• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Jak prawidłowo i zgodne z przepisami przeprowadzić zamknięcie roku obrotowego w instytucjach kultury

Miejsce
Internet
Termin
16 grudnia 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
449/409 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Przy zgłoszeniach do 02 grudnia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Prawidłowe sporządzenie sprawozdania finansowego w instytucji kultury wymaga m.in. przeprowadzenia inwentaryzacji, właściwej wyceny aktywów i pasywów oraz dokonania odpowiednich korekt księgowych.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się:

  • Jak prawidłowo ewidencjonować faktury otrzymane na przełomie roku?
  • Jak postępować z błędami z lat ubiegłych?
  • Na co zwrócić szczególną uwagę przy ustalaniu wyniku finansowego i sporządzaniu sprawozdania?
  • Jaka jest odpowiedzialność kierownika instytucji kultury oraz głównego księgowego za nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym?
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Celem szkolenia jest kompleksowe przygotowanie uczestników do prawidłowego i zgodnego z przepisami zamknięcia roku obrotowego w  instytucjach kultury.
• Korzyści z udziały w szkoleniu:

 usystematyzowanie wiedzy z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości finansowej instytucji kultury,
 omówienie aktualnych przepisów i wytycznych dotyczących sporządzania sprawozdań finansowych,
 zapoznanie uczestników z najczęstszymi błędami i sposobami ich unikania,
 przedstawienie dobrych praktyk w zakresie organizacji inwentaryzacji, ewidencji i zamknięcia roku,
 wyjaśnienie zasad odpowiedzialności kierownika jednostki i głównego księgowego za sprawozdanie finansowe,
 przygotowanie uczestników do samodzielnego sporządzenia i weryfikacji sprawozdania finansowego,
 wskazanie obszarów szczególnego ryzyka w procesie zamykania roku,
 omówienie praktycznych aspektów współpracy pomiędzy działem księgowości, działem administracji i kierownictwem instytucji.
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Przygotowanie do zamknięcia roku:

• Aktualizacja zakładowej polityki rachunkowości, statutu i regulaminów organizacyjnych.

• Inwentaryzacja – zasady, odpowiedzialność, dokumentacja i archiwizacja:

• Odpowiedzialność za inwentaryzację.

• Powołanie komisji inwentaryzacyjnej, zespołów spisowych i kontrolera spisowego.

• Dokumentacja i archiwizacja wyników inwentaryzacji.

• Terminy inwentaryzacji poszczególnych składników aktywów i pasywów.

2. Sporządzanie sprawozdania finansowego:

• Wycena bilansowa aktywów i pasywów.

• Stosowanie uproszczeń w sprawozdawczości.

• Zdarzenia po dniu bilansowym – jak je ująć w sprawozdaniu?

• Struktura i zawartość poszczególnych elementów sprawozdania finansowego:

3. Bilans.

4. Rachunek zysków i strat.

5. Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym.

6. Rachunek przepływów pieniężnych.

7. Odpowiedzialność za sporządzenie i podpisanie sprawozdania finansowego.

8. Sesja pytań i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Główni księgowi oraz księgowi instytucji kultury, Centrów Usług Wspólnych, pracownicy organów nadzorczych i kontrolnych, dyrektorzy, osoby zarządzające instytucjami kultury. Pracownicy wydziałów kultury w jednostkach samorządu terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomistka, wieloletni pracownik Uniwersytetu Warszawskiego. Od wielu lat zajmuje się zagadnieniami związanymi z finansami i rachunkowością instytucji kultury. Autorka licznych porad z tego zakresu oraz publikacji książkowych. Szkoleniowiec i doradca z zakresu finansów instytucji kultury.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Agnieszka Osman
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 02 grudnia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 9 grudnia 2025 r. na adres szkolenia@frdl.org.pl