• Zdobycie i usystematyzowanie wiedzy oraz nabycie praktycznych umiejętności niezbędnych do prawidłowego prowadzenia postępowań w sprawach zwrotu nienależnie pobranych świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, zgodnie z przepisami ustawy o pomocy społecznej, k.p.a. oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
• Poznanie aktualnych podstaw prawnych dotyczących zwrotu nienależnie pobranych świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej i doskonalenie umiejętności właściwego ich stosowania w konkretnych przypadkach.
• Nabycie umiejętności samodzielnego wszczynania i prowadzenia postępowań związanych z uchyleniem decyzji przyznającej świadczenie pieniężne z pomocy społecznej, ustaleniem świadczeń nienależnie pobranych oraz wydaniem decyzji o zwrocie.
• Zdobycie wiedzy niezbędnej do identyfikowania sytuacji wymagających wszczęcia postępowania z urzędu i opracowania zawiadomienia o jego wszczęciu, sporządzania decyzji administracyjnej ustalającej wysokość świadczenia nienależnie pobranego oraz określającej warunki jego zwrotu.
• Poznanie zasad potrącania nienależnie pobranych świadczeń z bieżących wypłat (limity, tryb, procedura).
• Zdobycie umiejętności rozróżniania przypadków, w których możliwe jest odstąpienie od żądania zwrotu, umorzenie kwoty nienależnie pobranych świadczeń w całości lub w części, odroczenie terminu płatności albo rozłożenie na raty.
• Nabycie umiejętności rozpoznawania sytuacji, w których wszczyna się postępowanie egzekucyjne i omówienie znaczenia tytułu wykonawczego oraz obowiązków wierzyciela.
• Poznanie terminów przedawnienia roszczeń oraz oceny ich wpływu na dopuszczalność wydania decyzji o zwrocie.
• Nabycie wiedzy w zakresie dokumentowania przebiegu postępowania w dochodzeniu zwrotu nienależnie pobranych świadczeń np. protokoły, oświadczenia, aktualizacja rodzinnego wywiadu środowiskowego.
• Zmniejszenie ryzyka popełniania błędów w sprawach o zwrot nienależnie pobranych świadczeń.
• Otrzymanie obszernych materiałów szkoleniowych: skryptu szkoleniowego zawierającego omówienie podstaw prawnych z przykładami zastosowania (art. 6 pkt 16, art. 98–104 ustawy o pomocy społecznej, Kodeksu postępowania administracyjnego, ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji), szczegółowego opisu procedury administracyjnej w sprawach zwrotu świadczeń, instrukcji do prowadzenia aktualizacji rodzinnego wywiadu środowiskowego, zasady potrąceń i egzekucji, przykłady najczęstszych błędów, orzecznictwa administracyjnego oraz przykładów dokumentów i formularzy:
- zawiadomienia o wszczęciu postępowania (art. 61 § 4 k.p.a.),
- decyzji o uchyleniu/zmianie decyzji przyznającej świadczenie pieniężne,
- decyzji o zwrocie świadczenia nienależnego,
- wniosku o odstąpienie od żądania zwrotu (art. 104 ust. 4 u.p.s.),
- wezwania do zapłaty, upomnienia, tytułu egzekucyjnego,
- studium przypadku – ćwiczenie praktyczne zawierające opis sytuacji faktycznej, dokumentacji, decyzji z zadaniem oceny sytuacji, wskazania podstawy prawnej, przygotowania projektu decyzji lub wniosku o odstąpienie żądania zwrotu.