• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Fundusz sołecki w praktyce: uchwalanie, wnioskowanie, realizacja, rozliczanie

online
Miejsce
Internet
Termin
01 lipca 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 16 czerwca 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie fundusz sołecki i jego wykorzystywanie w związku z ustawą o funduszu z uwzględnieniem roli sołtysów i zebrań wiejskich,

Ważne informacje o szkoleniu

Fundusz sołecki to nic innego jak pula środków finansowych wyodrębniona w budżecie oddana w dyspozycję sołectwu na realizację przedsięwzięć mających na celu poprawę jakości życia na danym terenie gminy.
Przedmiotem proponowanego szkolenia jest:
• Przekazanie uczestnikom kompleksowej i praktycznej wiedzy na temat funkcjonowania funduszu sołeckiego – od momentu planowania i uchwalania, aż po realizację, kontrolę i ewentualny zwrot środków.
• Wyposażenie pracowników gmin, sołtysów, członków rad sołeckich i urzędników w umiejętności niezbędne do zgodnego z prawem i efektywnego wykorzystania środków funduszu.
• Omówienie najczęściej popełnianych błędów oraz aktualnego orzecznictwa i interpretacji przepisów.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Poznasz jasne zasady tworzenia i przyznawania funduszu.
• Dowiesz się, jakie przedsięwzięcia mogą być finansowane.
• Unikniesz błędów skutkujących odrzuceniem wniosku lub brakiem zwrotu z budżetu państwa.
• Nauczysz się sporządzać dokumentację zebrania wiejskiego.
• Zrozumiesz rolę i uprawnienia wójta, rady gminy i sołtysa w procedurze funduszu.
• Otrzymasz praktyczne wskazówki do realizacji i rozliczania środków.
• Zapoznasz się z aktualnym orzecznictwem i interpretacjami nadzorczymi.
• Uzyskasz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, a dotyczące między innymi:
- Jakie są najczęstsze błędy popełniane przy uchwalaniu funduszu sołeckiego i jak ich uniknąć?
- Kto i kiedy może zgłosić wniosek o sfinansowanie przedsięwzięcia z funduszu sołeckiego?
- Czy fundusz może być przeznaczony na imprezy integracyjne, festyny, zakup nagród lub wycieczki?
- W jakich przypadkach wójt może odrzucić wniosek sołectwa – i co wtedy?
- Czy mieszkańcy mogą zmienić przeznaczenie funduszu w trakcie roku? Jak wygląda procedura takiej zmiany?
- Jak udokumentować zebranie wiejskie, aby wniosek był ważny i nie został zakwestionowany?
- Jakie są ograniczenia w realizacji wspólnych przedsięwzięć między sołectwami?
- Jakie obowiązki mają urzędnicy przy rozliczaniu środków i jakie grożą konsekwencje za błędne rozliczenie?
- Jak wygląda praktyka organów nadzoru (np. RIO, wojewodów) i czego można się spodziewać w przypadku kontroli funduszu?

zwiń
rozwiń
Program

1. Jednostki pomocnicze gminy:
• Ogólna charakterystyka.
• Tryb tworzenia.
• Zadania.
• Mienie i gospodarka finansowa.
• Kontrola i nadzór nad sołectwem.
2. Organy sołectwa i ich wzajemne relacje.
3. Podstawowe przepisy oraz zasady tworzenia i wykorzystania funduszu.
4. Harmonogram działań (zakres i obowiązujące terminy rozliczeń).
5. Zasady ustalania wysokości funduszu, kwota bazowa i fundusz sołecki (kolejność działań).
6. Rola i zadania sołtysa, mieszkańców, zebrania wiejskiego w zakresie wnioskowania i przeznaczenia funduszu (omówienie protokołu z zebrania, uchwały, wniosku z uwzględnieniem obowiązujących terminów).
7. Kryteria przedsięwzięć do sfinansowania z funduszu sołeckiego (omówienie przykładów).
8. Przedsięwzięcia wspólne – zasady, ograniczenia i dokumentowanie.
9. Tryb weryfikacji wniosku – akceptacja lub przyczyny oraz skutki odrzucenia wniosku (uprawnienia wójta, sołtysa oraz rady gminy).
10. Zmiana wniosku w trakcie roku budżetowego oraz zasady wykorzystania środków „zaoszczędzonych z funduszu” – skutki organizacyjne i finansowe.
11. Nadzór i kontrola nad środkami funduszu.
12. Zasady zwrotu z budżetu państwa części wydatków gminy wykonanych w ramach funduszu sołeckiego.
13. Orzecznictwo (wybrane przykłady).
14. Pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

• Pracownicy urzędów gmin.
• Sołtysi i członkowie rad sołeckich.
• Członkowie komisji budżetowych i rewizyjnych.
• Skarbnicy, sekretarze, pracownicy obsługujący fundusz.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa pracy w samorządzie terytorialnym, etyki pracownika samorządowego, dostępu do informacji publicznej, podmiotów leczniczych i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego, komentarzy do ustawy o samorządzie gminnym (2014, 2023)., Wieloletni ekspert i wykładowca Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Edukacji Administracji Publicznej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Piotr Kubiak
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 533 849 116
piotr.kubiak@frdl.org.pl
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 16 czerwca 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 24 czerwca 2025 r.