• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zatwierdzanie arkuszy organizacyjnych szkół i przedszkoli. Strategia działania samorządowca

Program i karta zgłoszenia

Te zajęcia realizowane będą w ramach sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum Oświaty. Zajęcia online

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Mazowsze zaprasza Państwa do współtworzenia Forum Oświaty. Zapraszamy do udziału w najbliższej sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum. Zachęcamy Państwa do udziału w spotkaniu oraz do zrzeszenia się w Forum!

Przedmiot sesji konsultacyjno-szkoleniowej

Przygotowanie organizacji kolejnego roku szkolnego jest jednym z najważniejszych zadań z zakresu zarządzania oświatą dla samorządowców odpowiedzialnych za lokalny system oświaty. Prawidłowe i umiejętne zaplanowanie organizacji szkół i przedszkoli w największym stopniu determinuje zdolność sprawnego pozyskiwania subwencji oświatowej i planowania budżetu JST.
Zapraszamy na sesję konsultacyjno-szkoleniową, która stanowić będzie repetytorium podstaw prawnych obowiązujących w organizacji systemu oświaty w roku szkolnym 2022/2023, a także będzie okazją do zaproponowania rozwiązań usprawniających organizację lokalnych systemów oświaty.

zwiń
rozwiń
Program sesji konsultacyjno-szkoleniowej

1. Związek zadań oświatowych realizowanych w szkołach i przedszkolach z modelem ich finansowania - co możemy zaplanować, a jak zarządzać organizacją zadań oświatowych, których nie można zaplanować.
2. Model bieżącego porównywania realizowanych zadań oświatowych z pozyskaną subwencją oświatową. Praca nad zdolnością pozyskania dodatkowej subwencji oświatowej w trybie podziału rezerwy oświatowej. 
3. Co zmienia się w organizacji pracy szkół w roku szkolnym 2022/2023 – nowe przepisy o których powinien wiedzieć samorządowiec.
4. Strategia działania JST w procesie zatwierdzania arkusza organizacyjnego szkół:
a. decyzje w zakresie liczebności oddziałów szkolnych i przedszkolnych - skutki finansowe realizacji zajęć w podziale na grupy, których można uniknąć,
b. decyzje w sprawie zasad wprowadzania do arkusza organizacyjnego liczby obowiązkowych godziny do dyspozycji dyrektora w cyklu edukacyjnym,
c. refleksja nad zasadami organizacji fakultatywnych zadań oświatowych.
5. Strategia działania JST w procesie zatwierdzania arkuszy organizacyjnych placówek wychowania przedszkolnego:
a. decyzja w zakresie organizacji form wychowania przedszkolnego (przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, IFWP),
b. decyzja w sprawie czasu pracy przedszkola i liczby godzin pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
c. decyzja w sprawie przydziału nauczyciela opiekującego się oddziałem przedszkolnym,
d. jak organizacja wychowania przedszkolnego w JST wpływa na wysokość dotacji dla placówek wychowania przedszkolnego prowadzonych przez podmioty inne niż JST.
6. Organizacja kształcenia specjalnego i jego finansowania:
a. wybór formy organizacji kształcenia specjalnego - analiza porównawcza pod względem organizacyjnym i finansowym kształcenia specjalnego realizowanego w formie oddziałów integracyjnych, oddziałów specjalnych i edukacji włączającej,
b. elastyczny model wsparcia ucznia objętego kształceniem specjalnym  - przykłady efektywnych i nieefektywnych modeli wsparcia.
7. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i jej finansowanie:
a. organizacja pracy nauczycieli zatrudnionych na stanowiskach specjalistów: pedagog, psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, pedagog specjalny - elastycznego przydział zadań,
b. elastyczny model organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej - przykłady efektywnych i nieefektywnych modeli wsparcia.
8. Cztery formy indywidualizacji kształcenia, co powinniśmy wiedzieć o ich organizacji i finansowaniu?
9. Organizacja biblioteki szkolnej i świetlicy szkolnej - przykłady efektywnych i nieefektywnych modeli organizacji agend szkolnych.
10. Przydział zajęć nauczycielom w arkuszu organizacyjnym:
a. stanowisko pracy nauczyciela (umowa o pracę, akt mianowania) podstawą przydziału godzin w zakresie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć,
b. przydział godzin ponadwymiarowych nauczycielom a wysokość subwencji oświatowej- czy koniecznie wiosną w arkuszu organizacyjnym,
c. zawiłości polityki kadrowej w zakresie godzin ponadwymiarowych.
11. Kompetencje organu prowadzącego w procesie zatwierdzania arkusza organizacyjnego:
a. w jakim trybie organ prowadzący ma prawo do ustalenia standardów zatwierdzania arkusza organizacyjnego,
b. w jakich sytuacjach organ prowadzący ma prawo zlecić dyrektorowi korektę arkusza organizacyjnego przed jego zatwierdzeniem,
c. czy kurator oświaty ma prawo zobowiązać organ prowadzący do zmian w arkuszu organizacyjnym.

zwiń
rozwiń
Prezentowane spotkanie realizowane jest w ramach sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum Oświaty

Udział w pracach Forum to jedna ze ścieżek rozwoju osobistego, jakże niezbędnego aby profesjonalnie realizować swoje obowiązki. To także możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy pracownikami zajmującymi się tą samą tematyką w innej jednostce w województwie. Zachęcamy do współpracy Państwa współpracy, zrzeszenia się w ramach Forum i udziału organizowanych szkoleniach.

Szczegółowe informacje dotyczące Forum znajdujące się w serwisie www FRDL w zakładce Fora - Forum Oświaty.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Trenerka zarządzania oświatą legitymująca się uprawnieniami do prowadzenia szkoleń dla dorosłych (Edukator MEN Nr 1012E/888/2001) z wieloletnim doświadczeniem zawodowym na wszystkich szczeblach administracji oświatowej (dyrektor szkoły, wizytator, pracownik administracji samorządowej). Praktyczne doświadczenie w zarządzaniu oświatą zdobyła pełniąc funkcję dyrektora biura edukacji, sekretarza gminy i v-ce burmistrza. Autorka wielu publikacji z zakresu szeroko rozumianego zarządzania oświatą a także licznych projektów szkoleniowych adresowanych do dyrektorów jednostek oświatowych i pracowników samorządowych. Specjalizuje się w trzech obszarach tematycznych: implikacja nowego prawa oświatowego, finansowanie zadań oświatowych i budowanie lokalnych systemów wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W 2017 roku powołana przez Ministra Edukacji Narodowej w skład Zespołu ds. opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.mazowsze.pl lub mailem na adres szkolenia@frdl.org.pl do 2 marca 2022 r.

Wirtualna sesja konsultacyjno-szkoleniowa prowadzona i realizowana na żywo za pomocą platformy Zoom, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym sesję a uczestnikami.
Cena udziału: 319 PLN dla osoby niezrzeszonej w Forum/w przypadku członka Forum wynosi 180 PLN