Bezpieczeństwo pracownika socjalnego
Ważne informacje o szkoleniu:
Pracownicy socjalni w trakcie lub w związku z wykonywaniem obowiązków zawodowych często spotykają się z agresywnymi zachowaniami ze strony swych klientów, podopiecznych lub członków ich rodzin. Obowiązujący w kraju stan epidemii i związane z nim restrykcje stanowią dodatkowe źródło frustracji interesantów przejawiające się niestety aktami agresji. Powtarzające się ataki na pracowników ośrodków pomocy społecznej wskazują na rosnące zagrożenie przejawami agresji a praktyka wykazuje, że ignorowanie takich zachowań powoduje jedynie ich eskalację. Zapraszamy Państwa do udziału w szkoleniu, podczas którego omówimy prawne i praktyczne aspekty związane z przypadkami zagrożenia bezpieczeństwa pracowników socjalnych oraz właściwe metody reagowania w przypadku ich wystąpienia.
Cele i korzyści:
- Poznanie prawnych oraz praktycznych aspektów postępowania w przypadku wystąpienia sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu pracownika socjalnego.
- Umożliwienie spełnienia wymogów wynikających z art. 121 ust. 2c ustawy o pomocy społecznej, zgodnie z którym pracownik socjalny ma prawo do szkoleń podnoszących poziom bezpieczeństwa osobistego podczas wykonywania czynności zawodowych.
- Omówienie obowiązków kierownictwa jednostki, w której pracownik padł ofiarą agresji.
- Możliwość czynnego uczestnictwa w szkoleniu poprzez zadawanie pytań i ćwiczenia praktycznych umiejętności.
Program:
1. Pojęcie i formy agresywnych zachowań:
- agresja słowna,
- agresja fizyczna.
2. Praktyczne aspekty postępowania pracowników pomocy społecznej wobec specyficznych grup :
- osoby pod wpływem alkoholu i środków psychoaktywnych,
- osoby odmawiające przestrzegania wymogów sanitarnych związanych z przeciwdziałaniem Covid-19,
- stosowanie środków przymusu bezpośredniego wobec osób agresywnych w placówkach pomocy społecznej
3. Obowiązki kierownictwa placówki w sytuacji, w której pracownik pada ofiarą agresji - sposoby reakcji na przypadki agresji. Czy i kiedy kierownictwo jednostki ma obowiązek zawiadomienia organów ścigania o przypadku agresji?
4. Ochrona pracowników pomocy społecznej przy użyciu środków prawa karnego:
- kwalifikacja agresywnych zachowań w kodeksie karnym,
- sposoby i formy dokumentowania zachowań agresywnych,
- personel socjalny jako pokrzywdzony w postępowaniu karnym,
- odszkodowanie i zadośćuczynienie w procesie karnym.
5. Ochrona prawno-karna personelu ośrodków pomocy społecznej na zasadach przewidzianych dla funkcjonariuszy publicznych:
- sytuacje, w których personel socjalny wykonujący obowiązki zawodowe korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych,
- skutki ochrony na zasadach przewidzianych dla funkcjonariuszy publicznych dla pokrzywdzonego i sprawcy.
6. Hejt w Internecie - podstawowe zasady reakcji.
7. Zasady sporządzania podstawowych pism procesowych, m.in.:
- zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
- wniosek dowodowy,
- wniosek o naprawienie szkody w postępowaniu karnym
8. Dyskusja, odpowiedzi na pytania.
Adresaci:
Kadra kierownicza oraz pracownicy, w tym szczególnie pracownicy socjalni, ośrodków pomocy społecznej, centrów usług społecznych i innych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej.
Informacje o prowadzącym:
Radca prawny, wieloletni wykładowca akademicki. Od ponad 20 lat specjalizuje się problematyce ochrony prawnej osób wykonujących zawody medyczne oraz pracowników pomocy społecznej. Od 2000 r. regularnie prowadzi autorskie szkolenia z prawa dla przedstawicieli organów pomocy społecznej oraz ochrony zdrowia. Współpracuje z samorządami zawodowymi środowisk medycznych. Autor wielu publikacji oraz analiz z zakresu prawa medycznego, prawa ubezpieczeń, postępowania karnego. Sędzia Sądu Dyscyplinarnego Okręgowej Izby Radców Prawnych w Lublinie.
Kontakt
