Sposoby radzenia sobie z agresją i trudnymi zrachowaniami
Cele szkolenia:
- Poznanie techniki redukcji stresu.
- W ramach szkolenia można nauczyć się różnych technik komunikacji, które pozwalają na wykazywanie empatii, słuchanie i rozwiązywanie problemów.
- Poznanie zasad postępowania z agresywną osobą.
Ważne informacje o szkoleniu:
Zapraszamy do udziału w szkoleniu dotyczącym sposobów radzenia sobie z agresją i trudnymi zachowaniami podopiecznych. Wskazówki otrzymane podczas szkoleń mogą być bardzo pomocne dla osób pracujących w opiece nad ludźmi, takich jak opiekunowie osób starszych, terapeuci, pracownicy socjalni, czy pielęgniarki.
Program:
1.Agresja i autoagresja – ujęcie definicyjne
2.Formy i przejawy agresji i autoagresji
3.Przyczyny i mechanizmy zachowań agresywnych i autoagresywnych
4.Agresja jako reakcja na sytuacje trudną
5.Podstawowe obszary zaburzeń zachowania
6.Zasady postępowania w przypadku agresji
7.Podstawowe zasady kontaktu z agresywnym podopiecznym
8.Opieka nad agresywnym podopiecznym
- zasady opieki
- bezpieczeństwo opiekuna
- podmiotowość w pracy opiekuńczej
9.Jak reagować na agresję słowną
10.Jak reagować na agresję fizyczną
11.Zasady organizacji otoczenia terapeutycznego w celu ograniczenia agresji
12.Stosowanie przymusu bezpośredniego
- problem etyczny i prawny stosowania przymusu bezpośredniego
- reakcja pacjenta na ograniczenie wolności osobistej
- sytuacje niebezpieczne towarzyszące stosowaniu przymusu bezpośredniego
13.Pozycje pomocne podczas ataku agresji
14.Praktyczne podejście do omawianych zagadnień – ćwiczenie warsztatowe:
- W jakich warunkach przymus nie jest przemocą?
- Jak później współpracować z osobą wobec, której zastosowano przymus?
- Moje reakcje na przymus bezpośredni
- Jakie są następstwa zastosowanego przymusu
15.Zasady postępowania mogące zapobiec atakom agresji i autoagresji
16.Tworzenie warunków sprzyjających odreagowaniu agresji
17.Praktyczne podejście do omawianego zagadnienia
- przykłady trudnych zachowań i jak efektywnie je definiować
18.Konstruktywna konfrontacja interpersonalna i jej zastosowanie
19.Formy relacji z osobą agresywną/ autoagresywną
20.Praca i formy zajęć w celu przeciwdziałania agresji i autoagresji
21.Metody wyciszania agresji
1. Czym jest stres? – definicja.
2. Charakterystyczne reakcje człowieka w sytuacjach trudnych
- stres a zachowania
3. Stres negatywny i pozytywny
4. Mózg w stresie
5. Natura i oddziaływanie stresu
6. Stres związany z pracą i organizacją
7. Optymalny poziom stresu jako stan oczekiwany
8. Praktyczne podejście do omawianych zagadnień – praca z filmem „Czy można
polubić stres?”
9. Zasoby odporności na stres - behawioralne, fizyczne, społeczne i psychologiczne
10. Sposoby radzenia sobie ze stresem:
- długofalowe
- tu i teraz
- metody alternatywne
11. Relaksacja, jako jeden ze sposobów odreagowania stresu – propozycja medytacji
w rytm muzyki medytacyjnej
12. Medytacja jak strategia radzenia sobie ze stresem
13. Stres w pracy:
- przyczyny leżące po stronie pracodawcy
- przyczyny leżące po stronie pracownika
14. Praktyczne podejście do omawianych zagadnień – ćwiczenie warsztatowe – „Co
mnie stresuje w pracy – czyli moje stresory”
15. Techniki radzenia sobie ze stresem:
- mindfulness
- progresywna relaksacja mięśni – ćwiczenia
praktyczne
16. Techniki samoregulacyjne:
- sposoby na zasypianie przy stresie
- „Czego nie robić przed snem” – dobre rady
„Co robić każdego ranka”
17. Równowaga pomiędzy życiem a pracą - praktyczne podejście do omawianego
zagadnienia – ćwiczenie warsztatowe „Work-Life Balance”
18. Jak zmierzyć się z presją ciągłego samodoskonalenia i szanować własne
ograniczenia
- asertywność - praca z filmem „Sztuka mówienia NIE”
- rozpoznawanie własnych emocji i emocji innych – praca z filmem „Inteligencja
emocjonalna”
19. Profilaktyka antystresowa