• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Umowy w procedurach zamówień publicznych i możliwość jej zmiany. Waloryzacja wynagrodzenia wykonawcy w zamówieniach publicznych

Miejsce
Internet
Termin
24 listopada 2025
Czas trwania
09:30 - 14:30
Cena
449/409 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Przy zgłoszeniach do 10 listopada 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

W procedurach zamówień publicznych o wartości zamówienia poniżej 130 000 zł / 170 000 zł oraz objętych przepisami i trybami wskazanymi w ustawie pzp istnieje obowiązek dysponowania po stronie zamawiającego wiedzą na temat przygotowania, prowadzenia postępowania oraz zasad realizacji umów, form ich zawarcia oraz wymagań, które muszą lub powinny się tam znaleźć.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas szkolenia

  • Przeanalizujemy wymagania i obowiązki związane z umowami, obowiązkowymi elementami umów oraz waloryzacją umów w zamówieniach publicznych. Zgodnie z art. 436 art. 439 oraz art. 440 ustawy pzp, już w projektach umów został wprowadzony obowiązek waloryzacji umów (umowy powyżej 6 i 12 miesięcy) oraz równoległy mechanizm budowania waloryzacji w umowach obejmujący krótkie terminy wykonania zamówienia (gdy zamawiający wprowadza mechanizm zmiany wynagrodzenia).
  • Zaprezentujemy przykłady budowania umowy, niezbędnych jej elementów, wymaganych przepisami ustawy pzp w tym waloryzacji umów, gdy przedmiotem jest robota budowlana, dostawa, oraz usługa. Zaproponowane na szkoleniu rozwiązania będzie można także zastosować w procedurach zamówień o wartości zamówienia poniżej 130 000 zł / 170 000 zł oraz w procedurach krajowych oraz unijnych (wartość zamówienia równa lub powyżej progów unijnych).
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  1. Poznasz w praktyczny sposób, na gotowych schematach i dokumentach główne elementy związane przygotowaniem i prowadzeniem postępowania oraz realizacji umowy w aspekcie budowania waloryzacji - zmiany wynagrodzenia wykonawcy.
  2. Uzyskasz odpowiedzi na często zadawane pytania dotyczące zmian w umowie:
  3. Jakie są obowiązkowe elementy umowy wynikające z ustawy pzp? Praktyczny schemat sprawdzenia każdej umowy.
  4. Czy w trakcie realizacji umowy zamawiający może lub musi zmienić umowę na wniosek składany przez wykonawcę o zwiększenie wynagrodzenia?
  5. Jak zbudować strategię zmian w umowie / zmian wynagrodzenia?
  6. Jak powinna wyglądać klauzula waloryzacyjna w przypadku umów w postępowaniach objętych trybami zamówień publicznych, gdy przedmiotem zamówienia jest robota budowlana, dostawa lub usługa?
  7. Czy przy braku w umowie możliwości jej zmiany, dopuszczalny jest aneks do umowy? Jeżeli TAK – w jaki sposób wprowadzić taką zmianę? Podstawa prawna wprowadzonego aneksu?
  8. Zdobędziesz informacje na temat elementów dokumentacji postępowania czy ogłoszenia o zamówieniu związane z często występującymi nieprawidłowościami dotyczącymi umów, w szczególności waloryzacji.
  9. Poznasz schematy postępowania, przykładowe zapisy w umowach, obejmujące waloryzację wynagrodzenia, gdy istnieje potrzeba / obowiązek ich wprowadzenia do umowy oraz podanie poprawnych rozwiązań w zakresie budowania waloryzacji wynagrodzenia.
  10. Zdobędziesz informacje na temat punktów krytycznych oraz nieprawidłowości, które w przyszłości pomogą uniknąć błędów, które czasami mogą skończyć się naliczeniem korekty finansowej, sporami z wykonawcą w sądach, odstąpieniem od umowy czy postawieniem zarzutu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
  11. Otrzymasz obszerne materiały szkoleniowe:
  • niezbędny zestaw aktów prawnych, w tym aktualne brzmienie ustawy pzp, aktów wykonawczych do ustawy pzp, ustaw, obwieszczeń i rozporządzeń koniecznych do przygotowania czy prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
  • przykładowe rozwiązania omawiane na szkoleniu dotyczące zmian wynagrodzenia,
  • opinie i interpretacje pomocne w podejmowaniu decyzji o sposobie wprowadzenia zmian w umowie, w tym zmian wynagrodzenia,
