury – co kontrolować, jak rozliczać
• wzór zarządzenia wójta, burmistrza itp. w sprawie rozliczania dotacji podmiotowych udzielanych przez jst instytucjom kultury.
2. Dotacje przedmiotowe:
• podstawa prawna udzielenia, sposób kalkulacji, wymagane dokumenty, rozliczanie,
• czy stosujemy wymagania art. 250 ustawy o finansach publicznych?
3. Dotacje celowe:
• wymagane dokumenty, kiedy stosujemy unormowania art. 250 ustawy o finansach publicznych?
4. Dotacje dodatkowe zagadnienia:
• odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych,
• wyjaśnienie kiedy mamy do czynienia z: dotacją pobraną w nadmiernej wysokości, bez podstawy prawnej, niewykorzystaną, wykorzystaną niezgodnie z przeznaczeniem.
5. Rozliczanie dotacji celowych na przykładzie dotacji udzielanych na podstawie ustawy o działalności po-żytku publicznego i o wolontariacie:
• umowa i jej postanowienia, kontrola,
• praktyczne przykłady rozliczania dotacji  – z uwzględnieniem rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań:
• zwrot dotacji, pobranej w nadmiernej wysokości i wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem,
• zwrot dotacji w sytuacji niedozwolonego przesunięcia poszczególnych pozycji wydatków w stosunku do umowy,
• zwrot dotacji w sytuacji zmniejszenia się udziału innych środków finansowych w stosunku do otrzymanej kwoty dotacji,
• zwrot dotacji, w sytuacji zmniejszenia się udziału wkładu osobowego i wkładu rzeczowego w stosunku do otrzymanej kwoty dotacji.
• rozliczanie dotacji wg rezultatów realizacji zadania publicznego.
6. „Małe dotacje” - ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
• rodzaje zlecanych zadań, procedura udzielania małej dotacji,
• brak przekazania przez beneficjenta na realizację zadania publicznego w deklarowanej wysokości środków finansowych własnych, środków pochodzących z innych źródeł, wkładu osobowego lub rzeczowego – czy należy wtedy zwrócić całą dotację?
7. Dotacje dla ochotniczych straży pożarnych na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych:
• zakres finansowania,
• jakie rodzaje dotacji można przekazywać dla OSP? czy jest wymagana oddzielna uchwała organu stano-wiącego?
• ważne postanowienia umowy - czy stosujemy unormowania art. 250 czy art. 221 ustawy o finansach publicznych?
• rozliczanie przykładowe dokumenty.
8. Dotacje celowe na promocje jst - podstawa prawna.
9. Dotacje dla żłobków prywatnych – wzór uchwały.
10. Dotacje udzielane przez jst na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska:
• podmioty mogące otrzymać dotacje,
• wybrane postanowienia uchwał organów stanowiących jst na przykładzie dotacji na wymianę ogrzewania budynków – wzór uchwały organu stanowiącego,
• wybrane postanowienia uchwał organów stanowiących jst na przykładzie dotacji dotyczącej „małej reten-cji – łapanie deszczówki” – wzór uchwały organu stanowiącego,
• różne interpretacje odnośnie uregulowania sprawy kontroli przez jst wykorzystania dotacji przez beneficjentów.
11. Dotacje przekazywane przez jst dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
12. Dotacje celowe z przeznaczeniem na pomoc między jst oraz powierzenie i przyjęcie zadań.
13. Dotacje celowe w oparciu o przepisy ustawy o sporcie:
• podstawa i zakres dopuszczalnego finansowania, tryb udzielania dotacji.
14. Udzielanie przez jst dotacji np. parafii ze środków pozysk. z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków:
• podstawa prawna z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,
• kto udziela dotacji - organ wykonawczy czy stanowiący?
• wzór uchwały organu stanowiącego.


II dzień - 24 listopada 2023 r.
CO SKARBNIK POWINIEN WIEDZIEĆ O E-DORĘCZENIACH?

