Gminne Komisje Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w praktyce - najważniejsze zagadnienia
Proponujemy Państwu udział w szkoleniu, którego przedmiotem będą Gminne Komisje Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Zapraszamy na szkolenie z zakresu zadań Gminnych Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zarówno związanych z przeciwdziałaniem alkoholizmowi i przemocy w rodzinie, jak również opiniowaniem wniosków o zezwolenia i kontrolę punktów sprzedaży alkoholu. Wymóg odbycia szkolenia przez członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych wynika z art. 41 ust. 4 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. ("W skład gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych wchodzą osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych")
- Przekazanie praktycznej wiedzy dotyczącej zadań i obowiązków GKRPA.
- Zdobycie wiedzy w zakresie dotyczącym prowadzenia postępowań o leczenie odwykowe osób uzależnionych od alkoholu.
- Zdobycie wiedzy dotyczącej stosowania przepisów w zakresie wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych jako zadania należącego do gmin.
- Omówienie zasad pracy GKRPA oraz nowelizacje ustawy, w tym ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów (potocznie zwana ustawą o „małpkach”).
- Poznanie zasad działania gminnych komisji, w tym kwestia przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.
- Zasady prawne działań gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych.
- Motywowanie osób uzależnionych do podjęcia leczenia odwykowego.
- Postępowanie sądowe w sprawach o zastosowanie obowiązku przymusowego leczenia przeciwalkoholowego.
- Gromadzenie dokumentacji, przetwarzanie danych osobowych przez komisje w świetle nowelizacji ustawy obowiązującej od 1 stycznia 2018 r.
- Ochrona danych osobowych osób zgłaszanych do komisji oraz osób zgłaszających w świetle RODO.
- Zadania gminnych komisji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
- Funkcjonowanie gminnych komisji – zasady organizacyjne.
- Wydawanie i cofanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych – procedura administracyjna.
- Zasady opiniowania przez komisję wniosków o wydanie zezwoleń.
- Uprawnienia komisji i urzędów gmin w zakresie kontroli punktów sprzedaży alkoholu w świetle nowej ustawy – Prawo przedsiębiorców.
- Nowelizacje ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz innych ustaw – praca GKRPA w czasie epidemii.
- Projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw – nowe zasady uchwalania gminnych programów profilaktycznych.
- Dyskusja, wymiana doświadczeń.
Prawnik, Kierownik Referatu Obrotu Napojami Alkoholowymi Urzędu Miasta Krakowa, Wiceprzewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Krakowie i pełnomocnik sądowy Komisji.
Katarzyna Siwierska
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 698 343 042
katarzyna.siwierska@frdl.org.pl