  • prezentację, na podstawie której są omawiane zagadnienia objęte programem szkolenia.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Aktualny stan prawny – zestawienie przepisów i wymagań obowiązujących w dniu prowadzenia szkolenia. Praktyczne uwagi dotyczące zamówień w aktualnym stanie prawnym.
  2. Zestawienie zmian w systemie zamówień publicznych, w tym certyfikacja wykonawców, kwoty progowe.
  3. Przygotowanie do postępowania – analiza punktów krytycznych związanych w umowami:
    • Postępowania o wartości poniżej 130 000 zł / 170 000 zł.
    • Postępowania o wartości równej lub powyżej 130 000 zł / 170 000 zł oraz powyżej progów unijnych.
    • Rodzaj przedmiotu zamówienia i wpływ na budowę umowy, w tym także zasad zmian wynagrodzenia, terminu realizacji w trakcie realizacji umowy.
    • Tryb postępowania – możliwość negocjacji z wykonawcami treści umowy oraz budowa wskaźników zmian umowy, w tym parametrów waloryzacyjnych.
    • Analiza potrzeb i wymagań – wpływ na procedurę i realizację umowy (zmiany w umowach).
    • Kryteria oceny ofert w powiązaniu w projektem, wzorem umowy.
    • Pozostałe elementy składowe mające wpływ na przygotowanie projektu umowy.
  4. Zmiana w umowie i zasady jej wprowadzenia – budowa wskaźników „zmian”.
  • Prowadzenie zmiany umowy, gdy brak takiej możliwości w samej umowie. Przykładowe rozwiązanie.
  • Wskaźniki determinujące możliwość zmiany ceny/wynagrodzenia.
  • Zmiana w umowie w przypadku robót budowlanych, w tym waloryzacja wynagrodzenia. Przykład i jego analiza.
  • Zmiana w umowie w przypadku dostaw, w tym waloryzacja wynagrodzeni. Przykład i jego analiza.
  • Zmiana w umowie w przypadku usług, w tym waloryzacja wynagrodzenia. Przykład i jego analiza.
  • Umowa na okres dłuższy niż 12 miesięcy.
  • Zmiana umowy/ wprowadzenie waloryzacji w zamówieniach publicznych, gdy w postępowaniu oraz samej umowie takich możliwości nie wprowadzono.
  1. Weryfikacja zmiany wynagrodzenia – dodatkowe czynności:
    • Raport z realizacji umowy. Obowiązek, także w procedurach o wartości powyżej progów unijnych.
    • Ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych i DU UE dotyczące zmian w umowach - obowiązkowe.
    • Weryfikacja zmiany w umowie w trakcie jej realizacji, w tym wynagrodzenia – lista sprawdzająca.
  2. Panel dyskusyjny.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy zamawiającego, członkowie komisji przetargowej, osoby sprawujące nadzór nad zamówieniami publicznymi, osoby kontrolujące zamówienia publiczne, wykonawcy uczestniczący w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego bez względu na wartość zamówienia, podwykonawcy w zamówieniach publicznych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Jeden z najbardziej cenionych specjalistów i trenerów w zakresie zamówień publicznych w Polsce, zamówieniami publicznymi zajmuje się od 1994 roku – doskonale zorientowany w specyfice funkcjonowania podmiotów podlegających systemowi zamówień publicznych. Trener zamówień publicznych wpisany w roku 1994 na listę Prezesa UZP w zakresie: dostaw, usług, usług informatycznych oraz robót budowlanych. Autor licznych publikacji i artykułów. W latach 1995-2006 wpisany na listę arbitrów Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Wiedza praktyczna sprawdza się przy konsultacjach w przygotowaniu i prowadzeniu postępowań, weryfikacji ogłoszeń o zamówieniu i treści specyfikacji czy budowaniu rozwiązań organizacyjnych, lub w prowadzeniu szkoleń na terenie całego kraju. Posiada cenny zbiór doświadczeń i sprawdzonych rozwiązań, z których warto skorzystać. Praktyk w trzech płaszczyznach: zamawiający, wykonawca i kontrola zamówień. Każdego roku w jego szkoleniach bierze udział kilka tysięcy osób (średnio w roku ok. 100 szkoleń jedno/dwu lub trzydniowych), a częste konsultacje i doradztwo (także telefonicznie) prowadzi od 31 lat. W rankingach popularności osób prowadzących szkolenia niezmiennie zajmuje czołowe pozycje.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
marta
Marta Strzelecka-Saternus
Specjalista ds. usług szkoleniowych
tel. +48 535 175 301
m.strzelecka@frdl-lodz.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 10 listopada 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.mazowsze.pl do 18 listopada 2025 r.