• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Czas pracy w jednostkach samorządu terytorialnego

Miejsce
Internet
Termin
16 stycznia 2025
Czas trwania
09:00 - 14:30
Cena
399/435 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 435 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 2 stycznia 2024 r. obowiązuje cena: 399 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zapraszamy Państwa na szkolenie dedykowane pracownikom kadr i płac, którego przedmiotem będzie czas pracy w 2025 roku.

Ważne informacje o szkoleniu
  • Szkolenie to służy przybliżeniu kluczowych kwestii związanych z jednym z najbardziej skomplikowanych zagadnień prawa pracy jakim jest problematyka czasu pracy, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki regulacji zawartej w ustawie o pracownikach samorządowych.
  • Celem szkolenia jest przekazanie, usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy niezbędnej dla prawidłowego zarządzania czasem pracy w jednostkach samorządu terytorialnego.
  • Szkolenie jest przeprowadzane w formie wykładowo-warsztatowej. Poszczególne bloki tematyczne omawiane są na tle licznych przykładów obrazujących praktyczną stronę danego problemu, co pozwala lepiej zrozumieć jego istotę.
  • W trakcie szkolenia analizie poddane zostanie najistotniejsze orzecznictwo Sądu Najwyższego, a także stanowiska Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Państwowej Inspekcji Pracy dotyczące czasu pracy.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Podczas szkolenia dowiesz się m.in.:

  • Jakie przepisy Kodeksu pracy dotyczące czasu pracy stosuje się w odniesieniu do pracowników samorządowych, a jakie nie znajdują do nich zastosowania?
  • Jak należycie zrekompensować pracę z tytułu przekroczenia normy dobowej oraz średniotygodniowej?
  • Jakie systemy czasu pracy znajdują zastosowanie do pracowników samorządowych?
  • W jaki sposób zrekompensować pracę w dniu wolnym z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, np. pracę w „wolną sobotę”?
  • Jak prawidłowo zaplanować i rozliczyć czas pracy w ramach systemu podstawowego i równoważnego czasu pracy oraz w ramach równoważnego czasu pracy?
  • W jaki sposób ustalić liczbę godzin nadliczbowych pracownika, który nie przepracował pełnego okresu rozliczeniowego?
  • Jak rozliczyć i zrekompensować dyżur pracowniczy?
  • Jak prawidłowo prowadzić ewidencję czasu pracy z uwzględnieniem takich zdarzeń jak; praca nadliczbowa, wyjście prywatne, urlop wypoczynkowy, delegacja służbowa, dyżur pracowniczy?
zwiń
rozwiń
Program

