Praca z rodzinami dzieci z zaburzeniami i chorobami psychicznymi
Ważne informacje o szkoleniu:
Dzięki szkoleniu uczestnicy nauczą się prawidłowej komunikacji z rodzinami dzieci z zaburzeniami i chorobami psychicznymi oraz rozwiną umiejętności wspierania ich.
Cele szkolenia:
- Zrozumienie różnych rodzajów zaburzeń i chorób psychicznych u dzieci, ich przyczyn i skutków dla rodziny.
- Zdobycie wiedzy na temat różnych podejść terapeutycznych i sposobów leczenia zaburzeń i chorób psychicznych u dzieci.
- Zrozumienie wpływu zaburzeń i chorób psychicznych na życie rodziny, w tym na relacje rodzinne, finanse i codzienne funkcjonowanie.
- Rozwijanie umiejętności planowania i realizacji skutecznych interwencji terapeutycznych, które pomogą rodzinie w radzeniu sobie z trudnościami i wspieraniu zdrowia psychicznego dziecka.
Program:
1. Metody terapeutyczne w psychoterapii dzieci i młodzieży, rodzaje metod
2. Psychoterapia indywidualna i grupowa:
- charakterystyka psychoterapii indywidualnej, zalety i wady
- charakterystyka psychoterapii grupowej, zalety i wady
3. Praca z rodzinami dzieci z zaburzeniami i chorobami psychicznymi -podstawowe
pojęcia
4. Rodzina i jej znaczenie w życiu młodego człowieka
5. BIOS, AGOS, ETHOS w życiu człowieka
6. Wpływ choroby psychicznej dzieci i młodzieży na funkcjonowanie: dzieci i młodzieży:
Rodziny, środowiska, zaniedbanie dziecka a choroba psychiczna
7. Praktyczne podejście do omawianego zagadnienia – „Okno Johari”
8. Jak rozpoznać zaburzenia psychiczne u dziecka i jak mu pomóc?
9. Metody pracy z dziećmi z zaburzeniami i chorobami psychicznymi
10. Zaburzenia komunikacji w rodzinie gdzie występują zaburzenia lub choroby psychicznej
- jak radzić sobie z nimi w relacji z dziećmi i rodzicami;
- jak skutecznie modelować konstruktywną komunikację:
- znaczenie komunikacji w życiu
- znaczenie komunikacji w chorobie psychicznej lub zaburzeniach psychicznych
dziecka
- symptomy doznawanej przez nieletnich przemocy a choroba psychiczna dziecka
- zachowania suicydalne, jako skutek choroby lub zaburzeń psychicznych
11. Praktyczne podejście do omawianego zagadnienia: „Konstruktywna komunikacja” –
zasady i sposoby
12. „Znikające dzieci” – progres zachowań suicydalnych
13. Jak reagować w przypadku podjęcia informacji o krzywdzeniu dziecka:
- algorytm postępowania w przypadku dzieci młodszych i starszych (dla oświaty,
policji, służby zdrowia)
14. Kontakt z rodziną w szkole / w instytucjach pomocowych
15. Praktyczne podejście do omawianego tematu – „Instytucje pomocowe wspierające
rodzinę, w której wychowuje się dziecko z zaburzeniami psychicznymi lub chorobą
psychiczną”
16. Rola komunikacji w pracy z rodziną, w której wychowuje się dziecko z zaburzeniami
psychicznymi lub chorobą psychiczną:
- komunikacja werbalna i niewerbalna
- zasady właściwej komunikacji
12. „10 rzeczy, których NIE MÓWIĆ osobie z DEPRESJĄ”
13. Rozpoznawanie własnych trudności i ograniczeń w budowaniu relacji z rodziną
gdzie występuje zjawisko zaburzeń psychicznych:
- podmiotowość w kontakcie
- stawianie granic – „Okno Johari”
- „Moje Gremliny”
14. „Jak pomóc dzieciom z problemami psychicznymi?”