1. Związek zadań oświatowych realizowanych w szkołach i przedszkolach z modelem ich finansowania - co możemy zaplanować, a jak zarządzać organizacją zadań oświatowych, których nie można zaplanować.
2. Model bieżącego porównywania realizowanych zadań oświatowych z pozyskaną subwencją oświatową. Praca nad zdolnością pozyskania dodatkowej subwencji oświatowej w trybie podziału rezerwy oświatowej.
3. Co zmienia się w organizacji pracy szkół w roku szkolnym 2022/2023 – nowe przepisy o których powinien wiedzieć samorządowiec.
4. Strategia działania JST w procesie zatwierdzania arkusza organizacyjnego szkół:
a. decyzje w zakresie liczebności oddziałów szkolnych i przedszkolnych - skutki finansowe realizacji zajęć w podziale na grupy, których można uniknąć,
b. decyzje w sprawie zasad wprowadzania do arkusza organizacyjnego liczby obowiązkowych godziny do dyspozycji dyrektora w cyklu edukacyjnym,
c. refleksja nad zasadami organizacji fakultatywnych zadań oświatowych.
5. Strategia działania JST w procesie zatwierdzania arkuszy organizacyjnych placówek wychowania przedszkolnego:
a. decyzja w zakresie organizacji form wychowania przedszkolnego (przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, IFWP),
b. decyzja w sprawie czasu pracy przedszkola i liczby godzin pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
c. decyzja w sprawie przydziału nauczyciela opiekującego się oddziałem przedszkolnym,
d. jak organizacja wychowania przedszkolnego w JST wpływa na wysokość dotacji dla placówek wychowania przedszkolnego prowadzonych przez podmioty inne niż JST.
6. Organizacja kształcenia specjalnego i jego finansowania:
a. wybór formy organizacji kształcenia specjalnego - analiza porównawcza pod względem organizacyjnym i finansowym kształcenia specjalnego realizowanego w formie oddziałów integracyjnych, oddziałów specjalnych i edukacji włączającej,
b. elastyczny model wsparcia ucznia objętego kształceniem specjalnym - przykłady efektywnych i nieefektywnych modeli wsparcia.
7. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i jej finansowanie:
a. organizacja pracy nauczycieli zatrudnionych na stanowiskach specjalistów: pedagog, psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, pedagog specjalny - elastycznego przydział zadań,
b. elastyczny model organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej - przykłady efektywnych i nieefektywnych modeli wsparcia.
8. Cztery formy indywidualizacji kształcenia, co powinniśmy wiedzieć o ich organizacji i finansowaniu?
9. Organizacja biblioteki szkolnej i świetlicy szkolnej - przykłady efektywnych i nieefektywnych modeli organizacji agend szkolnych.
10. Przydział zajęć nauczycielom w arkuszu organizacyjnym:
a. stanowisko pracy nauczyciela (umowa o pracę, akt mianowania) podstawą przydziału godzin w zakresie tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć,
b. przydział godzin ponadwymiarowych nauczycielom a wysokość subwencji oświatowej- czy koniecznie wiosną w arkuszu organizacyjnym,
c. zawiłości polityki kadrowej w zakresie godzin ponadwymiarowych.
11. Kompetencje organu prowadzącego w procesie zatwierdzania arkusza organizacyjnego:
a. w jakim trybie organ prowadzący ma prawo do ustalenia standardów zatwierdzania arkusza organizacyjnego,
b. w jakich sytuacjach organ prowadzący ma prawo zlecić dyrektorowi korektę arkusza organizacyjnego przed jego zatwierdzeniem,
c. czy kurator oświaty ma prawo zobowiązać organ prowadzący do zmian w arkuszu organizacyjnym.
Oświata