„Co byś zrobił na swoim miejscu?”. Zdecyduj 7 kwietnia!


#CoByśZrobiłNaSwoimMiejscu

Czy wędrując ulicami swojego miasta, myślicie czasem, co można by zmienić, gdybyście mieli taką moc? Czy wiesz, że każdego dnia masz wpływ na miejsce, w którym żyjesz? Głosując w wyborach samorządowych, decydujesz, kto zarządza Twoim miastem, jakie projekty są realizowane i w jaki sposób są inwestowane publiczne pieniądze. Twoje decyzje, Twoje głosy, Twoje działania mają znaczenie. Kampania „Co byś zrobił na swoim miejscu?” to nie tylko hasło – to wezwanie do aktywnego współuczestniczenia mieszkańców w lokalnej demokracji.

Związek Miast Polskich i Unia Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza od lat włączają się w nurt działań zwiększających frekwencję w wyborach i uczestniczenia obywateli w życiu publicznym. Dobrym przykładem była kampania profrekwencyjna środowiska samorządowego „Nie śpij, bo Cię przegłosują” zorganizowana przed wyborami parlamentarnymi w 2023 roku. Przypominamy, że 15 października do urn wyborczych poszło aż 74,38 proc. społeczeństwa. Dlatego UMP i ZMP przygotowały obecnie kampanię „Co byś zrobił na swoim miejscu”, która ma wesprzeć miasta w zachęcaniu ich mieszkańców do udziału w wyborach samorządowych i w promocji aktywnych postaw obywatelskich. Nasza propozycja ma pomóc miastom w budowaniu wspólnej przestrzeni dialogu i zmian, gdzie każdy głos kształtuje oblicze naszych małych ojczyzn.

„Samorząd terytorialny stoi zwykle w cieniu krajowej polityki i partyjnych sporów, które przyciągają uwagę mediów. A to właśnie ta część administracji naszego państwa ma fundamentalny wpływ na jakość życia obywateli. Decyzje władz samorządowych przekładają się praktycznie bezpośrednio na życie Polek i Polaków. Z badań wynika, że mieszkańcy polskich miast i wsi oceniają samorządowców zdecydowanie lepiej niż polityków krajowych oraz są świadomi tego, jak wiele zależy od samorządu. Mimo tego frekwencja w wyborach samorządowych jest zazwyczaj niższa niż pozostałych powszechnych głosowaniach. Związek Miast Polskich inicjuje więc kampanię profrekwencyjną, którą chcemy zachęcić i przekonać mieszkańców do udziału w kwietniowych wyborach samorządowych” –tłumaczy Zygmunt Frankiewicz, prezes ZMP.

W tej kampanii to mieszkaniec ma być bohaterem. To jego pomysły, spostrzeżenia i marzenia o lepszej przestrzeni do życia mają stać się rzeczywistością. To okazja do zadania sobie pytania nie tylko metaforycznego, ale konkretnego i praktycznego: jakie zmiany wprowadzilibyśmy w swoim otoczeniu, parku, na swojej ulicy czy w placówce, do której uczęszczają nasze dzieci?

Historia Hasła

„Co byś zrobił na swoim miejscu?” to pytanie, które rodzi się z troski o nasze wspólne dobro. To pytanie ma swoje korzenie w lokalnych wspólnotach, w sąsiedzkich rozmowach, w codziennym doświadczeniu przestrzeni, którą współtworzymy. Od pokoleń mieszkańcy naszych miast zbierają się, by dyskutować i wspólnie kreować przyszłość swoich społeczności. Dziś, wychodząc naprzeciw temu wyzwaniu, przywracamy to pytanie jako fundament naszej kampanii. To pytanie wciąż na nowo zadajemy sobie jako mieszkańcy, aby przypominać, że demokracja zaczyna się tuż za progiem własnego domu.

Sens Kampanii

W samorządach są podejmowane decyzje, które mają największy wpływ na komfort naszego życia. Gdy zastanawiamy się, co byśmy zrobili w naszym miejscu, to tak naprawdę rozważamy, jak możemy wpłynąć na rzeczywistość wokół nas. Twoja wizja, Twoje działania, Twój głos w wyborach – wszystko to ma realny wpływ na otoczenie, w którym żyjesz. Chcemy, aby mieszkańcy mieli świadomość, że wspólnie z samorządem mogą kształtować swoją najbliższą okolicę, jak i całe miasto. Jednak postawa większości z nas jest spójna ze stwierdzeniem „demokracja fajna sprawa, bylebym nie musiał nic robić”.

