Cele i korzyści:
Jeśli zastanawiacie się Państwo aktualizacją statutu swojej jednostki organizacyjnej, zapraszamy do organizacji szkolenia, które pomoże stworzyć statut nowoczesny, „uszyty na miarę” i odporny na niepotrzebne aktualizację.
Uczestnicy na spotkaniu:
• Zapoznają się ze specyfiką uchwał statutowych i aktualnymi uwarunkowaniami i praktyką legislacyjną;
• Pozyskają wiedzę pozwalającą uniknąć popełniania błędów będących podstawą stwierdzenia nieważności statutu;
• Zdobędą wiedzę o aktualnych kierunkach orzeczniczych w zakresie przepisów statutowych.
FRDL świadczy również usługi wsparcia przy tworzeniu i nowelizacji statutów jednostek samorządu terytorialnego, które spełnią wymogi ustawowe i będą przy tym łatwe w stosowaniu.

Program:
1. Specyfika statutu jako aktu normatywnego i aktu prawa miejscowego.
• Granice swobody prawotwórczej samorządowego ustrojodawcy – dwa poglądy.
• Wojewodowie i sądy administracyjne – niekonsekwentni strażnicy zgodności z prawem przepisów statutowych.
2. Podstawowe błędy twórców statutów;
• Wykraczania poza zakres upoważnienia ustawowego – częste przypadki.
• Powtórzenia, które modyfikują przepisy ustawowe.
• Niewypełnianie obligatoryjnej zawartości statutu – przyczyny obiektywne i subiektywne.
3. Budowa uchwały statutowej podstawą poprawności legislacyjnej:
• Statut nowy czy nowelizacja.
• Systematyzacja wewnętrzna statutu czyli jak dzielić na paragrafy i rozdziały.
• Załączniki w uchwałach statutowych im mniej, tym lepiej, zwłaszcza kiedy w ogóle są niepotrzebne.
4. Redagowanie uchwał statutowych – wzorce, schematy i formuły redakcyjne:
• Tytuł i podstawa prawna, „metryczki” ustaw.
• Poprawne techniki prawodawcze w przepisach statutowych i najczęściej popełniane błędy:
a) Specyfika języka prawnego statutu.
b) Niepotrzebne lub niekonsekwentne „słowniczki”.
c) Kolejność przepisów merytorycznych pozwalająca uniknąć powtórzeń i zbędnych przepisów.
• Przepisy przejściowe i dostosowujące jako konsekwencja zmian przepisów statutowych w trakcie kadencji.
• Przepis uchylający poprzednią uchwałę statutową, czyli dlaczego nie uchylamy uchwał nowelizujących statut i jego tekstu jednolitego.
• Przepis o wejściu w życie, jak dobrać vacatio legis.


Prowadzący:
Legislator, szkoleniowiec, ekspert prawa samorządowego. Pracował jako legislator w Kancelarii Sejmu, gdzie specjalizował się w sprawach samorządowych oraz jako dyrektor departamentu w Rządowym Centrum Legislacji. Od 2015 r. prowadzi działalność pod firmą Kancelaria legislacyjna WZ, świadcząc usługi legislacyjne. Wykładowca studiów podyplomowych i aplikacji legislacyjnej, trener z zakresu legislacji samorządowej i spraw ustrojowych samorządu terytorialnego dla radnych, sekretarzy i pracowników samorządowych. Specjalizuje się właśnie w sprawach statutów jst. Opracował dla FRDL opinię Statuty jst - czy można lepiej redagować podstawowy akt samorządowej legislacji? Autor bloga, artykułów i webinarów popularyzujących wiedzę o legislacji.

Koordynatorzy

 

Piotr Kubiak

Specjalista ds. szkoleń
tel. 
+48 533 849 116
piotr.kubiak@frdl.org.pl