1. Zakres podmiotowy i przedmiotowy raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej SP ZOZ:
• podmioty zobowiązane do przygotowania i złożenia raportu,
• minimalna struktura raportu określona w ustawie o działalności leczniczej,
• zakres czasowy raportu,
• odniesienie do innych dokumentów finansowych (sprawozdanie finansowe, plan finansowy, program naprawczy).
2. Wskaźniki ekonomiczno-finansowe, jako podstawowe mierniki kondycji finansowej jednostki:
• dane wyjściowe do obliczenia wartości wskaźników,
• ocena dynamiczna i statyczna sytuacji jednostki w zdefiniowanych obszarach,
• prezentacja i interpretacja wyników.
3. Roczne sprawozdanie finansowe SP ZOZ jako podstawa przygotowania pierwszej części raportu.
4. Prognoza sytuacji ekonomiczno – finansowej:
• założenia mikro i makroekonomiczne,
• uwarunkowania systemowe i formalne,
• projekcja sprawozdań finansowych.
5. Informacja o istotnych zdarzeniach mających wpływ na sytuację ekonomiczno-finansową samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.
6. Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej jednostki (raportu) przez podmiot tworzący:
• weryfikacja poprawności wyliczeń i założeń raportu (ocena formalna),
• ocena punktowa zgodnie z wytycznymi rozporządzenia,
• ocena merytoryczna.
7. Wskazania i wytyczne ustawowe do przygotowania programu naprawczego:
• dane bazowe do programu naprawczego – wykorzystanie rocznego sprawozdania finansowego i raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej,
• dylemat straty w kolejnym roku z rzędu - „nowy” program naprawczy czy „update” zeszłorocznego,
• ramy czasowe i harmonogram procesów naprawczych.
8. Analiza finansowa i ekonomiczna podmiotu leczniczego w programie naprawczym:
• zakres niezbędnych danych finansowych i niefinansowych,
• otoczenie jednostki w ujęciu prawnym, konkurencyjnym i zasobowym,
• wykorzystanie danych statystycznych, epidemiologicznych i demograficznych,
• ocena efektywności, rentowności i skuteczności.
9. Ustalenie przyczyn straty oraz koncepcja modelu docelowego jednostki – cele, działania, wskaźniki.
10. Rola podmiotu tworzącego w procesie przygotowania raportu i programu naprawczego oraz obowiązki formalne i nadzorcze.
11. Planowanie finansowe w SP ZOZ z uwzględnieniem działań naprawczych.
12. CASE STUDY: przykładowa struktura raportu, programu naprawczego, sprawozdania z wykonania programu naprawczego.
13. Konsultacje w temacie szkolenia.
Pomoc społeczna, zdrowie