Bez wątpienia promowanie etyki i kultury uczciwości w służbie cywilnej służy poprawie profesjonalizmu, bezstronności i neutralności politycznej członków korpusu służby cywilnej. W ostatnim czasie mamy do czynienia ze wzmożoną aktywnością państwa zarówno w zakresie promowania etyki, jak i w walce ze zjawiskiem korupcji i wszelkiego rodzaju nadużyciami w sektorze publicznym. Szef Służby Cywilnej skierował do dyrektorów generalnych i kierowników urzędów „Zalecenie w zakresie promowania kultury uczciwości” a w 2020 roku CBA opublikowało „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników” podkreślając po raz kolejny nacisk kładziony na zasady promowanie jednolitych standardów oraz zasad antykorupcyjnych i postaw etycznych w urzędach.
Warto podkreślić, że Szef Służby Cywilnej zachęca, aby osoby, które odpowiadają w urzędzie za politykę kadrową m.in.
- Uwzględniły w programie służby przygotowawczej szkolenia z zakresu etyki i uczciwości. Zgodnie z Zaleceniem udział w takim szkoleniu z etyki powinien być obligatoryjny dla wszystkich osób rozpoczynających pracę w korpusie.
- Włączyły szkolenie z zakresu etyki i uczciwości do listy szkoleń powszechnych w urzędzie, jako regularne szkolenie obowiązkowe dla wszystkich członków korpusu. Ważne, aby osoby zajmujące wyższe stanowiska w służbie cywilnej mogły uczestniczyć w szkoleniach z etyki dedykowanych dla tej grupy stanowisk.
Atutem szkolenia jest bogaty program obejmujący choćby problematykę korupcji, wytyczne CBA i omówienie praktycznej problematyki potencjalnych nadużyć.


Cele szkolenia:
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników kursu do wdrażania zasad etycznych w codziennym funkcjonowaniu urzędu oraz skuteczne wzmocnienie zaangażowania kierownictwa w promowaniu właściwych postaw poprzez uświadomienie zagrożeń dla infrastruktury etycznej organizacji. Priorytetem szkolenia jest przekazanie pracownikom skutecznych narzędzi i wiedzy jak przeciwdziałać i radzić sobie z współczesnymi zagrożeniami w sferze etyki, jak monitorować i oceniać ryzyko wystąpienia nadużyć, jak im przeciwdziałać, a wreszcie jak eliminować skutki negatywnych incydentów w sferze etyki.

Korzyści ze szkolenia
Uporządkowanie wiedzy dotyczącej wartości i zasad etycznych w środowisku zawodowym oraz w zakresie zarządzania konfliktem interesów (możliwość występowania konfliktu na danym stanowisku/obszarze oraz środki zarządzania konfliktem) i przeciwdziałania korupcji.

Program szkolenia:
1. Etyka i kultura etyczna organizacji jako narzędzie walki z korupcją i nadużyciami

