Skargi, wnioski i petycje wzbudzają duże zainteresowanie a z roku na rok zwiększa się liczba składanych tego typu pism. Powołanie w 2018 r. komisji skarg, wniosków i petycji wpłynęło na sposób procedowania w takich sprawach. Niejasność przepisów w tym zakresie stanowi dodatkową trudność.
Szkolenie będzie okazją do omówienia kwestii skarg, wniosków i petycji i umożliwi rozwiązanie pojawiających się w praktyce problemów. Pozwoli to na uniknięcie nieprawidłowości wskazywanych w postepowaniach kontrolnych wojewody.

Cele i korzyści:
• Przedstawienie zasad rozpatrywania skarg, wniosków i petycji oraz obowiązków organów samorządowych w tym zakresie.
• Pozyskanie wiedzy o prawidłowym postępowaniu w zakresie skarg, wniosków i petycji.
• Możliwość skorzystania z wzorów dokumentów.

Program:
I. Skargi i wnioski w działalności rady.

1. Podstawy prawne instytucji skarg i wniosków.
2. Pojęcie skargi i wniosku.
3. Podmioty uprawnione do składania skarg i wniosków.
4. Tryb i forma składania skarg. 
5. Problem skargi „elektronicznej”.
6. Skarga a interpelacja i zapytanie oraz krytyka prasowa.
7. Właściwość rady gminy (powiatu) do załatwienia skarg i wniosków.
8. Właściwość organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych do załatwienia skarg i wniosków.
9. Postępowanie w przypadku stwierdzenia niewłaściwości do rozpoznania skargi i wniosku.
10. Procedura postępowania ze skargami wpływającymi do rady.
11. Procedura postępowania ze skargami wpływającymi do organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych.
12. Skargi a ochrona danych osobowych.
13. Terminy na rozpoznanie skarg i wniosków.
14. Stwierdzenie zasadności lub niezasadności złożonej skargi.
15. Informowanie skarżącego o sposobie załatwienia sprawy.
16. Co zrobić z kolejną skargą w tej samej sprawie?
17. Skutki stwierdzenia zasadności złożonej skargi.
18. Postępowanie z wnioskami wpływającymi do rady oraz organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych.
19. Dokumentowanie skarg i wniosków wpływających do rady gminy (powiatu).
II. Petycje w działalności rady.
1. Rozróżnienie pojęci petycji, skargi i wniosku oraz ustalenie właściwego trybu postępowania.
2. Obowiązki organów samorządowych w związku z ustawą o petycjach.
3. Podmioty uprawnione do składania petycji.
4. Tryb i forma składania petycji, problem petycji „elektronicznej”.
5. Petycja wielokrotna i zbiorowa.
6. Właściwość rady gminy (powiatu) do załatwienia petycji. 
7. Właściwość organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych do załatwienia petycji.
8. Tryb procedowania w sprawach petycji.
III. Komisja skarg, wniosków i petycji – jak sprawnie procedować?
1. Komisja skarg, wniosków i petycji jako nowy podmiot w strukturze rady.
2. Skład komisji skarg, wniosków i petycji.
3. Zakres działania komisji skarg, wniosków i petycji.
4. Statutowa regulacja komisji.
5. Plan pracy komisji.
6. Procedura rozpatrywania skarg wniosków i petycji przez komisję.
7. Dokumentowanie pracy komisji.
8. Pytania i odpowiedzi.

Prowadzący: Prawnik, profesor UŁ dr hab. Wykładowca z zakresu prawa administracyjnego i postępowania administracyjnego oraz sądowoadministracyjnego. Promotor ponad 300 prac licencjackich i magisterskich z tego zakresu. Doświadczony trener otwartych i zamkniętych szkoleń organizowanych przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej w całej Polsce. Posiada także wieloletnie doświadczenie praktyczne na stanowiskach kierowniczych w centralnych organach administracji rządowej i samorządzie zawodowym.