Obszar tematyczny projektu/słowa klucze:  edukacja obywatelska młodzieży edukacja medialna młodzieży, gry edukacyjne, innowacyjne metody dydaktyczne, współpraca międzynarodowa w obszarze pracy z młodzieżą

Lider projektu: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. J. Regulskiego, Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego i Administracji w Krakowie

Partnerzy projektu:

  • Vidzemes Planosanas Regions- ŁOTWA
  • EDUcentrum, z.ú- REPUBLIKA CZESKA
  • Fundacja na rzecz reform w samorządzie lokalnym- BUŁGARIA

Instytucja kontraktująca: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji- Narodowa Agencja Programu Erasmus+

Źródło finansowania: Program Erasmus+ (Akcja KA220-YOU – Partnerstwa współpracy w sektorze młodzieży)

Wartość projektu: 400 000 EUR

Wartość dofinansowania: 400 000 EUR

Okres realizacji projektu: 1 września 2024- 30 czerwca 2027

Grupa docelowa: pracownicy i współpracownicy lidera i partnerów projektu, odpowiedzialni za realizację działań i projektów w zakresie wsparcia rozwoju kompetencji młodzieży w tym:

  • pracownicy młodzieżowi: edukatorzy, trenerzy, doradcy pracujący z młodzieżą
  • liderzy młodzieżowi: młodzież w wieku 18-20 lat i 20-26 lat z krajów partnerskich projektu: Polska, Łotwa, Czechy, Bułgaria, która weźmie udział w testowaniu produktów projektu
  • decydenci: członkowie zarządów organizacji partnerskich, lokalni i regionalni decydenci polityczni oraz menedżerowie odpowiedzialni za opracowywanie programów strategicznych na rzecz młodzieży

Cel główny projektu: Podniesienie jakości i innowacyjności w pracy z młodzieżą poprzez opracowanie nowych, skutecznych metod i narzędzi w zakresie edukacji obywatelskiej, edukacji medialnej oraz umiejętności krytycznego myślenia.

Cele szczegółowe projektu:

  • Stworzenie innowacyjnego narzędzia edukacyjnego – gry wideo dla młodzieży promującej wartości demokratyczne i umiejętności krytycznej analizy informacji.
  • Wzmocnienie kompetencji edukatorów w zakresie wykorzystania metod cyfrowych w edukacji obywatelskiej i medialnej.
  • Testowanie i walidacja nowych narzędzi wśród młodzieży w różnych krajach partnerskich.
  • Promocja dobrych praktyk w edukacji obywatelskiej i medialnej w Europie.

Zadania:

Zadanie 1- Zarządzanie projektem

Zadanie 2. UP2YOUTH Learning – rozwój kompetencji i wymiana doświadczeń

  • Organizacja cyklu warsztatów edukacyjnych i seminariów dla pracowników młodzieżowych oraz edukatorów z krajów partnerskich.
  • Wymiana doświadczeń pomiędzy partnerami w zakresie innowacyjnych metod edukacji obywatelskiej i medialnej.
  • Zgromadzenie najlepszych praktyk z krajów partnerskich, które będą podstawą do stworzenia gry edukacyjnej i materiałów dydaktycznych.

Zadanie 3. UP2YOUTH Creating – projektowanie i produkcja innowacyjnego narzędzia edukacyjnego

  • Opracowanie koncepcji gry edukacyjnej wspierającej edukację obywatelską i medialną wśród młodzieży.
  • Stworzenie 6 wielopoziomowych scenariuszy gry dotyczących m.in. demokracji, praw człowieka, dezinformacji, fake newsów, świadomego korzystania z mediów i odpowiedzialności obywatelskiej.
  • Produkcja materiałów multimedialnych (min. 120 min) w formie wideo, grafik i interaktywnych elementów gry.
  • Przygotowanie 6 programów edukacyjnych (curricula) powiązanych z tematyką scenariuszy, przeznaczonych do zastosowania w edukacji formalnej i nieformalnej.
  • Testowanie prototypów gry wewnątrz zespołów projektowych i doskonalenie funkcjonalności przed fazą pilotażu.

Zadanie 4. UP2YOUTH Testing – pilotaż, ewaluacja i walidacja narzędzia

  • Rekrutacja grup młodzieży w krajach partnerskich do udziału w testach gry edukacyjnej.
  • Przeprowadzenie pilotażowych sesji testowych w środowiskach edukacji formalnej i nieformalnej.
  • Zbieranie opinii od uczestników (młodzieży, edukatorów) w celu oceny przydatności i atrakcyjności narzędzia.
  • Analiza wyników pilotażu, opracowanie raportu ewaluacyjnego i wprowadzenie poprawek do gry oraz programów edukacyjnych.

Zadanie 5. UP2YOUTH Dissemination – promocja i upowszechnianie rezultatów

  • Stworzenie platformy edukacyjnej UP2YOUTH (dostępnej online) jako centralnego narzędzia dostępu do gry i materiałów dydaktycznych.
  • Organizacja wydarzeń upowszechniających w krajach partnerskich: konferencje, warsztaty, sesje pokazowe dla instytucji edukacyjnych, organizacji młodzieżowych i decydentów.
  • Przygotowanie materiałów promocyjnych
  • Publikacja pakietu edukacyjnego (gra + scenariusze + curricula) jako otwartych zasobów edukacyjnych (OER).
  • Sieciowanie z innymi organizacjami, w tym instytucjami publicznymi, w celu zwiększenia zasięgu projektu i możliwości wdrożenia narzędzia w edukacji.

Planowane rezultaty projektu

  • Platforma edukacyjna UP2YOUTH dostępna online
  • Gra edukacyjna z minimum 6 scenariuszami tematycznymi dotyczącymi edukacji obywatelskiej i medialnej
  • 120 minut materiałów wideo wykorzystanych w grze
  • 6 programów edukacyjnych (curricula) dla edukacji formalnej i nieformalnej