• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

3-dniowy kurs dla koordynatora dostępności. Praktyczne wdrażanie dostępności w jednostce. Dostępność architektoniczna, informacyjno-komunikacyjna i cyfrowa. Monitoring wdrożenia dostępności

online
Miejsce
Internet
Termin
12-17 września 2024
Czas trwania
10:00 - 14:30
Cena
845/920 zł
Zapisz się na szkolenie

12, 13 i 17 września 2024 r. Kurs każdego dnia w godzinach 10:00-14:30 Cena: 920 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 29 sierpnia 2024 r. obowiązuje cena promocyjna 845 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie omówienie obowiązków urzędów w zakresie realizacja przepisów o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Podczas zajęć skupimy się na roli koordynatora ds. dostępności.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponowane szkolenie to 3-dniowy kurs, dedykowanym koordynatorom ds. dostępności.
Głównym celem zajęć jest zdobycie umiejętności i wiedzy praktycznej z zakresu wdrażania przepisów ustawy o zapewnianiu dostępności – dzięki wiedzy, przekazanej od ekspertów - praktyków.
Podczas trzech dni, krok po kroku, przejdziemy przez zagadnienia, z którymi na co dzień zmierzają się koordynatorzy ds. dostępności: poczynając od podstaw z zakresu stosowania ustawy o zapewnieni dostępności, analizy i identyfikacji roli w strukturze jednostki oraz zadań koordynatora ds. dostępności, poprzez wdrożenia i aktualizacji planu na rzecz zapewnienia dostępności, po monitoring jego wdrożenia.
Przeanalizujemy zasady i wskażemy dobre praktyki realizacji dostępności informacyjno-komunikacyjnej, cyfrowej, architektonicznej.
Szkolenie ma charakter praktyczny, zaplanowaliśmy czas na kompleksowe przeanalizowanie kluczowych zagadnień, ale również wymianę doświadczeń i inspiracji w zakresie wdrażania dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami w podmiotach publicznych.
Podczas kursu zostaną omówione case study związane z realizacją przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Zajęcia zakończymy testem sprawdzającym wiedzę.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Usystematyzowanie i poszerzenie wiedzy z prawnych aspektów wdrażania dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami.
• Poznanie roli i zadań koordynatorów dostępności.
• Zdobycie informacji, jak należy przygotować i aktualizować plan na rzecz poprawy zapewniania dostępności jako kluczowy element zarządzania dostępnością w podmiocie. Poznanie zasad modyfikacji planów.
• Nabycie umiejętności, niezbędnych do samodzielnego przeprowadzenia analizy i monitoringu wdrażania dostępności w podmiocie publicznym, w tym prowadzenia procesów weryfikacji, sporządzania raportów wraz z rekomendacjami.
• Zdobycie umiejętności obsługi osób ze szczególnymi potrzebami – poznanie specyfiki funkcjonowania, identyfikacja barier, potrzeb, omówienie trudnych sytuacji w obsłudze i kontakcie z osobami ze szczególnymi potrzebami.
• Poznanie konkretnych rozwiązań w zakresie wdrażania dostępności architektonicznej, co pozwoli świadomie i celowo wybrać sprzęty zapewniające dostępność, określić jakiej specyfikacji powinniśmy wymagać przy zakupach itd.
• Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie wdrażania dostępności informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi, czy intelektualnymi, osób neuroróżnorodnych, jako tych, którzy potrzebują najwięcej uwagi przy realizacji działań w tym obszarze.
• Nabycie umiejętności w zakresie tworzenia dostępnych cyfrowo dokumentów; tekstów alternatywnych do grafik i zdjęć; materiałów w języku prostym i ETR.
• Poznanie zasad prostego języka, ale i zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania i wykorzystania go w komunikacji z klientami ze szczególnymi potrzebami.

zwiń
rozwiń
Program

Dzień I – 12.09.2024 r.
Budowanie mocnego fundamentu wiedzy o dostępności i praktyczne jej wdrażanie

