1. Podsumowanie zmian prawa pracy z 2024 r. oraz odpowiedzi na praktyczne problemy.
• Czy nawiązanie nowych stosunków pracy z wyboru lub powołania wymuszało założenie nowej dokumentacji pracowniczej?
• Czy rozwiązanie stosunku pracy z wyboru wymuszało wydanie świadectwa pracy?
• Jak poprawnie prowadzić dokumentacje dotyczącą czasu pracy pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania?
• Jak pracownicy zatrudnieni na podstawie wyboru i powołania powinni potwierdzać przybycie i obecność w pracy?
• Czy w treści regulaminu pracy powinny znaleźć się regulacje uwzględniające specyfikę zatrudniania pracowników z wyboru i powołania?
• Jaka jest poprawna treść informacji o dodatkowych warunkach zatrudnienia pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania?
• Na co zwrócić uwagę przy udzielaniu urlopów wypoczynkowych pracownikom zatrudnionym na odstawie wyboru (dotyczy wójta, burmistrza, prezydenta miasta), by zminimalizować ryzyko odpowiedzialności za naruszenie przepisów o urlopach wypoczynkowych?
• Czy i w jakich przypadkach osoby dokonujące czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru, będą ponosiły odpowiedzialność za naruszenie przepisów dotyczących bezpiecznych i higienicznych warunków pracy (poza brakiem aktualnego orzeczenia lekarza medycyny pracy i szkolenia w dziedzinie bhp)?
• Jak zakwalifikować osoby zatrudnione na stanowiskach wójta, zastępcy wójta oraz skarbnika w zakresie uprawnień pracowniczych, czy te stanowiska zaliczamy do stanowisk urzędniczych?
• Zmiana rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe:
- Czy zmiana rozporządzenia powodowała konieczność zmiany skierowania na badania profilaktyczne?
- Kiedy pracodawca zobowiązany jest do zapewnienia pracownikowi szkieł kontaktowych?
- Co oznacza zapewnienie pracownikowi szkieł kontaktowych?
- Jak zmiana rozporządzenia wpłynęła na wewnętrzne regulacje dotyczące pracy zdalnej, w tym okazjonalnej pracy zdalnej?
- Czy zmiana rozporządzenia spowodowała konieczność zmiany dokumentacji dotyczącej pracy zdalnej?
• Wdrożenie przepisów o ochronie sygnalistów – wybrane zagadnienia dotyczące wymogów procedury zgłoszeń wewnętrznych i praktycznych problemów wynikających z zdrożenia ustawy.
• Upływa ważności orzeczeń o zaliczeniu do stopnia niepełnosprawności – problemy dotyczące czasu pracy i wymiaru urlopu wypoczynkowego, a także udzielania zwolnień od pracy zgodnie z przepisami prawa.
2. Planowane zmiany przepisów prawa pracy w 2025 r.
• Planowane zmiany dotyczące obniżenia wymiaru czasu pracy oraz praktyczne i formalne problemy z tym związane, w tym konieczność zmiany m.in. regulaminu pracy, informacji o dodatkowych warunkach zatrudnienia.
• Planowane zmiany dotyczące zwiększenia wymiaru urlopu wypoczynkowego – jakich pracowników będą dotyczyły zmiany?
• Projekt ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych i jego znaczenie dla Pracodawców samorządowych.
• Dodatkowy urlop dla rodziców wcześniaków.
• Planowane zmiany dotyczące zaliczania okresu zatrudnienia na podstawie umów prawa cywilnego oraz prowadzenia własnej działalności gospodarczej do okresu zatrudnienia, od którego zależą uprawnienia pracownicze w rozumieniu prawa pracy i jego znaczenie dla Pracodawców samorządowych (m.in. wymiar urlopu wypoczynkowego, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa).
3. Podsumowanie. Odpowiedzi na pytania Uczestników.