1. Przewodniczący rady jako organizator procesu uchwałodawczego podstawy prawne i zakres działania.
2. Ramy działalności prawotwórczej organów samorządu terytorialnego, a redagowanie projektów aktów normatywnych:
2.1. akty prawa miejscowego i inne akty normatywne organów samorządu terytorialnego w polskim systemie źródeł prawa – specyfika prawodawcza,
2.2. konstytucyjne zasady prawidłowej legislacji – podstawowy wzorzec zgodności z prawem legislacji samorządowej.
3. Problemy legislacji samorządowej na gruncie orzecznictwa organów nadzoru i sądów administracyjnych:
3.1. wykraczanie poza zakres upoważnienia ustawowego,
3.2. sprzeczności z ustawą upoważniającą do wydania aktu prawa miejscowego,
3.3. niezrealizowanie całości upoważnienia ustawowego jako przesłanka unieważnienia całego aktu,
3.4. powtarzanie przepisów ustawowych jako powód stwierdzania nieważności przepisów samorządowych aktów normatywnych,
3.5. błędy spowodowane nadużywaniem przesłanek związanych z regulacjami epizodycznymi wprowadzonymi z powodu Covid-19.
4. Prawidłowe techniki prawodawcze podstawą poprawności legislacyjnej aktu:
4.1. właściwa systematyka i kolejność poszczególnych rodzajów przepisów środkiem do precyzji, jasności i komunikatywności treści norm zawartych w akcie,
4.2. język prawny legislacji samorządowej a wymogi zasady określoności (precyzyjności) przepisów na przykładach,
4.3. nadużywanie załączników jako elementu aktu normatywnego i jakie zagrożenia z tego wynikają,
4.4. techniki nowelizowania – uchylanie, dodawanie, nadanie nowej treści – proste, narzędzia często stosowane nieporadnie,
4.5. formuły przepisów uchylających i o wejściu w życie – nieporozumienia duże i małe po wszystkich stronach samorządowego procesu legislacyjnego.
5. Rekomendacje organizacyjno-proceduralne dla lepszego stanowienia prawa samorządowego:
5.1. wewnętrzne procedury urzędów jst, a jakość projektów aktów normatywnych,
5.2. dobre praktyki procedowania projektów w organach stanowiących.
FORA SAMORZĄDOWE