• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Tworzenie dostępnych treści zasobów stron internetowych

Program i karta zgłoszenia

 

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Ustawa o dostępności rodzi w samorządach szereg trudności. Dlatego zapraszamy Państwa na szkolenie, które wyjaśni najważniejsze problemy związane z ustawą o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie stron www.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego spotkania zostaną omówione nowe cele i wymagania dla osób, które nie tylko w pracy zawodowej zajmują się przygotowaniem treści na stronach internetowych, ale również osób, które w sposób ciągły pogłębiają swoją wiedzę na temat zapobiegania wykluczeniu cyfrowemu i społecznemu. Poruszane zagadnienia wprowadzą do zasad poprawnego przygotowania treści tekstowej oraz elementów graficznych, co jest szczególnie ważne dla redaktorów stron www. Ponadto omówione zostaną zagadnienia poprawnej nawigacji na stronie, czyli zwrócenie uwagi na nawigację poprzez wykorzystanie klawiatury, a nie tylko kursora myszki. Kluczowym tematem będą dostępne multimedia m.in. alternatywne formy w postaci napisów do filmu, przygotowanie transkrypcji oraz audiodeskrypcji. W trakcie szkolenia zostaną przedstawione poprawne zasady dodawania dokumentów do pobrania m.in. wskazanie na zrozumiały opis odnośnika do dokumentu, format dokumentu oraz metadane zawarte we właściwościach dokumentu.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Wprowadzenie do standardu Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) na poziomie 2.1.
  • Zaznajomienie z barierami, występującymi na stronach internetowych, które utrudniają dotarcie do informacji szczególnie osobom starszym, niedowidzącym, niewidomym oraz z problemami poznawczymi.
  • Praktyczne wskazanie na dobre praktyki w dodawaniu elementów tekstowych i graficznych do strony internetowej tak, aby była użyteczna i dostępna dla użytkowników.
  • Umiejętność samodzielnego ocenienia poziomu dostępności strony internetowej.
  • Zapoznanie się z zasadami nawigacji m.in. z prawidłowym układem nagłówków, list, tabel oraz formularzy.
  • Umiejętne dodawanie treści tekstowej zgodnie z zasadami typografii.
  • Zapoznanie się z prawidłowym dodawaniem formy alternatywnej do elementów multimedialnych m.in. napisy rozszerzone, transkrypcja i deskrypcja, audiodeskrypcja.
  • Umiejętność dodawania tekstu alternatywnego do elementów graficznych, które mogą pełnić funkcję dopełniającą tekst, dekoracyjną lub nawigacyjną.
  • Podnoszenie kompetencji w zakresie poprawnego przygotowania dokumentów cyfrowych.
zwiń
rozwiń
Program

