Opis:
Dyrektor szkoły /placówki oświatowej w pełnieniu funkcji odpowiada za szeroki aspekt działań, których nadrzędnym celem jest zapewnienie odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych, bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów i wychowanków oraz zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym.

Cele i Korzyści
• usystematyzowania zadań, aby kierownik jednostki oświatowej samodzielnie i twórczo, a jednocześnie sprawnie i efektywnie - w ramach szerokich kompetencji – zarządzał instytucją oświatową.
• przygotowane materiały pomocnicze wpłyną na uporządkowanie dokumentacji dyrektora.

Program
1. Status dyrektora jako kierownika powiatowej samorządowej jednostki oświatowej:
• powierzenie stanowiska/zakres kompetencji/pełnomocnictwa,
• podległość służbowa,
• czynności pracownicze organu wykonawczego jst względem dyrektora,
• zakres obowiązków i uprawnień przypisanych pełnionej funkcji dyrektora.
2. Dyrektor szkoły/placówki oświatowej jako profesjonalny menadżer oświaty: istotne umiejętności menedżerskie i społeczne:
• profesjonalnego posługiwania się prawem,
• promowania własnej placówki i jej osiągnięć,
• prezentacji własnej osoby,
• kierowania zespołem pracowników,
• indywidualizowania oddziaływań wobec poszczególnych pracowników,
• kształtowania atmosfery stymulującej innowacyjne postawy nauczycieli,
• współdziałania i skuteczności działań we współpracy z rodzicami,
• współdziałania z władzami oświatowymi i samorządowymi,
• nawiązywania kontaktów i współpracy z lokalnym środowiskiem,
• kompetencji zwiększania zasobów finansowych szkoły.
3. Planowanie i organizacja pracy szkoły w roku szkolnym 2023/2024 po zmianach w prawie oświatowym:
• przygotowania lub modyfikacja podstawowych dokumentów:
a. kalendarz roku szkolnego i "kalendarz szkoły",
b. plan pracy szkoły,
c. plany pracy organów szkoły,
d. organizacja tygodnia i dnia szkolnego,
e. przydział obowiązków i czynności dodatkowych dla nauczycieli,
f. szkolny zestaw programów nauczania,
g. program wychowawczo-profilaktyczny,
h. statut szkoły.
4. Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2023/2024:
• podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa,
• podstawy prawne,
• formy, metody i sposób sprawowania nadzoru pedagogicznego.
5. Zadania organizacyjne dyrektora:
• kontrola obiektów należących do szkoły,
• sprawdzenie wyposażenia,
• aktualizacja spraw kadrowych nauczycieli i pracowników niepedagogicznych: planowanie oceny pracy nauczycieli/ocena okresowa pracowników niepedagogicznych.
6. Awans zawodowy nauczycieli w zadaniach i obowiązkach dyrektora.
7. Wspomaganie rozwoju nauczycieli w organizacji samokształcenia i doskonalenia zawodowego rady pedagogicznej.
8. Dyskusja moderowana/ odpowiedzi na pytania.

Trener
Trener, edukator, praktyk w realizacji zadań zarządczych w oświacie z pozycji organu nadzoru i samorządu. Posiada doświadczenie zawodowe w nadzorze pedagogicznym oraz na stanowisku doradcy prezydenta i naczelnika wydziału edukacji. Współpracuje z jst, uczelniami wyższymi i innymi podmiotami w zakresie planowania, zarządzania i optymalizacji lokalnych systemów edukacyjnych.

Kontakt
 
Katarzyna Siwierska
Specjalista ds. szkoleń
tel . +48 698 343 042
katarzyna.siwierska@frdl.org.pl