Cele szkolenia:

 

  • Poznanie techniki redukcji stresu.
  • W ramach szkolenia można nauczyć się różnych technik komunikacji, które pozwalają na wykazywanie empatii, słuchanie i rozwiązywanie problemów.
  • Poznanie zasad postępowania z agresywną osobą.

Ważne informacje o szkoleniu:

Zapraszamy do udziału w szkoleniu dotyczącym sposobów radzenia sobie z agresją i trudnymi zachowaniami podopiecznych. Wskazówki otrzymane podczas szkoleń  mogą być bardzo pomocne dla osób pracujących w opiece nad ludźmi, takich jak opiekunowie osób starszych, terapeuci, pracownicy socjalni, czy pielęgniarki.

Program:

1.Agresja i autoagresja – ujęcie definicyjne

2.Formy i przejawy agresji i autoagresji

3.Przyczyny i mechanizmy zachowań agresywnych i autoagresywnych

4.Agresja jako reakcja na sytuacje trudną

5.Podstawowe obszary zaburzeń zachowania

6.Zasady postępowania w przypadku agresji

7.Podstawowe zasady kontaktu z agresywnym podopiecznym

8.Opieka nad agresywnym podopiecznym

- zasady opieki

- bezpieczeństwo opiekuna

- podmiotowość w pracy opiekuńczej

9.Jak reagować na agresję słowną

10.Jak reagować na agresję fizyczną

11.Zasady organizacji otoczenia terapeutycznego w celu ograniczenia agresji

12.Stosowanie przymusu bezpośredniego

- problem etyczny i prawny stosowania przymusu bezpośredniego

- reakcja pacjenta na ograniczenie wolności osobistej

- sytuacje niebezpieczne towarzyszące stosowaniu przymusu bezpośredniego

13.Pozycje pomocne podczas ataku agresji

14.Praktyczne podejście do omawianych zagadnień – ćwiczenie warsztatowe:

- W jakich warunkach przymus nie jest przemocą?

- Jak później współpracować z osobą wobec, której zastosowano przymus?

- Moje reakcje na przymus bezpośredni

- Jakie są następstwa zastosowanego przymusu

15.Zasady postępowania mogące zapobiec atakom agresji i autoagresji

16.Tworzenie warunków sprzyjających odreagowaniu agresji

17.Praktyczne podejście do omawianego zagadnienia 

- przykłady trudnych zachowań i jak efektywnie je definiować

18.Konstruktywna konfrontacja interpersonalna i jej zastosowanie

19.Formy relacji z osobą agresywną/ autoagresywną 

20.Praca i formy zajęć w celu przeciwdziałania agresji i autoagresji

21.Metody wyciszania agresji

1. Czym jest stres? – definicja.

2. Charakterystyczne reakcje człowieka w sytuacjach trudnych

 - stres a zachowania

3. Stres negatywny i pozytywny

4. Mózg w stresie

5. Natura i oddziaływanie stresu

6. Stres związany z pracą i organizacją

7. Optymalny poziom stresu jako stan oczekiwany

8. Praktyczne podejście do omawianych zagadnień – praca z filmem „Czy można

 polubić stres?”

9. Zasoby odporności na stres - behawioralne, fizyczne, społeczne i psychologiczne

10. Sposoby radzenia sobie ze stresem:

 - długofalowe

 - tu i teraz

 - metody alternatywne

11. Relaksacja, jako jeden ze sposobów odreagowania stresu – propozycja medytacji

 w rytm muzyki medytacyjnej

12. Medytacja jak strategia radzenia sobie ze stresem

13. Stres w pracy:

 - przyczyny leżące po stronie pracodawcy

 - przyczyny leżące po stronie pracownika

14. Praktyczne podejście do omawianych zagadnień – ćwiczenie warsztatowe – „Co

 mnie stresuje w pracy – czyli moje stresory”

15. Techniki radzenia sobie ze stresem:

 - mindfulness

 - progresywna relaksacja mięśni – ćwiczenia

 praktyczne

16. Techniki samoregulacyjne:

 - sposoby na zasypianie przy stresie

 - „Czego nie robić przed snem” – dobre rady

 „Co robić każdego ranka”

17. Równowaga pomiędzy życiem a pracą - praktyczne podejście do omawianego

 zagadnienia – ćwiczenie warsztatowe „Work-Life Balance”

18. Jak zmierzyć się z presją ciągłego samodoskonalenia i szanować własne

 ograniczenia

 - asertywność - praca z filmem „Sztuka mówienia NIE”

 - rozpoznawanie własnych emocji i emocji innych – praca z filmem „Inteligencja

 emocjonalna”

19. Profilaktyka antystresowa

Koordynatorzy

Agnieszka Klimowicz
 
Agnieszka Klimowicz
Specjalista ds. szkoleń
tel. 
+48 533 804 115
agnieszka.klimowicz@frdl.org.pl