1. Czym są doręczenia elektroniczne? Jakiej korespondencji dotyczą doręczenia elektroniczne ?
2. Jaki cel ma ustawa o doręczeniach elektronicznych i jakie wywoła skutki.
3. W jakich terminach poszczególne podmioty będą stosować doręczenia elektroniczne. Wątpliwości w kon-tekście jednostek organizacyjnych jst i innych podmiotów.
4. Kim jest podmiot publiczny w rozumieniu ustawy a kim podmiot niepubliczny? Jak będzie w praktyce, jakie obowiązki mają podmioty publiczne.
5. Czym jest :
• Adres do doręczeń elektronicznych – AD, Skrzynka doręczeń – SD, Operator wyznaczony – OW,
• PURDE – Publiczna Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego – standardy, eidas, usługi zaufania publicznego, PUH – Publiczna Usługa Hybrydowa.
6. Kwalifikowana Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego – KURDE – standardy.
7. Krajowy system e-doręczeń – z jakich elementów się składa:
• Jak będą wyglądały doręczenia w ramach PURDE w podmiotach publicznych?
• Znaczenie Bazy Adresów Elektronicznych (BAE) dla PURDE, jak uzyskać wpis adresu do doręczeń w BAE, skutki wpisu do BAE, czy można zrezygnować z adresu do doręczeń elektronicznych?
• Zawarcie umowy na świadczenie PURE z Pocztą Polską – jak będzie wyglądać?
• Usługi dodatkowe.
• Dowody potwierdzające poszczególne etapy świadczenia PURDE (dowody wysłania, dowody otrzymania, dowody jako nieodłączna część korespondencji, okres przechowywania dowodów).
8. Relacja między doręczeniami elektronicznymi a EPUAP. Czy można będzie użytkować EPUAP i na jakich zasadach? Przepisy przejściowe.
9. Doręczenia przez portal podatkowy.
10. Jak będą wyglądały doręczenia w ramach PUH?
11. Czy podmiot publiczny będzie mógł wysyłać korespondencję zwykłym listem poleconym za potwierdzeniem odbioru jak czynił dotychczas?
12. Czy podmiot publiczny będzie mógł wysyłać korespondencję za pomocą innych rozwiązań teleinforma-tycznych, zus pue, portal podatkowy, epupap i inne?
13. Co z listami zwykłymi? Co z korespondencją mailową?
14. Opłaty: za PURDE, opłaty za PUH. Kto jest zwolniony z opłat? Wystawianie faktur.
15. Rola EZD, systemy kancelaryjne, integracja systemów z doręczeniami elektronicznymi, gdzie znaleźć wersje demo oraz instrukcje na ten temat. 
16. Korespondencja podmiotów publicznych z podmiotami niepublicznymi i osobami fizycznymi.
17. Wyłączenia w stosowaniu e-doręczeń – omówienie na przykładach.
18. Doręczanie decyzji wymiarowych, upomnień, nakazów płatniczych, faktur.
19. Zmiany w k.p.a. a ustawa o doręczeniach elektronicznych.
20. Zmiany w Ordynacji podatkowej a ustawa o doręczeniach elektronicznych.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy, zastępcy skarbników i główni księgowi gmin, miast i powiatów woj. lubelskiego

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prowadzący dnia 23/11: realizuje szkolenia od 2003 roku. Wieloletni Naczelnik Wydziału Kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie, wcześniej Główny Inspektor Wydziału Kontroli RIO, obecnie Zastępca Burmistrza, autor artykułów, wykładowca i praktyk, specjalista z zakresu kontroli, finansów publicznych, budżetu zadaniowego i zamówień publicznych. Wykładowca Uniwersytecki, stale współpracuje z FRDL.

Prowadząca dnia 24/11: Radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących k.p.a., postępowania administracyjnego, ochrony danych osobowych, do informacji publicznej, realizacji zadań własnych i zleconych jst. Doświadczona trenerka, prowadząca od kilkunastu lat szkolenia, podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych, wysoko oceniana za fachowość i jasność przekazu przez uczestników szkoleń i kursów.

zwiń
rozwiń