• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Gospodarowanie odpadami komunalnymi w czasie epidemii koronawirusa SARS-COV-2

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą specjalnej platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Cele i korzyści

Epidemia koronawirusa SARS-CoV-2 dotknęła każdą dziedzinę naszego życia. W istotnym stopniu wpływa i będzie wpływać również na gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wydaje się, że wprowadzone rozwiązania prawne na szczeblu rządowym po raz kolejny nie uwzględniły problemów, z którymi borykają się samorządy i branża odpadowa.

Celem zajęć jest kompleksowa i praktyczna analiza kluczowych przepisów dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w oparciu o najnowsze regulacje prawne, orzecznictwo i rozstrzygnięcia nadzorcze.

zwiń
rozwiń
Program
  1. Wytyczne Ministerstwa Klimatu i Głównego Inspektoratu Sanitarnego w sprawie postępowania z odpadami komunalnymi w czasie epidemii koronawirusa SARS-CoV-2.
  2. Realizacja wytycznych Ministerstwa Klimatu i GIS w sprawie postępowania z odpadamikomunalnymi w czasie epidemii koronawirusa SARS-CoV-2 a ochrona danych osobowych (RODO) i dodatkowe koszty z tym związane.
  3. Uprawnienia wojewody w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi wynikającez ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniemi zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (specustawa).
  4. Skutki epidemii koronawirusa SARS-CoV-2 a środki z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (część budżetów samorządowych).
  5. Epidemia koronawirusa SARS-CoV-2 a decyzja rady gminy o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, ·a powstają odpady komunalne (m. in ryzyko zaległości, a nawet niewypłacalności właścicieli nieruchomości).
  6. Zwolnienie w całości lub w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi uchwałą rady gminy.
  7. Ulgi w spłacie zobowiązań z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
  8. Zaprzestanie albo zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej przez właściciela nieruchomości - opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
  9. Regulacje dotyczące deklaracji:
    • Nowy termin składania deklaracji w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości,
    • Problem tzw. deklaracji „zerowej”.
  10. Konsekwencje zmiany stawki opłaty śmieciowej:
    • Nowy element zawiadomienia,
    • Konsekwencje niedoręczenia albo zbyt późnego doręczenia zawiadomienia,
    • Egzekwowanie opłaty śmieciowej wynikającej z zawiadomienia nie zawierającego pouczenia, że stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.
  11. Niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych:
    • Obowiązki podmiotu odbierającego odpady komunalne,
    • Postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
    • Nowa stawka opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości nie niższej niż dwukrotna wysokość i nie wyższej niż czterokrotna wysokość stawki podstawowej.
  12. Zaległość i nadpłata w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
    • Generalny zakaz składania deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres wsteczny,
    • Od kiedy obowiązuje zakaz składania deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres wsteczny i jakiego okresu dotyczy?
zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy urzędów gmin/miast zajmujący się sprawami dotyczącymi gospodarki odpadami na terenie gminy oraz sprawami dotyczącymi opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz radni.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Członek etatowy Samorządowego Kolegium Odwoławczego (w zakresie obowiązków m. in. orzekanie w sprawach dotyczących podatków, utrzymania czystości i porządku w gminach, odpadów, ochrony przyrody i środowiska, nadzór nad egzekucją administracyjną). Wykładowca prowadzący szkolenia w całej Polsce dla kadr urzędów administracji samorządowej i rządowej. Prowadził egzekucję administracyjną w Wydziale Finansowym Urzędu Miasta Łodzi. Autor publikacji dotyczących egzekucji administracyjnej.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

CENA:
240 zł netto/os. 
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem.

ZGŁOSZENIA: 
Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: szkolenia@frdl.org.pl, faksem lub poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.mazowsze.pl do 11 maja 2020 r.
UWAGA: LICZBA MIEJSC OGRANICZONA!