Ochrona ludności i obrona cywilna w sytuacjach kryzysowych – rozważania o projekcie ustawy w kontekście zadań samorządu terytorialnego
Południową Polskę nawiedza właśnie powódź. Po raz pierwszy został wprowadzony stan klęski żywiołowej. Choć do walki z zagrożeniem wykorzystywane są wszelkie możliwe środki – od służb mundurowych po koordynowanych często przez samorządy wolontariuszy – to nadal na terenach dotkniętych kataklizmem bezpieczeństwo ludzi i mienia jest zagrożone a administracja publiczna działa w trybie nadzwyczajnym.
16 września tego roku Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej, przedłożony przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Rząd zamierza utworzyć system ochrony ludności, który potencjalnie będzie mógł się przekształcić w obronę cywilną. Powstanie także m.in. system bezpiecznej łączności państwowej, który zapewni ciągłość funkcjonowania administracji oraz ochronę ludności w czasie pokoju i wojny. Na realizację nowych rozwiązań rząd będzie przeznaczać rocznie nie mniej niż 0,3 proc. PKB. Projekt koncentruje się na bezpieczeństwie obywateli i nie wpływa na gwarancje swobód obywatelskich.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazało informacje o najważniejszych obszarach tematycznych stanowiących główne filary założeń przygotowanego projektu ustawy: system ostrzegania i alarmowania, ewakuacja i przyjęcie ludności, schrony i ukrycia dla ludności, wzmacnianie społecznej odporności. budowanie zasobów i struktur ochrony ludności i obrony cywilnej, funkcjonowanie ochrony ludności w czasie wojny oraz finansowanie zadań ochrony ludności.
W drugim dniu VIII Krajowego Kongres Sekretarzy odbędzie się panel dyskusyjny „Ochrona ludności i obrona cywilna, także w sytuacjach kryzysowych, w tym powodziowych – rozważania o projekcie ustawy w kontekście zadań samorządu terytorialnego” podczas którego spróbujemy odpowiedzieć na pytania m.in.:
- Jak obecnie samorządy przygotowane są kadrowo i merytorycznie do wykonywania zadań organów gminy i powiatu z projektowanej ustawy?
- Jakie nowe czynności mogą spaść na sekretarzy w związku z ustawą, przygotowanie różnego rodzaju planów, ewidencji itp.?
- Jak wygląda przygotowanie gmin i powiatów do zwalczania sytuacji kryzysowych, zwłaszcza powodzi?
- Czy jednostki OSP w mniejszych miejscowościach są przygotowane do roli podmiotów ochrony ludności i obrony cywilnej?
- Jaką rolę pełnią organizacje pozarządowych w projekcie ustawy i jak gmina powinna współpracować z ochotniczymi strażami w tym zakresie?
- Czy kompetencje organów gminy i powiatu zostały określone precyzyjnie w projekcie ustawy, czy zasadnym jest doprecyzowanie regulacji?
W panelu udział wezmą eksperci oraz przedstawiciele admiracji rządowej i samorządowej.
VIII Krajowy Kongres Sekretarzy już w dniach 24 i 25 września w Warszawie. Szczegółowy program wydarzenia dostępny tutaj.