1. Pojęcie czasu pracy i okresy nieświadczenia pracy wliczane do czasu pracy.
2. Zakres kodeksowej regulacji o czasie pracy znajdującej odpowiednie zastosowanie do pracowników JST na podstawie art. 43 ustawy o pracownikach samorządowych (PracSamU).
3. Pojęcie doby i tygodnia na tle czasu pracy:
• Określenie granic doby pracowniczej.
• Przypadki jej naruszenia i wynikające z tego faktu konsekwencje.
4. Minimalny nieprzerwany odpoczynek dobowy i tygodniowy:
• Przypadki niezachowania nieprzerwanego odpoczynku dobowego oraz tygodniowego i wynikające z tego faktu konsekwencje.
• Rekompensata niezachowania nieprzerwanego odpoczynku dobowego i tygodniowego.
5. Systemy czasu pracy stosowane w jednostkach samorządu terytorialnego.
6. Ruchomy czas pracy w jednostce samorządu terytorialnego:
• Odmiany ruchomego czasu pracy.
• Tryby wprowadzenia ruchomego czasu pracy. 
• Planowanie i rozliczanie ruchomego czasu pracy.
7. Ustalanie wymiaru czasu pracy w okresie rozliczeniowym (nominału czasu pracy) na zasadach art. 130 KP:
• Choroba, urlop lub inna nieobecność w pracy a wymiar czasu pracy.
• Rekompensata niezachowania nieprzerwanego odpoczynku dobowego i tygodniowego.
8. Okresy rozliczeniowe:
• Ustalenie długości okresu rozliczeniowego.
• Konsekwencje skrócenia oraz wydłużenia okresu rozliczeniowego.
• Rozliczenie czasu pracy pracownika, który nie przepracował pełnego okresu rozliczeniowego (przyjęcie do pracy w trakcie trwającego okresu rozliczeniowego lub zwolnienie z pracy przed zakończeniem okresu rozliczeniowego). 
9. Planowanie czasu pracy na przykładzie podstawowego i równoważnego systemu czasu pracy w 1-miesięcznym i 3-miesięcznym okresie rozliczeniowym.
10. Harmonogram czasu pracy (tzw. grafik):
• Zasady tworzenia grafiku.
• Przypadki dopuszczalnej zmiany grafiku.
• Możliwość zwolnienia z obowiązku tworzenia grafiku.
11. Praca w godzinach nadliczbowych:
• Definicja i warunki dopuszczalności.
• Polecenie pracy w godzinach nadliczbowych.
• Rekompensowanie pracy nadliczbowej dobowej, z uwzględnieniem Pisma Departamentu Prawnego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a także stanowisk Komisji Prawnej Głównego Inspektora Pracy: w/s terminu udzielenia pracownikowi samorządowemu czasu wolnego w zamian za pracę w godzinach nadliczbowych oraz w sprawie ustalenia czy art. 42 ust. 4 PracSamU należy interpretować jako lex specialis w odniesieniu do art. 151 § 11 KP.
• Ustalenie liczby godzin nadliczbowych z tytułu przekroczenia normy średniotygodniowej.
• Wyłączenia i ograniczenia w zakresie pracy nadliczbowej.
12. Praca w dniu wolnym od pracy z tytułu 5-dniowego tygodnia pracy:
• Warunki jej zlecenia.
• Sposób rekompensowania, z uwzględnieniem stanowiska Komisji Prawnej Głównego Inspektora Pracy w/s sposobu rekompensowania pracownikowi samorządowemu pracy w dniu wolnym od pracy wynikającym z przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.
13. Praca w niedzielę i święto:
• Granice czasowe niedzieli.
• Święta z ustawy o dniach wolnych.
• Warunki dopuszczalności pracy w niedzielę i święto.
• Sposób rekompensowania, z uwzględnieniem stanowiska Komisji Prawnej Głównego Inspektora Pracy w/s stosowania art. 15111 KP do pracowników samorządowych w związku z art. 43 ust. 1 PracSamU.
• Ustalanie „co 4-tej wolnej niedzieli”.
14. Pojęcie dnia wolnego od pracy i sposób ustalenia jego granic czasowych.
15. Praca w dniu harmonogramowo wolnym od pracy i wynikające z tego faktu konsekwencje z uwzględnieniem stanowiska Głównego Inspektoratu Pracy w/s rekompensaty za pracę w dni wolne od pracy pracowników samorządowych.
16. Ustalanie limitu łącznego tygodniowego czasu pracy (art. 131 KP) z uwzględnieniem nadgodzin oraz okresów nieobecności w pracy.
17. Problem łącznej liczby dni wolnych od pracy (art. 147 KP).
18. Ustalenie średniotygodniowego limitu nadgodzin (art. 148 KP).
19. Roczny limit godzin nadliczbowych.
20. Dyżur pracowniczy i jego rekompensata.
21. Czas pracy kadry zarządzającej i kierowniczej, z uwzgl. stanowiska Głównego Inspektoratu Pracy w/s stosowania art.1514 KP w związku z art. 43 ust. 1 PracSamU do pracowników na stanowiskach kierowniczych w JST.
22. Czas pracy niepełnoetatowców – planowanie i rozliczanie.
23. Ewidencja czasu pracy:
• Zasady jej prowadzenia.
• Uproszczona ewidencja czasu pracy.
• Przykłady odnotowywania w ewidencji czasu pracy różnych zdarzeń występujących w okresie rozliczeniowym, m.in. pracy nadliczbowej, pracy w niedzielę i święto, pracy w dniu wolnym z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, dyżuru oraz sposoby ich rekompensat, a także wyjazdu służbowego, urlopu wypoczynkowego czy okresu nieobecności w pracy spowodowanego chorobą.
24. Odpowiedzi na pytania uczestników.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Sekretarze, pracownicy wydziałów kadr jst i jednostek podległych, w których ma zastosowanie ustawa o pracownikach samorządowych, pracownicy samorządowi, wszyscy zainteresowani tematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych, były wieloletni pracownik Państwowej Inspekcji Pracy i członek Komisji Prawnej Głównego Inspektora Pracy, wykładowca, szkoleniowiec, autor książek oraz wielu publikacji ukazujących się w fachowej literaturze prawniczej z dziedziny prawa pracy i prawa spółek, laureat „Złotych Szelek” za wyjaśnianie skomplikowanych problemów prawnych zrozumiałym i klarownym językiem. 

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Agnieszka Osman
Informacje dodatkowe

Cena: 435 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 2 stycznia 2024 r. obowiązuje cena: 399 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 14 stycznia 2025 r.