Cel szkolenia:
Wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności, dzięki którym będą potrafili zbudować zespoły oparte na szacunku, poczuciu bezpieczeństwa i skupione na wyznaczonych celach i zdaniach, wzmocnienie kompetencji komunikacyjnych.

Cele szczegółowe:
• Zdobycie umiejętności radzenie sobie z trudnymi sytuacjami.
• poznania sposobów motywowania siebie i pracowników.
• poznanie narzędzi wpływających na wzrost zaangażowania pracowników.
• poznanie praktycznych narzędzi skutecznej komunikacji.
• Poznanie komunikatów asertywnych.

Korzyści dla uczestników:
Co uczestnik będzie wiedział (czyli czego dowie się w trakcie trwania szkolenia)?
• Dowie się, jakie bariery utrudniają efektywne porozumiewanie się w zespole (różne „osobowości”, brak świadomości celu, niezrozumienie poziomów – zadaniowego i społeczno - emocjonalnego, brak umiejętności komunikacji na poziomie jednostki).
• Pozna zasady skutecznej komunikacji.
• Pozna sposoby przekazywania informacji w sposób asertywny (konstruktywna krytyka, kanapka informacji zwrotnych, komunikat UFO, technika FUKOZ).
Co uczestnik będzie umiał, (czyli czego się nauczy i jak będzie potrafił wykorzystać daną wiedzę w praktyce)?
• Będzie umiał przekazać informację zwrotną.
• Będzie umiał zadawać efektywne pytania: Współpracownikom, Przełożonym, Klientom diagnozując ich potrzeby bez naruszania ich godności i prawa do odmiennego zdania.
• Nauczy się, jak przygotować się do trudnych rozmów.
• Nauczy się, jak udzielić podwładnemu/współpracownikowi konstruktywnej informacji zwrotnej.
• Będzie potrafił używać komunikatów asertywnych.
• Pozna i przećwiczy narzędzia komunikacyjne (parafrazę, rodzaje pytań i zakres ich stosowania, komunikat „JA”).
• Będzie potrafił efektywnie współpracować w zespołach poprzez precyzję komunikatu, umiejętność dzielenia się informację zwrotną.
Jakie kompetencje społeczne ma szansę rozwinąć/nabyć korzystając ze szkolenia?
• Pozna i nauczy się stosować konstruktywną krytykę, kanapkę informacji zwrotnych, komunikat UFO, technikę FUKOZ.
• Nabędzie umiejętność parafrazowania.
• Pogłębi wiedzę na temat różnych typów osobowości i zdiagnozuje swój styl.
• Zwiększy swoją świadomość dotyczącą automotywacji.
• Zwiększy zaufanie do podejmowanych decyzji.
• Wzmocni kompetencje elastycznego reagowania w zmiennym środowisku pracy i napływających z zewnątrz zadań.
• Zmieni nastawienie i styl pracy w kierunku skupiania się na osiąganiu istotnych celów.
• Będzie lepiej zorganizowany i łatwiej będzie mu motywować innych do organizowania swojego czasu pracy.
• Będzie odważniejszy i pewny siebie oraz swoich umiejętności w rozmowach ze współpracownikiem, podwładnym, trudnym partnerem, zdenerwowanym klientem, wymagającym przełożonym itd.

Forma zajęć: stacjonarne

Czas trwania szkolenia: 1 dzień szkoleniowy

Program:
Moduł 1. Fundamenty dobrej współpracy - wpływ osobowości na budowanie relacji i współpracy.
Cel: Uświadomienie uczestnikom, jak osobowość wpływa na budowanie relacji i współpracy.

• Choleryk, sangwinik, melancholik czy flegmatyk – autodiagnoza.
• Osobowość wg F. Littauer.
• Kim jestem? - charakterystyka poszczególnych styli – mocne i słabe strony.
• Z kim mi po drodze w budowaniu relacji, a do kogo mi daleko.
• Rozwiązywanie konfliktów z uwzględnieniem typów osobowości.
• Jak wykorzystać potencjał poszczególnych stylów.
• Jak współpracować z innymi i świadomie budować relacje.
• Autodiagnoza własnego typu osobowości w kontekście umiejętności komunikacyjnych.
• Wpływ komunikacji na kształtowanie postaw i zachowań pracowniczych oraz budowanie kultury organizacyjnej firmy.
Moduł 2. Efektywna komunikacja i współpraca w zespole.
Cel: Uświadomienie uczestnikom mechanizmów ułatwiających i blokujących komunikację w zespole.

• Czynniki sukcesu zespołu:
- Komunikacja - umiejętności komunikacyjne w relacjach.
- Motywowanie.
- Umiejętność delegowania i egzekwowani zadań.
- Umiejętność angażowania.
- Zarządzanie w sytuacjach kryzysu (konstruktywne radzenie sobie ze stresem swoim i pracowników).
- Zarządzanie emocjami – kontrola emocji, a sprawne kierowanie pracownikami.
- Edyfikacja – dlaczego warto o innych mówić dobrze.
• Budowanie atmosfery współpracy, działania, otwartości i komunikacji w zespole.
Moduł 3. Różne typy postaw i ich wpływ na komunikację i współpracę. 
Cel: poznanie postaw nawykowych i wyuczonych, autodiagnoza preferowanej postawy. Wzmocnienie poczucia własnej wartości w celu lepszego komunikowania się z innymi.

• Komunikacja motywująca – niezawodny sposób na podniesienie efektywności, zaangażowania i jakości działania.
• Udzielanie pozytywnej informacji zwrotnej jako podstawy budowania relacji.
• Udoskonalenie umiejętności efektywnego komunikowania się w zespole.
• Poziomy konfliktów - rozwiązywanie konfliktów w zespołach:
- Poziom informacji.
- Poziom celów.
- Poziom geograficzny.
- Poziom wartości.
- Poziom relacji.
• Czy każda grupa to zespół?
• Cechy zespołów zwycięskich.
• Typy postaw:
- Postawy nawykowe (agresywna, pasywna, manipulacyjna).
- Postawy wyuczone (asertywna i odważna).
• Korzyści z bycia asertywnym.
• Preferowany styl zachowania – autodiagnoza.
Moduł 4. Feedback – jak przekazywać budujące komunikaty. 
Cel: poznanie praktycznych narzędzi skutecznej komunikacji.

• Komunikacja motywująca – niezawodny sposób na podniesienie efektywności, zaangażowania i jakości działania.
• Udzielanie pozytywnej informacji zwrotnej jako podstawy budowania relacji Przełożony – Pracownik.
• Przezwyciężanie barier komunikacyjnych (agresja, nietolerancja) z wykorzystaniem komunikatów asertywnych.
• Konstruktywna krytyka – oddziel fakty od emocji.
• Kanapka informacji zwrotnych – skuteczny sposób przekazywania informacji trudnych.
• Techniki mówienia „nie” – prostota wyznaczania granic.
• Trening technik asertywnych:
• Asertywny komunikat „JA”.
• Sposoby przekazywania informacji w zespole – narzędzia asertywne:
- Konstruktywna krytyka.
- Komunikat UFO.
- Technika FUKOZ.
• Konstruktywna krytyka.

Adresaci:
Szkolenie skierowane do pracowników administracji publicznej.