UP2YOUTH- democratic future in youth responsible hands
Obszar tematyczny projektu/słowa klucze: edukacja obywatelska młodzieży edukacja medialna młodzieży, gry edukacyjne, innowacyjne metody dydaktyczne, współpraca międzynarodowa w obszarze pracy z młodzieżą
Lider projektu: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. J. Regulskiego, Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego i Administracji w Krakowie
Partnerzy projektu:
- Vidzemes Planosanas Regions- ŁOTWA
- EDUcentrum, z.ú- REPUBLIKA CZESKA
- Fundacja na rzecz reform w samorządzie lokalnym- BUŁGARIA
Instytucja kontraktująca: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji- Narodowa Agencja Programu Erasmus+
Źródło finansowania: Program Erasmus+ (Akcja KA220-YOU – Partnerstwa współpracy w sektorze młodzieży)
Wartość projektu: 400 000 EUR
Wartość dofinansowania: 400 000 EUR
Okres realizacji projektu: 1 września 2024- 30 czerwca 2027
Grupa docelowa: pracownicy i współpracownicy lidera i partnerów projektu, odpowiedzialni za realizację działań i projektów w zakresie wsparcia rozwoju kompetencji młodzieży w tym:
- pracownicy młodzieżowi: edukatorzy, trenerzy, doradcy pracujący z młodzieżą
- liderzy młodzieżowi: młodzież w wieku 18-20 lat i 20-26 lat z krajów partnerskich projektu: Polska, Łotwa, Czechy, Bułgaria, która weźmie udział w testowaniu produktów projektu
- decydenci: członkowie zarządów organizacji partnerskich, lokalni i regionalni decydenci polityczni oraz menedżerowie odpowiedzialni za opracowywanie programów strategicznych na rzecz młodzieży
Cel główny projektu: Podniesienie jakości i innowacyjności w pracy z młodzieżą poprzez opracowanie nowych, skutecznych metod i narzędzi w zakresie edukacji obywatelskiej, edukacji medialnej oraz umiejętności krytycznego myślenia.
Cele szczegółowe projektu:
- Stworzenie innowacyjnego narzędzia edukacyjnego – gry wideo dla młodzieży promującej wartości demokratyczne i umiejętności krytycznej analizy informacji.
- Wzmocnienie kompetencji edukatorów w zakresie wykorzystania metod cyfrowych w edukacji obywatelskiej i medialnej.
- Testowanie i walidacja nowych narzędzi wśród młodzieży w różnych krajach partnerskich.
- Promocja dobrych praktyk w edukacji obywatelskiej i medialnej w Europie.
Zadania:
Zadanie 1- Zarządzanie projektem
Zadanie 2. UP2YOUTH Learning – rozwój kompetencji i wymiana doświadczeń
- Organizacja cyklu warsztatów edukacyjnych i seminariów dla pracowników młodzieżowych oraz edukatorów z krajów partnerskich.
- Wymiana doświadczeń pomiędzy partnerami w zakresie innowacyjnych metod edukacji obywatelskiej i medialnej.
- Zgromadzenie najlepszych praktyk z krajów partnerskich, które będą podstawą do stworzenia gry edukacyjnej i materiałów dydaktycznych.
Zadanie 3. UP2YOUTH Creating – projektowanie i produkcja innowacyjnego narzędzia edukacyjnego
- Opracowanie koncepcji gry edukacyjnej wspierającej edukację obywatelską i medialną wśród młodzieży.
- Stworzenie 6 wielopoziomowych scenariuszy gry dotyczących m.in. demokracji, praw człowieka, dezinformacji, fake newsów, świadomego korzystania z mediów i odpowiedzialności obywatelskiej.
- Produkcja materiałów multimedialnych (min. 120 min) w formie wideo, grafik i interaktywnych elementów gry.
- Przygotowanie 6 programów edukacyjnych (curricula) powiązanych z tematyką scenariuszy, przeznaczonych do zastosowania w edukacji formalnej i nieformalnej.
- Testowanie prototypów gry wewnątrz zespołów projektowych i doskonalenie funkcjonalności przed fazą pilotażu.
Zadanie 4. UP2YOUTH Testing – pilotaż, ewaluacja i walidacja narzędzia
- Rekrutacja grup młodzieży w krajach partnerskich do udziału w testach gry edukacyjnej.
- Przeprowadzenie pilotażowych sesji testowych w środowiskach edukacji formalnej i nieformalnej.
- Zbieranie opinii od uczestników (młodzieży, edukatorów) w celu oceny przydatności i atrakcyjności narzędzia.
- Analiza wyników pilotażu, opracowanie raportu ewaluacyjnego i wprowadzenie poprawek do gry oraz programów edukacyjnych.
Zadanie 5. UP2YOUTH Dissemination – promocja i upowszechnianie rezultatów
- Stworzenie platformy edukacyjnej UP2YOUTH (dostępnej online) jako centralnego narzędzia dostępu do gry i materiałów dydaktycznych.
- Organizacja wydarzeń upowszechniających w krajach partnerskich: konferencje, warsztaty, sesje pokazowe dla instytucji edukacyjnych, organizacji młodzieżowych i decydentów.
- Przygotowanie materiałów promocyjnych
- Publikacja pakietu edukacyjnego (gra + scenariusze + curricula) jako otwartych zasobów edukacyjnych (OER).
- Sieciowanie z innymi organizacjami, w tym instytucjami publicznymi, w celu zwiększenia zasięgu projektu i możliwości wdrożenia narzędzia w edukacji.
Planowane rezultaty projektu
- Platforma edukacyjna UP2YOUTH dostępna online
- Gra edukacyjna z minimum 6 scenariuszami tematycznymi dotyczącymi edukacji obywatelskiej i medialnej
- 120 minut materiałów wideo wykorzystanych w grze
- 6 programów edukacyjnych (curricula) dla edukacji formalnej i nieformalnej