W trackie zamkniętego szkolenia usystematyzujemy wiedzę o obowiązujących podstawach prawnych i zasadach organizacji pomocy psychologicznopedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach, w tym działań kierowniczych dotyczących procesu wspomagania rozwoju uczniów i nauczycieli po powrocie do nauki stacjonarnej.

Cele i Korzyści
• Usystematyzowanie obowiązujących podstaw prawnych oraz omówienie zasad organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych.
• Ukierunkowanie działań dyrektorów, jako organizatorów pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, w celu wypełnienia podstawowych założeń wsparcia rozwoju każdego ucznia.
• Analiza szczegółowych aspektów organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej i kształcenia specjalnego.
• Omówienie roli i zasad organizacji: wczesnego wspomagania rozwoju, zajęć rewalidacyjnowychowawczych, indywidualnego nauczania i zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, indywidualnego programu i toku kształcenia, pracy z uczniem uzdolnionym, wsparcia nauczyciela wspomagającego.
• Wskazanie zasad organizacji zakresu wsparcia dla uczniów i nauczycieli po powrocie do nauki stacjonarnej

Program
1. Podstawy prawne dotyczące organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współdziałaniu organu prowadzącego z dyrektorami i rodzicami uczniów.
2. Dyrektor jako organizator pomocy psychologicznopedagogicznej w szkole: planowanie, zadania, nadzór (monitorowanie, wspomaganie, ewaluacja wewnętrzna), kontrola, ocena efektywności udzielonej pomocy.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jako zadanie statutowe każdej szkoły i przedszkola, aktualizacja i dostosowanie prawa wewnątrzszkolnego do zmiennych form kształcenia i realizacji pomocy uczniom po powrocie z nauki zdalnej.
4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna i organizacja kształcenia specjalnego w arkuszu organizacyjnym i aneksach.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w etatowych zadaniach wynikających z pensum i czynnościach specjalistów zatrudnionych w szkołach.
6. Zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej: rola, zadania, dokumentacja, efekty, wnioski.
7. Zespół ds. pomocy nauczycielom po powrocie do nauki stacjonarnej - komunikacja, relacje, zespoły zadaniowe, kreowanie jakości pracy poprzez współdziałanie.
8. Rozpoznawanie problemów uczniów w sferze emocjonalnej, społecznej i fizycznej - działania profilaktyczne i promujące zdrowie w związku z pandemią.
9. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci - pierwszy element systemowego wsparcia rozwoju dzieci do rozpoczęcia nauki w szkole.
10. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze – zasady organizacji rewalidacji indywidualnej i grupowej.
11. Indywidualne nauczanie dzieci i młodzieży, a zindywidualizowana ścieżka kształcenia.
12. Indywidualny program i tok kształcenia - warunki realizacji.
13. Organizacja pracy z uczniem uzdolnionym w zadaniach dyrektora/nauczycieli.
14. Formy i sposoby współpracy z rodzicami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi placówkami edukacyjnymi działającymi na rzecz dziecka.
15. Wewnątrzszkolna diagnoza potrzeb jednostek oświatowych w zakresie wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
16. Zależność między diagnozą a trafnością udzielanego wsparcia uczniom - zadania szkoły wynikające z obowiązku realizacji przepisów rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno – pedagogicznej i wymagań państwa.
17. Powiązanie zapisów zawartych w orzeczeniu/opinii z obowiązkiem realizacji przez szkołę/przedszkole odpłatnych zajęć z pomocy psychologicznopedagogicznej.
18. Nauczyciel wspomagający - zakres zadań, obowiązków, efektywność pracy z uczniem/uczniami oraz nauczycielami.
19. Umiejętności korzystania z aktualnych instrumentów prawnych i finansowych w organizowaniu wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
20. Rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych uczniów w szkole i przedszkolu – organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bieżącym procesie edukacyjnym i wychowawczoopiekuńczym każdego nauczyciela i specjalisty.
21. Projektowanie i koordynacja pomocy i kształcenia specjalnego– zadania nauczycieli i specjalistów, w tym w warunkach czasowego ograniczenia funkcjonowania placówki edukacyjnej.
22. Wnioski z nadzoru w obszarze pomocy psychologicznopedagogicznej- efektywność świadczonej pomocy uczniom, kierunki planowania działań pomocowych w kolejnym roku szkolnym.
23. Inwestycja we wspomaganie wewnątrzszkolne.
24. Dyskusja moderowana.

Trener
Trener, edukator, praktyk w realizacji zadań zarządczych w oświacie z pozycji organu nadzoru i samorządu. Posiada doświadczenie zawodowe w nadzorze pedagogicznym oraz na stanowisku doradcy prezydenta i naczelnika wydziału edukacji. Współpracuje z jst, uczelniami wyższymi i innymi podmiotami w zakresie planowania, zarządzania i optymalizacji lokalnych systemów edukacyjnych.

Kontakt
 
Katarzyna Siwierska
Specjalista ds. szkoleń
tel . +48 698 343 042
katarzyna.siwierska@frdl.org.pl