13:00 – 13:30 Przerwa - lunch
13:30 – 17:30 Lider urzędu. Jak sprawnie zarządzać zespołem.
Praktyka dowodzi, że w wypadku procesów związanych z zarządzaniem w samorządach terytorialnych częściej mamy do czynienia z administrowaniem niż z systemem zarządzania. Zarządzanie w przeciwieństwie do administrowania, powinno być procesem, podejściem modelowym. Zaleca się doskonalenie narzucanych procesów jak np. ocena okresowa pracowników, czy wdrażanie nowych sprawdzonych w administracji rządowej jak np. opis i wartościowanie stanowisk pracy czy budowanie kadry rezerwowej. Zarządzanie w przypadku JST winno być rozumiane jako rozwój instytucjonalny, tworzenie zasad i mechanizmów oraz ich stosowanie w celu podniesienia sprawności działania urzędów administracji samorządowej w podstawowych obszarach ich aktywności m.in. jak zarządzanie strategiczne i zarządzanie zasobami ludzkimi. Istnieje potrzeba stałego doskonalenia funkcjonowania urzędu administracji samorządowej w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu świadczenia usług publicznych. Działania wdrożeniowe, czy modernizacyjne powinny się odnosić do wzorca „dobrego urzędu”. Misją administracji publicznej, głównym i nadrzędnym przesłaniem jest zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnej, a one obligują tego typu organizacje do usprawniania swojego działania. Obecnie można zaobserwować rosnące zainteresowanie nowoczesnymi metodami zarządzania w sferze publicznej w zakresie:
• systemu oceny okresowej i awansowania pracowników,
• opisu i wartościowania stanowisk pracy,
• diagnozowania poziomu satysfakcji z pracy i eliminowania czynników wpływających na niezadowolenie,
• planowania karier (budowanie kadry rezerwowej),
• tworzenia systemu szkoleń i doskonalenia zawodowego.
PROGRAM
1. Główne trendy i wyzwania w zarządzaniu w JST.
2. Rola kampanii informacyjnej w Jednostce przy wdrażaniu zmian, modyfikacji.
3. Procesy kadrowe oraz użyteczne narzędzia w pracy z ludźmi w JST:
• Opisy stanowisk pracy, zakresy czynności i obowiązków, profile stanowisk.
• Nowoczesne podejście w doborze kadr – rekrutacja i selekcja.
• Wdrożenie nowych pracowników (onboarding) i adaptacja nowych pracowników.
• Ocena okresowa pracownika.
• Badania opinii pracowników (satysfakcja z pracy).
4. Jak ocena okresowa wpłynęła na jakość zarządzania w JST, co dała, co wniosła, co zmieniła?
• Dlaczego warto zmodyfikować ocenę okresową pracownika?
• Ocena okresowa zgodnie z Modelem Michigan w JST – jej skuteczność w jednostkach, które ją wdrożyły.
• Zasadność wprowadzenia arkusza samooceny pracownika – przykład.
• Najczęściej popełniane błędy podczas dokonywania oceny okresowej pracownika.
5. Istota dokonywania opisu i wartościowania stanowisk pracy w JST:
• Podstawy prawne (Ustawa o pracownikach samorządowych, Kodeks Pracy) oraz uzasadnienie dokonywania opisów stanowisk pracy w samorządzie.
• Wybór metody dokonywania opisu i wartościowania stanowisk pracy w JST oraz jej uzasadnienie.
• Zasady oraz etapy w dokonywaniu opisu stanowiska pracy.
• Najczęściej popełniane błędy podczas dokonywania opisów stanowisk pracy.
6. Rozwój kadr - Learning & Development w perspektywie nowoczesnego Urzędu:
• Planowanie ścieżki kariery.
• Indywidualne plany rozwoju zawodowego (IPRZ).
• Polityka szkoleniowa.
• Badanie efektywności działań rozwojowych – metoda D. Kirkpatricka.
7. Badania satysfakcji z pracy jako narzędzie pozwalające na ocenę poziomu zadowolenia oraz poznanie opinii w zakresie wybranych obszarów działalności Urzędu:
• Propozycja badanych obszarów działalności.
• Sprawdzona i skuteczna konstrukcja arkusza badania satysfakcji z pracy w JST.
• Diagnoza przyczyn i poziomu ewentualnego niezadowolenia.
• Raporty końcowe, wnioski i zalecenia – przykłady z innych urzędów.
Prowadzący: Certyfikowany Trener, praktyk w dziedzinie kompetencji miękkich i menadżerskich. Specjalista w zakresie szeroko pojętego ZZL, kształtowania umiejętności interpersonalnych, kreowania wizerunku i wystąpień publicznych raz przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi. Ekspert w zakresie wdrażania opisu i wartościowania stanowisk pracy oraz oceny okresowej pracownika w administracji publicznej. Prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu i Uniwersytecie Ekonomicznym. Prelegent i moderator kilkunastu konferencji dedykowanych administracji publicznej.
17:30 – 17:45 Podsumowanie I dnia Forum
17:45 – 19:30 Czas wolny.
19:30 – ..:.. Uroczysta kolacja