1. Procedura poprzedzająca sporządzenie arkusza organizacyjnego w zadaniach organu prowadzącego oraz dyrektorów przedszkoli i szkół publicznych.
2. Analiza uwarunkowań lokalnej oświaty w kontekście: planu zagospodarowania przestrzennego, liczebności i rotacji mieszkańców, sieci szkolnej wraz z uchwała o obwodach, funkcjonującej sieci przedszkolnej.
3. Analiza demograficzna dzieci w wieku przedszkolnym w gminie dot. co najmniej 3 lat.
4. Analiza danych ilościowych z ubiegłych lat. np. z ostatnich trzech lat dot.: liczby dzieci/uczniów zamieszkałych/zameldowanych w rejonie (obwodzie) szkoły, liczby dzieci z ubiegłych lat przyjętych do szkoły spoza rejonu, liczby godzin zajęć dodatkowych, wspomagających, indywidualnych, liczby godzin ponadwymiarowych- stałych i doraźnych zastępstw.
5. Informacja jst dot. planowanej liczby miejsc w oddziałach klas pierwszych, liczby klas pierwszych oraz liczby godzin i rodzajów zajęć refundowanych ze środków jst .
6. Analiza liczebności uczniów zamieszkałych w obwodzie szkoły w odniesieniu do naboru uczniów w minionych trzech latach (porównanie naboru liczby uczniów przyjętych do klas pierwszych SP - liczba dzieci przyjętych spoza obwodu szkoły, liczba uczniów zamieszkałych w rejonie szkoły realizujących obowiązek szkolny poza macierzystą szkołą).
7. Zakres i zasady uzgodnień organu prowadzącego i dyrektorów szkół/przedszkoli obowiązujące przy tworzeniu arkuszy organizacji szkoły/przedszkola.
8. Termin przyjmowania uczniów do szkół podstawowych spoza obwodu w odniesieniu do proponowanej przez szkołę oferty edukacyjnej, opiekuńczo- wychowawczej¸ opieki specjalistów i innych świadczeń - dożywianie, opieka medyczna, dowóz uczniów itp., obowiązek uzgodnienia przyjęcia uczniów spoza obwodu z organem prowadzącym- w przypadku zmian w organizacji.
9. Współdziałanie dyrektora szkoły/przedszkola z organem prowadzącym przed i w tracie opracowywania arkusza organizacyjnego szkoły/ przedszkola, np. ustalenie liczby etatów pracowników administracji i obsługi, ustalenie tygodniowej liczby godzin pracy dydaktyczno-wychowawczej, zasad organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uzgodnienia liczby godzin zajęć opiekuńczych i specjalistycznych, przydział i realizacja zajęć dodatkowych itp.
10. Opracowanie arkusza organizacyjnego szkoły/przedszkola przez dyrektora szkoły/przedszkola, z uwzględnieniem przepisów w sprawie organizacji szkoły i ramowych planów nauczania.
11. Limity uczniów w poszczególnych klasach i oddziałach przedszkolnych; obowiązek podziału klasy na grupy (języki, wychowanie fizyczne, informatyka) , dopuszczone możliwości zwiększania limitu uczniów w oddziale i na zajęciach opiekuńczych.
12. Możliwość tworzenia grup międzyoddziałowych, klas łączonych, innych zajęć w ramach świadczenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
13. Przydział zajęć z obszaru pomocy psychologiczno- pedagogicznej z uwzględnieniem zmian w sposobie ich finansowania, określenia przyjmowania osób współdziałających z uczniem (nauczyciel wspomagający, pomoc nauczyciela) .
14. Organizacja nauczania indywidualnego po zmianach w przepisach.
15. Wskazanie prawne i organizacja zindywidualizowanej ścieżki kształcenia.
16. Szczegółowa analiza utworzenia i organizacji oddziałów/klas/zajęć integracyjnych, zajęć specjalistycznych obowiązujących do uwzględnienia w arkuszu organizacyjnym.
17. Planowanie realizacji zajęć dodatkowych, godzin do dyspozycji dyrektora, zajęć rozwijających zainteresowania, kwalifikacyjnych kursów zawodowych. oddziałów sportowych itp.- umotywowane propozycje dyr., a obowiązek realizacji.
18. Usprawnienie realizacji zajęć pozaprzedmiotowych: pomocy psychologiczno- pedagogicznej prowadzonej z uczniami /klasami/zespołami; zajęć bibliotecznych, opiekuńczo- wychowawczych- świetlica szkolna i innych.
19. Dopuszczalność planowanych godzin ponadwymiarowych w praktycznych rozwiązaniach.
20. Wymóg uzyskania opinii związków zawodowych przez przekazaniem projektu organizacji roku szkolnego – do organu prowadzącego.
21. Dyskusja /wymiana doświadczeń.