CBOS: dwie trzecie Polaków dobrze ocenia działalność władz samorządowych

Często deklarujemy, że doceniamy samorząd. Według CBOS, w 2023 roku, 67 proc. mieszkańców pozytywnie oceniło działania samorządów lokalnych. Uważamy równocześnie, że nasz wpływ na sprawy lokalne jest większy niż na sprawy kraju.

Zdaniem 60 proc. badanych największy wpływ na sytuację w ich miejscowości ma samorząd gminny lub miejski. Duże znacznie mają tu inicjatywy samych mieszkańców (48 proc.). Na kolejnych miejscach w hierarchii lokuje się samorząd powiatowy (46 proc.), samorząd wojewódzki (43 proc.) i Unia Europejska (43 proc.). Mniejsze przełożenie na rozwój swojej miejscowości respondenci przypisują wojewodom (37 proc.) i władzy centralnej (39 proc.).

Ponad połowa badanych (55 proc.) oceniła, że w ciągu kończącej się kadencji władz samorządowych sytuacja w ich gminie lub miejscowości zmieniła się na lepsze. Zmiany na gorsze nastąpiły tylko według 8 proc. respondentów.

Na pytanie o ogólną ocenę pracy wójta/burmistrza/prezydenta miasta łącznie 70 proc. ankietowanych odpowiedziało, że pracuje on dobrze. W kwietniu 2018 roku pozytywną ocenę pracy wystawiło natomiast 67 proc. mieszkańców. Z sondażu wynika, że najlepiej pracę władz samorządowych – w tym przypadku wójtów – oceniają mieszkańcy wsi.

Zachęcamy miasta i całe środowisko samorządowe do włączenia się w kampanię!

Jak możesz użyć hasła?

Dla mieszkańców:

W mediach społecznościowych: Udostępniaj zdjęcia i filmy swojej okolicy i opisuj, co byś w niej zmienił. Używaj hashtagu kampanii #CoByśZrobiłNaSwoimMiejscu, aby inspirować innych i pokazywać, że zmiany są możliwe.

Bądź aktywnym wyborcą: Głosuj w wyborach samorządowych. To Twoje prawo i obowiązek.

Dla Samorządowców:

1. #CoByśZrobiłNaSwoimMiejscu Challenge:

Zachęć mieszkańców do udziału w wyzwaniu, w którym będą dzielić się zdjęciami miejsc w swojej okolicy, które wymagają zmiany lub odnowy. Niech podpiszą je hasłem kampanii i hashtagiem #CoByśZrobiłNaSwoimMiejscu. Można tu wykorzystać „przed i po”, wizualizacje zmian, które chcieliby zobaczyć.

2. Głosuj na projekt:

Stwórz interaktywne ankiety lub głosowania na najbardziej pożądane inicjatywy w mieście. Mieszkańcy mogą przedstawiać swoje pomysły, a inni zagłosują, które projekty powinny być realizowane w pierwszej kolejności.

3. #CoByśZrobiłNaSwoimMiejscu Stories:

Stwórz rolki na Facebooku, Instagramie lub krótkie filmy na TikToku, gdzie ludzie mogą opowiedzieć, co by zmienili w swoim miejscu zamieszkania i dlaczego ich głos jest ważny. To może być zarówno zabawne, jak i emocjonalne, by pokazać różnorodność społeczności.

4. Samorządowe AMA:

Organizuj sesje Pytaj-Mnie-o-Coś (AMA - Ask Me Anything) z lokalnymi urzędnikami, gdzie mieszkańcy mogą zadawać pytania dotyczące samorządu, projektów i planów na przyszłość. Zapisy sesji mogą być udostępniane jako stories czy posty.

Apel o udział w wyborach

Wybory samorządowe to nie tylko obowiązek, ale przede wszystkim przywilej. To okazja, aby wyrazić swoje poparcie dla samorządności i dla tych, którzy najlepiej reprezentują Twoje interesy. To także moment, aby wspólnie świętować naszą lokalną demokrację i pokazać siłę naszej wspólnoty.

Wybory samorządowe to czas, kiedy możesz zadecydować o tym, co będzie się działo w Twojej małej ojczyźnie. Nie pozostawaj bierny, bo właśnie w Twoich rękach leży przyszłość lokalnej społeczności.