Ważne informacje o szkoleniu:

Dzięki szkoleniu uczestnicy nauczą się prawidłowej komunikacji z rodzinami dzieci z zaburzeniami i chorobami psychicznymi oraz rozwiną umiejętności wspierania ich.

Cele szkolenia:

  • Zrozumienie różnych rodzajów zaburzeń i chorób psychicznych u dzieci, ich przyczyn i skutków dla rodziny.
  • Zdobycie wiedzy na temat różnych podejść terapeutycznych i sposobów leczenia zaburzeń i chorób psychicznych u dzieci.
  • Zrozumienie wpływu zaburzeń i chorób psychicznych na życie rodziny, w tym na relacje rodzinne, finanse i codzienne funkcjonowanie.
  • Rozwijanie umiejętności planowania i realizacji skutecznych interwencji terapeutycznych, które pomogą rodzinie w radzeniu sobie z trudnościami i wspieraniu zdrowia psychicznego dziecka.

Program:

1. Metody terapeutyczne w psychoterapii dzieci i młodzieży, rodzaje metod

2. Psychoterapia indywidualna i grupowa:

- charakterystyka psychoterapii indywidualnej, zalety i wady

- charakterystyka psychoterapii grupowej, zalety i wady

3. Praca z rodzinami dzieci z zaburzeniami i chorobami psychicznymi -podstawowe

 pojęcia

4. Rodzina i jej znaczenie w życiu młodego człowieka

5. BIOS, AGOS, ETHOS w życiu człowieka

6. Wpływ choroby psychicznej dzieci i młodzieży na funkcjonowanie: dzieci i młodzieży:

 Rodziny, środowiska, zaniedbanie dziecka a choroba psychiczna

7. Praktyczne podejście do omawianego zagadnienia – „Okno Johari”

8. Jak rozpoznać zaburzenia psychiczne u dziecka i jak mu pomóc?

9. Metody pracy z dziećmi z zaburzeniami i chorobami psychicznymi

10. Zaburzenia komunikacji w rodzinie gdzie występują zaburzenia lub choroby psychicznej

 - jak radzić sobie z nimi w relacji z dziećmi i rodzicami;

 - jak skutecznie modelować konstruktywną komunikację:

 - znaczenie komunikacji w życiu

 - znaczenie komunikacji w chorobie psychicznej lub zaburzeniach psychicznych

 dziecka

 - symptomy doznawanej przez nieletnich przemocy a choroba psychiczna dziecka

 - zachowania suicydalne, jako skutek choroby lub zaburzeń psychicznych

11. Praktyczne podejście do omawianego zagadnienia: „Konstruktywna komunikacja” –

 zasady i sposoby

12. „Znikające dzieci” – progres zachowań suicydalnych

13. Jak reagować w przypadku podjęcia informacji o krzywdzeniu dziecka:

 - algorytm postępowania w przypadku dzieci młodszych i starszych (dla oświaty,

 policji, służby zdrowia)

14. Kontakt z rodziną w szkole / w instytucjach pomocowych

15. Praktyczne podejście do omawianego tematu – „Instytucje pomocowe wspierające

 rodzinę, w której wychowuje się dziecko z zaburzeniami psychicznymi lub chorobą

 psychiczną”

16. Rola komunikacji w pracy z rodziną, w której wychowuje się dziecko z zaburzeniami

 psychicznymi lub chorobą psychiczną:

 - komunikacja werbalna i niewerbalna

 - zasady właściwej komunikacji

12. „10 rzeczy, których NIE MÓWIĆ osobie z DEPRESJĄ”

13. Rozpoznawanie własnych trudności i ograniczeń w budowaniu relacji z rodziną

 gdzie występuje zjawisko zaburzeń psychicznych:

 - podmiotowość w kontakcie

 - stawianie granic – „Okno Johari”

 - „Moje Gremliny”

14. „Jak pomóc dzieciom z problemami psychicznymi?”