Wydatkowanie środków z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz tzw. funduszu „małpkowego”
Ważne informacje o szkoleniu:
• Gminy mają obowiązek wydatkowania dochodów z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu na działania profilaktyczne, mające na celu przeciwdziałanie chorobie alkoholowej, narkomanii, przemocy w rodzinie oraz uzależnieniom behawioralnym. Ponadto, na mocy znowelizowanej ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, otrzymały dodatkowe środki finansowe tzw. „małpkowe”.
• Podczas proponowanego szkolenia prowadzący – wieloletni praktyk w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom przez samorządy, omówi zasady wydatkowania tych środków oraz pokaże różnice między tymi dwoma źródłami finansowania. Poznane zagadnienia dotyczące prawidłowego wydatkowania środków finansowych z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu oraz tzw. funduszu „małpkowego” podniosą kompetencje osób zajmujących się ww. problematyką i wzmocnią umiejętność planowania i realizacji skutecznych działań profilaktycznych w gminie.
Cele i korzyści:
• Zdobędziesz i uzupełnisz wiedzę na temat problemów związanych z alkoholem oraz obowiązujących przepisów prawnych.
• Otrzymasz wskazówki dotyczące wydatkowania środków w ramach gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii.
• Zdobędziesz umiejętność wydatkowania środków finansowych a także planowania, organizacji i realizacji działań profilaktycznych skierowanych do społeczności lokalnej.
• Dowiesz się, na co mogą być wydatkowane te środki, a na co z pewnością nie mogą, czy nie powinny być przeznaczone.
• Zdobędziesz wiedzę na temat efektywnej współpracy z innymi lokalnymi instytucjami, takimi jak szkoły, ośrodki pomocy społecznej, ngo czy policja.
• Dowiesz się, jakie są najczęściej popełniane błędy w zakresie wydawania dochodów z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu.
• Nabędziesz wiedzę na temat prawidłowego wydatkowania środków pochodzących z zezwoleń na sprzedaż alkoholu oraz tzw. funduszu „małpkowego”.
• Wymienisz doświadczenia i skonsultujesz się z ekspertem - praktykiem.
Program:
1. Podstawy prawne działań Gminnych Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
2. Zasady wydatkowania środków finansowych:
• Podstawy prawne.
• Źródła finansowania.
• Środki niewygasające.
3. Wydatkowanie środków pochodzących z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Co można, a czego nie można opłacać z „korkowego".
4. Porównanie budżetu korkowego z funduszem „małpkowym” - na co można przeznaczyć środki?
5. Opłacania zadań nieujętych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii.
6. Tryb przydzielania środków.
7. Sprawozdawczość z wydatkowania środków pochodzących z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz tzw. funduszu „małpkowego”
8. Konsekwencje ze strony finansów publicznych w zakresie nieprawidłowości w wydatkowaniu środków.
9. Dobre praktyki - najczęstsze błędy. Jak nie wydawać środków z budżetu?
10. Panel dyskusyjny.
Adresaci:
Członkowie GKRPA, radni, pracownicy mops, ops, pracownicy wydziałów zdrowia, spraw społecznych jst, w których zakresie obowiązków jest realizacja zadań związanych z wydatkowaniem środków finansowych pochodzących z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholu oraz tzw. funduszu „małpkowego”, wszyscy zainteresowani tematyką szkolenia.
Prowadzący:
Praktyk, z 24 letnim doświadczeniem pracy w jst. Pełnomocnik Burmistrza Miasta ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Tarnowskich Górach, Kierownik Referatu Sportu i Zdrowia UM w Tarnowskich Górach, Przewodniczący GKRPA w Tarnowskich Górach od 17 lat, Vice Przewodniczący Śląskiego Forum Profilaktyki Uzależnień. Prowadził szkolenia z zakresu funkcjonowania GKRPA oraz zlecania zadań wynikających z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.