1. Wprowadzenie do wytycznych WCAG 2: 
a. umocowania prawne dotyczące dostępności (w Polsce i na świecie),
b. rekomendacja Konsorcjum W3C,
c. poziomy wytycznych WCAG 2.0/2.1 (zasady, wytyczne, kryteria sukcesu, techniki wystarczające i doradcze).
2. Określenie odbiorcy dokumentów cyfrowych: 
a. grupy zagrożone wykluczeniem cyfrowym i społecznym (osoby z dysfunkcją wzroku, słuchu, osoby niepełnosprawne ruchowo, osoby starsze, osoby w podeszłym wieku), 
b. przykłady praktyczne braku dostępności na wybranych stronach internetowych.
3. Wprowadzenie do wytycznych i kryteriów sukcesu - postrzegalność: dobre praktyki w typografii:
a. odpowiedni dobór typu i wielkości czcionki, 
b. wyróżnienie treści (pogrubienie),
c. bloki tekstu (akapity, kolumny, formatowanie),
d. poprawny współczynnik kontrastu między tłem a tekstem,
e. poprawny współczynnik kontrastu elementów graficznych oraz hiperłączy względem tła i tekstu (WCAG 2.1), 
f. problemy z rózróżnianiem kolorów (zastosowanie deseni i znaczników w wykresach, wyróżnienie odnośników).
4. Zrozumiałość: język czytelny i zrozumiały a język prosty.
5. Podstawy przygotowania treści tekstowych i nietekstowych: 
a. zdjęcia, grafiki, wykresy, elementy dekoracyjne, obrazy tekstu, itp.
b. dobre praktyki w dodawaniu alternatywy tekstowej,
c. atrybut alt i title w kodzie źródłowym (różnice).
6. Poprawna i intuicyjna nawigacja:
a. wprowadzenie do wytycznych i kryteriów sukcesu Zasady nr 2 - Funkcjonalność,
b. nagłówki (landmarks), 
c. mapa strony, 
d. mechanizm pominięcia bloków tekstu (skip links),
e. ścieżka okruszków,
f. listy numerowane i listy punktowane,
g. hiperłącza/linki (tooltip/screen tip/title),
h. współczynnik kontrastu linków względem tła i tekstu.
7. Podsumowanie szkolenia – pytania i dyskusja.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Wszystkie osoby zainteresowane poprawieniem dostępności zasobów stron internetowych szczególnie redaktorzy strony, graficy, projektanci stron, osoby odpowiedzialne za informacje multimedialne, koordynatorzy dostępności, organizatorzy konferencji, twórcy stron tzw. landing page.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk humanistycznych (filologia angielska Uniwersytet Śląski w Katowicach), magister pedagogiki i psychologii (Uniwersytet Ślaski w Katowicach), certyfikowany trener programu memoQ, certyfikowany ekspert ds. WCAG 2.0. W latach 2009 – 2020 adiunkt w Zakładzie Językoznawstwa Stosowanego i Translatoryki, IJRiT, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.Swoje zainteresowania skupia wokół lokalizacji stron internetowych, narzędzi CAT (Computer Assisted Translation), dostępności treści na stronach www, tworzeniem napisów do filmów oraz spektakli i widowisk multimedialnych z audiodeskrypcją. Od kilku lat członek grupy roboczej ds. zasobów internetu oraz członek grupy roboczej ds. kompetencji cyfrowych (od sierpnia 2018) przy Ministerstwie Cyfryzacji (od 2020 roku govtech przy KPRM). Od 2011 roku, jako certyfikowany trener, prowadzi warsztaty z wykorzystaniem najnowszej technologii komputerowej, w szczególności narzędzia CAT (Computer Assisted/Aided Translation). Propagator i inicjator kwalifikacyjnych studiów podyplomowych Włączenie cyfrowe i społeczne: strony internetowe, audiodeskrypcja, multimedia, zorganizowanych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w latach 2014 – 2015. Współautor „Metodologii badania dostępności strony www dla osób niepełnosprawnych, starszych i innych narażonych na wykluczenie cyfrowe w oparciu o WCAG 2.0” dla Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, którą opublikowano w maju 2013 roku oraz „Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego w latach 2014-2020”. Inicjator i współautor projektu Dostępność Budynku Neofilologii UŚ w Sosnowcu. Od 2016 roku certyfikowany ekspert i audytor stron www. Certyfikat nadany przez University of South Australia oraz Media Access Australia. Za wkład w propagowanie dobrych praktyk i promowanie włączenia cyfrowego nominowana w konkursie Lider Cyfrowej Dostępności w kwietniu 2018 roku. W 2019 roku Laureatka Listy 100 wyróżniającej osoby szczególnie zasłużone dla rozwoju kompetencji cyfrowych. Od kilku lat prowadzi warsztaty i seminaria przybliżając tematykę cyberprzestrzeni w zakresie użyteczności i dostępności materiałów elektronicznych oraz stron internetowych. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi, urzędami, instytucjami kultury oraz uczelniami.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 399 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.mazowsze.pl do 19 kwietnia 2022 r.