• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Nowy tytuł wykonawczy i inne zmiany w postępowaniu egzekucyjnym w 2025

Miejsce
Internet
Termin
11 lipca 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
429/459 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 459 PLN netto/os. W przypadku zgłoszenia do 27 czerwca 2025 r. cena wynosi: 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zapraszamy Państwa na szkolenie poświęcone omówieniu najnowszych zmian w przepisach dotyczących postępowania egzekucyjnego w administracji, w szczególności w zakresie nowego wzoru tytułu wykonawczego, jego struktury, zasad sporządzania oraz przesyłania w formie elektronicznej. Uczestnicy dowiedzą się także, jakie konsekwencje niosą za sobą zmiany dla wierzycieli, organów egzekucyjnych i dłużników.

Ważne informacje o szkoleniu

Rok 2025 to ugruntowanie zmian przepisów regulujących egzekucję podatków, opłat i należności publicznoprawnych, które wchodziły w życie w latach 2024 i 2025. Zmiany te, to nie tylko nowelizacja ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ale wiele nowych przepisów wykonawczych. Spektakularną zmianą jest nowy wzór tytułu wykonawczego. W celu właściwego zrozumienia przepisów i ich stosowania, proponujemy Państwu uczestnictwo w zajęciach, podczas których:

  • Podsumujemy wszystkie nowe rozwiązania podejmowane w egzekucji podatków, opłat i należności publicznoprawnych.
  • Wskażemy praktyczne rozwiązania wprowadzonych zmian.
  • Wytłumaczymy, w jaki sposób nowe obowiązki wierzycieli wpłynęły na pracę praktyków odpowiedzialnych za wystawianie tytułów wykonawczych i przebieg egzekucji prowadzonej u dłużnika gminy, powiatu czy związku międzygminnego.
  • Wyjaśnimy, jak powinna przebiegać egzekucja podatków i opłat lokalnych w 2025 r.

Szkolenie łączy stosowanie przepisów prawnych z dobrymi praktykami. Szkolenie poprowadzi ekspertka – wieloletni konsultant i wykładowca RIO, wysoko oceniana za jasność i trafność przekazu.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Wskażemy praktyczne aspekty związane z właściwym prowadzeniem postępowania egzekucyjnego.
  • Omówimy funkcjonalność pliku eZW.
  • Przeanalizujemy druki wzorów tytułu wykonawczego TW-1 (7) oraz kolejnego tytułu wykonawczego TW-3 (3).
  • Zwrócimy uwagę na kwestie budzące niejasności oraz podpowiemy, jak postępować w przypadku nieprawidłowości.
  • Przeanalizujemy aktualne orzecznictwo.
  • Odpowiemy na pojawiające się pytania i wątpliwości związane z tematem zajęć.
zwiń
rozwiń
Program

1. Tytuł wykonawczy – jak zmienił się tytuł wykonawczy po nowelizacji przepisów?:
• Nowe przepisy wykonawcze. 
• Analiza wzoru tytułu wykonawczego TW-1 (7). 
• Czy wierzyciel może wystawiać tytuły wykonawcze na starych wzorach? 
• Jak wystawić dalszy tytuł wykonawczy, jeśli pierwotny tytuł był na „starym” wzorze?
• Kiedy wystawiamy dalszy, a kiedy kolejny tytuł wykonawczy? 
• Analiza wzoru kolejnego tytułu wykonawczego TW-3 (3). 
• Egzekucja podatków osób, pozostających w związku małżeńskim. 
• Jak, po nowelizacji przepisów, przebiega egzekucja z majątku wspólnego małżonków? 
• Czy do egzekucji z majątku wspólnego małżonków konieczna jest solidarna ich odpowiedzialność? 
• Czy wierzyciel zawsze musi podać w tytule wykonawczym dane współmałżonka podatnika odpowiedzialnego majątkiem wspólnym? 
• Jak przebiega egzekucja podatku u dłużnika, co do którego wierzyciel nie wie, czy pozostaje w związku małżeńskim? 
• Jak wygląda egzekucja podatników odpowiedzialnych solidarnie?
2. Plik eZW – zawiadomienia wierzyciela do organu egzekucyjnego – funkcjonalność i stosowanie.
3. Przesłanki do niepodejmowania egzekucji: 

• Jakie sytuacje usprawiedliwiają niepodejmowanie czynności zmierzających do egzekucji? 
• Kiedy egzekucja zaległości publicznoprawnych jest obowiązkowa, a kiedy nie? 
• Co się bardziej opłaca: podjęcie egzekucji czy nieprzystąpienie do niej? Jak na tą kwestię zapatruje się Najwyższa Izba Kontroli? 
• Jak problem niepodjętej egzekucji rozwiązać po nowelizacji przepisów? 
4. Ponowne wszczęcie postępowania egzekucyjnego – instrument najczęściej podejmowany u dłużników „nieściągalnych”: w jaki sposób wyegzekwować zaległości, gdy naczelnik urzędu skarbowego umorzy postępowanie egzekucyjne z powodu nieściągalności zobowiązanego?
5. Zbieg egzekucji – całkowicie nowe zasady postępowania: 
• Nowe obowiązki wójta w zbiegu egzekucji. 
• Czym jest wniosek egzekucyjny o zastosowanie środków egzekucyjnych, do których naczelnik urzędu skarbowego nie jest uprawniony i dlaczego ten wniosek sporządza wójt?
• O czym wierzyciel musi poinformować naczelnika urzędu skarbowego w przypadku zbiegu egzekucji?
• Jakie jeszcze inne, nowe obowiązki ciążą na wójcie w związku ze zbiegiem egzekucji?
6. Odpowiedzi na pytania.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy, główni księgowi, pracownicy organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego i związków międzygminnych zajmujących się egzekwowaniem i windykacją dochodów podatkowych i publicznoprawnych, a przede wszystkim: podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, opłaty za zajęcie pasa drogowego, opłaty od wzrostu wartości nieruchomości, grzywny nałożonej w drodze mandatu i innych należności podlegających egzekucji administracyjnej.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych o specjalności prawo finansowe; ekspert w dziedzinie dochodów jst, procedur podatkowych i egzekucji należności na rzecz jst. Rozprawę doktorską obroniła na Wydziale Prawa i Administracji w Katedrze Prawa Finansowego i Prawa Podatkowego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Konsultant NIK Delegatury w Poznaniu, konsultant i wykładowca RIO. Autor książek m. in.: „Podatki dla gmin i nie tylko”, „Windykacja podatków. Komentarz praktyczny”, „Zaświadczenia”, „Dochodzenie i egzekucja opłaty śmieciowej”, „Zmiany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji – praktyka”, współautor książek „Dotacje z budżetów jst”, „Podatki lokalne 2016” i „Rejestr Należności Publicznoprawnych” oraz publikacji z dziedziny prawa finansowego i procedur podatkowych „Gazety Prawnej”, „Finansów Komunalnych”, „Przeglądu podatków lokalnych i finansów samorządowych”, „Prawa Finansów Publicznych”, biuletynów RIO oraz wielu czołowych wydawnictw.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 459 PLN netto/os. W przypadku zgłoszenia do 27 czerwca 2025 r. cena wynosi: 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 7 lipca 2025 r.