Zajęcia tego dnia zaczniemy od omówienia aspektów prawnych wdrażania dostępności, w szczególności ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz innych aktów prawnych regulujących te zagadnienia. Ten wstęp jest niezwykle ważny, ponieważ działania koordynatorów muszą być zgodne z przepisami prawa. Skoncentrujemy się na roli koordynatorów, omówimy zakres potrzebnej wiedzy i działań, które są w ich mocy. Wskażemy, jak poprawnie przygotować i aktualizować plan na rzecz poprawy zapewniania dostępności jako kluczowy element zarządzania dostępnością w podmiocie. Omówimy jakie działania należy podjąć, by nawiązywać współpracę międzysektorową na rzecz dostępności.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy instytucji publicznych, odpowiedzialni za wdrożenie dostępności w urzędzie, koordynatorzy ds. dostępności w instytucjach publicznych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzących

Trener 1 - Aktywistka, badaczka i doświadczona managerka, ekspertka rynku pracy w zakresie dostępności. Swoje ponad 20-letnie doświadczenie we wsparciu osób z niepełnosprawnościami zdobywała zarówno w instytucjach publicznych, jak i w licznych organizacjach pozarządowych. Przez wiele lat zarządzała Fundacją Aktywizacja, tworząc jej struktury w całej Polsce i realizując wiele projektów. Od kilku lat aktywnie wspiera podmioty publiczne w zakresie wdrażania dostępności. Współpracowała z licznymi podmiotami publicznymi szczebla centralnego i samorządowego. Prowadzi działania doradcze i szkoleniowe w obszarze dostępności oraz audytuje dostępność. Jest wykładowczynią na studiach podyplomowych dla koordynatorów ds. dostępności na Uniwersytecie Łódzkim, gdzie prowadzi zajęcia dot. prawa oraz zarządzania dostępnością i jej finansowania. Od wielu lat pisze artykuły, publikacje dotyczące rynku pracy osób z niepełnosprawnościami oraz samej dostępności. Realizuje wiele badań i analiz nt. osób z niepełnosprawnościami na rynku pracy, a także w zakresie dostępności podmiotów. (Dzień I).

Trener 2 – Ekspertka ds. dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością, koordynuje przeprowadzanie audytów dostępności, audytorka dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej, trenerka. Współautorka programów szkoleniowych i publikacji związanych z dostępnością dla osób ze szczególnymi potrzebami. Konsultantka merytoryczna w procesie aktualizacji Standardu Dostępności dla POZ dla Ministerstwa Zdrowia. Konsultantka Centralnego Instytutu Ochrony Pracy w realizacji projektu “Ramowe wytyczne - projektowanie obiektów, pomieszczeń oraz przystosowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych”. Współpracuje z urzędami publicznymi w całej Polsce. Wyróżniona jako jedna ze 100 najbardziej wpływowych osób z niepełnosprawnością w Polsce. Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. (Dzień II).

Trener 3 - Ekspert ds. dostępności, trener, audytor. Długoletni Członek Zarządu i Dyrektor Agencji Zatrudnienia Fundacji Aktywizacja. Posiada 15-letnie doświadczenie w pracy w organizacjach pozarządowych, zajmujących się aktywizacją osób z niepełnosprawnościami. Prowadzi szkolenia dla koordynatorów dostępności w instytucjach publicznych, przeprowadza audyty dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. Posiada doświadczenie w prowadzeniu szkoleń oraz warsztatów dla różnych grup odbiorców (osób z niepełnosprawnościami, pracowników administracji publicznej, organizacji pozarządowych oraz środowiska biznesowego). Współpracuje z pracodawcami w zakresie realizacji projektów rekrutacyjnych, wdrażania systemów zatrudnienia, adaptacji i przystosowywania miejsc pracy, zarządzania różnorodnością. Jest autorem publikacji, artykułów dot. rynku pracy, niepełnosprawności, dostępności. (Dzień III).

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Katarzyna Siwierska
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępca Dyrektora FRDL Centrum Szkoleniowego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 920 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 29 sierpnia 2024 r. obowiązuje cena promocyjna 845 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 6 września 2024 r.