2. Podnoszenie świadomości etycznej i kwalifikacji pracowników:
a) Czym jest etyka w pracy urzędnika? Kluczowe zasady etyczne.
b) Jak utrzymać etykę w urzędzie na odpowiednio wysokim poziomie?
c) Kodeks etyki – szansa czy zagrożenie dla urzędu
d) Praca urzędnika jako praca wymagająca stosowania zasad etyki zawodowej
e) Zalety etyki zawodowej w administracji publicznej
f) Motywowanie pracowników, spotkania i dyskusje, rola przełożonego i instytucji
g) Infrastruktura etyczna w urzędzie - cel i instrumenty etyki zawodowej
3. Zarządzenie Nr 70 Prezesa Rady Ministrów w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej – omówienie
4. Zalecenia w zakresie typowych zagadnień problematycznych (neutralność, aktywność w Internecie)
5. Promowanie etyki w praktyce (m.in. akcje promujące zasady etyczne, konkursy, plakaty)
6. Konsekwencje naruszenia zasad etycznych
7. Rola doradcy etycznego i kierownictwa
8. Zasady etyczne, którymi powinien kierować się urzędnik
a) Służebna rola pracy urzędnika
b) Obowiązki urzędnika wobec państwa, społeczeństwa i urzędu.
c) Kanon cech tworzących profesjonalnego urzędnika
d) Zachowania nieetyczne i standardy postępowania w sytuacjach nieetycznych
e) Konflikt jako sytuacja etycznie wymagająca.
f) Jak nas widzą? Jakich urzędników ocenia się jako posiadających wysokie walory etyczne na podstawie współczesnych badań.
g) „Na początek postawmy krzesła” – duże korzyści z prostych gestów
h) Słowa mają wielką moc – używanie praktycznych sformułowań ( „potrzebuję” zamiast „musisz”, sformułowania blokujące i generalizowanie jako nasz wróg „bo wy zawsze”…)
i) Wzmacnianie wśród kadry kierowniczej kompetencji miękkich, wpływających na kształtowanie właściwych postaw i ich promowanie wśród pracowników
j) Obszary, w których szczególnie ważna jest etyka – sygnaliści, korupcja, nadużycia w prawie pracy.
Jak wykazać należytą staranność w walce z korupcją, reakcje na incydenty korupcyjne:
1. Jak wykazać staranność w walce z nadużyciami?
2. Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników z 2020 r.
3. Istota i formy korupcji w sektorze publicznym. Czynniki wpływające na rozwijanie się korupcji
a) Osoba pełniąca funkcję publiczną a funkcjonariusz publiczny
b) Korzyść majątkowa a osobista, obietnica korzyści
c) Płatna protekcja – handel wpływami
d) Korzyści o małej wartości – przykład kontratypu zwyczaju
e) Podstawowe regulacje antykorupcyjne w Polsce
f) Prawne i pozaprawne konsekwencje korupcji
4. Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji
5. Założenia polityki antykorupcyjnej
6. Konflikt interesów, przykłady i przeciwdziałanie konfliktowi interesów.
7. Identyfikowanie, reakcja i zapobieganie zdarzeniom korupcyjnym w administracji rządowej. Elementy systemu antykorupcyjnego zgodnie z wytycznymi CBA:
a) Zaangażowanie kierownictwa i zintegrowanie zgodności z misją, rola instytucji
b) Ocena ryzyka korupcyjnego
c) Elementy procedury - polityka prezentowa i rejestry korzyści
d) Skuteczna samoocena i monitorowanie zagrożeń korupcyjnych
e) Misja służby publicznej i budowanie jej etosu
f) Kompetencje i zadania pracowników
g) Monitorowanie i ocena zgodności.
h) Promowanie prawidłowych postaw i budowanie świadomości – szkolenia
i) Skuteczna samoocena i postępowanie w incydentach korupcyjnych, sankcje
j) Instytucjonalna kontrola wewnętrzna
8. Prawidłowe zachowanie w przypadku wywierania presji korupcyjnej – wytyczne CBA
a) Sposób postępowania w przypadku zaistnienia ryzyka korupcji
b) Zachowanie podczas próby wręczenia korzyści. O czym pamiętać - wytyczne CBA.
c) Postępowanie z informacją o zdarzaniach korupcyjnych - Informowanie przełożonych
d) Kanały zgłaszanie przestępstw korupcyjnych
e) Zawiadamianie organów ścigania
f) Powody zgłaszania korupcji – kiedy obowiązek społeczny a kiedy prawny

Trener:
Radca prawny, doktor nauk prawnych i adiunkt w Instytucie Prawa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, praktyk od 10 lat zajmujący się kompleksową obsługą prawną podmiotów z sektora prywatnego i publicznego, wdrażaniem procedur przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz procedur antykorupcyjnych i polityk w zakresie etyki, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka wielu publikacji z zakresu prawa gospodarczego, cywilnego oraz compliance zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Ukończyła z wyróżnieniem kurs organizowany przez GIIF w zakresie zasad przeciwdziałania praniu pieniędzy i terroryzmowi. Na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie wykłada m.in. przedmioty związane z polskim i unijnym system przeciwdziałania praniu pieniędzy, compliance, korupcją i innymi nadużyciami. Dysponuje doświadczeniem praktycznym popartym rzetelną wiedzą naukową oraz umiejętnościami dydaktycznymi. Od początku kariery zawodowej współpracuje z największymi małopolskimi kancelariami prawnymi i firmami szkoleniowymi.