Obsługa turystów ze szczególnymi potrzebami
Ważne informacje:
Celem szkolenia jest uwrażliwienie na indywidualne potrzeby i oczekiwania turystów/turystek ze szczególnymi potrzebami wynikające np. z rodzaju niepełnosprawności, z wieku i innych doświadczeń, poznanie zasad savoir vivre w kontakcie z osobami z różnego rodzaju niepełnosprawnością, rozwój umiejętności udzielenia wsparcia osobom z niepełnosprawnościami, rozwój umiejętności rozwiązywania sytuacji trudnych podczas zwiedzania Muzeum przez osoby ze szczególnymi potrzebami, w tym z osobami z różnymi niepełnosprawnościami.
Program:
1. Turyści ze szczególnymi potrzebami:
• Identyfikacja doświadczeń uczestników w kontakcie z osobami z niepełnosprawnością.
• Zrozumienie kwestii niepełnosprawności.
• Emocje i postawa w relacji z osobą z niepełnosprawnością.
• Postrzeganie osób z niepełnosprawnością.
2. Muzeum dostępne dla osób z różnymi potrzebami, w tym z różnymi niepełnosprawnościami:
• Zapewnienie dostępności – aspekty prawne / obowiązki podmiotów publicznych.
• Dobre praktyki i rozwiązania w zapewnianiu dostępności osobom z niepełnosprawnościami:
• Dostępność architektoniczna - bariery i ich likwidacja – case study, rozwiązania, dobre i złe praktyki.
• Dostępność informacyjno-komunikacyjna - bariery i ich likwidacja – case study, rozwiązania, dobre i złe praktyki.
• Dostęp alternatywny – case study, rozwiązania.
• Tworzenie komunikacji w języku prostym oraz ETR
• Procedury zwiększające dostępność
3. Rodzaje niepełnosprawności i ich wpływ na zachowanie, komunikację i potrzeby osób doświadczających niepełnosprawności:
• niepełnosprawność ruchowa (m.in. osoby poruszające się na wózku, z kulami, z niedowładami)
• niepełnosprawność wzroku (m.in. osoby niewidome oraz niedowidzące)
• niepełnosprawność słuchu (m.in. osoby Głuche, słabosłyszące)
• niepełnosprawność psychiczna (m.in. osoby chorujące na schizofrenię, depresje, zaburzenia zachowania, zaburzenia lękowe i nerwice, zachowania obsesyjne
• osoby neuroatypowe (m.in. osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD i in,)
• niepełnosprawność neurologiczna (m.in. osoby z epilepsją, osoby po udarze, z objawami Alzhaimera, osoby z zaburzeniami pamięci itp.)
• osoby z niepełnosprawnością intelektualną
Celem modułu jest poszerzenie wiedzy o trudnościach, jakich mogą doświadczać osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Podczas tej części szkolenia odbywają się symulacje niepełnosprawności, ćwiczenia podczas których uczestnicy będą poznawać odbieranie rzeczywistości z perspektywy osoby z różnym rodzajem niepełnosprawności – użyjemy symulatorów tj: wózki inwalidzkie, laski dla niewidomych, słuchawki wyciszające, okulary symulujące różne rodzaje niepełnosprawnością wzroku, symulator starości.
4. Zasady poprawnego zachowania w stosunku do osób z niepełnosprawnością - savoir - vivre wobec osób z niepełnosprawnością – rekomendacje i dobre praktyki do zastosowania w codziennej pracy.
5. Asertywność w kontakcie z osobami z niepełnosprawnością – postawa i komunikacja asertywna, radzenie sobie w sytuacji konfliktowej, z agresją, z roszczeniowością turysty zachowując profesjonalizm.
6. Techniki udzielania pomocy osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności – jak wspierać osoby z niepełnosprawnościami – dobre praktyki