• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Pisanie prostym językiem w administracji publicznej

Program i karta zgłoszenia

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Zapraszamy na szkolenie z redagowania pism urzędowych, podczas którego zapoznają się Państwo m.in. z zasadami poprawności językowej przy tworzeniu dokumentów urzędowych.

Ważne informacje o szkoleniu

Prosty język jest narzędziem, które pomaga budować skuteczną komunikację. To styl pisania, który eliminuje szumy komunikacyjne i koncentruje się na ułatwieniu zrozumienia treści. Ułatwia współpracę i budowanie relacji. Dostosowanie komunikacji do standardów prostego języka pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku organizacji. Zwiększa zaufanie i poczucie lojalności wśród klientów.
Zastosowanie prostego języka pozwala dotrzeć nadawcy do szerokiego grona odbiorców, również do osób, które mają trudności z przetwarzaniem informacji oraz uniknąć nieporozumień. Przyspiesza procesy, ponieważ strony komunikacji nie tracą czasu na wielokrotne wyjaśnianie trudnych kwestii.
Obecnie coraz więcej organizacji zwraca uwagę na to, żeby ich komunikacja była zrozumiała dla szerokiego grona odbiorców, szczególnie ma to znaczenie w kontekście kontaktów z mieszkańcami w każdej gminie.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Głównym celem Webinarium jest szerzenie idei prostego języka oraz pomoc uczestnikom w rozwinięciu umiejętności zrozumiałego pisania.

W części warsztatowej uczestnicy będą mieli możliwość samodzielnego uproszczenia przygotowanych tekstów. Ponad to dowiedzą się:

  • jakie korzyści przynosi stosowanie prostego języka,
  • na czym polega projektowanie treści w prostym języku,
  • czego unikać w stosowaniu prostego języka,
  • z jakich narzędzi korzystać podczas upraszczania tekstów.

Zachęcamy do przekazywania, jeszcze przed realizacją zajęć, na adres koordynatora milena.dudek@okst.pl przykładowych tekstów, na których pracują Państwo, a następnie zostaną one włączone do części warsztatowej szkolenia po zastosowaniu anonimizacji danych.

zwiń
rozwiń
Program

Dzień pierwszy
1. Omówienie podstawowych zasad prostego języka.
2. Instrukcja pracy z tekstem:
a. streszczenie tekstu,
b. wybór odpowiedniego layoutu,
c. sekcja tytułów (informacje ze streszczenia tekstu),
d. metryka pisma, czyli dane identyfikacyjne sprawy,
e. podstawa prawna,
f. wstęp streszczający - powód kontaktu, główna myśl, co odbiorca ma zrobić po lekturze, zachęta do lektury reszty pisma,
g. rola śródtytułów,
h. upraszczanie zdań - krótkie zdania, zwroty do czytelnika,
i. słowa szumy czyli usuwanie pustosłowia – formalizmy (niniejszym, przedmiotowy), spychacze informacji (informuję, iż…, dodać należy…), percepcyjne złośliwości (powyżej, zaznaczyć, podkreślić), słowa bufony (iż, dokonać, posiadać, pragnąć).
3. Samodzielne uproszczenie tekstu. Uczestnicy zostaną podzieleni na dwie grupy. Zadaniem grupy będzie zredagowanie tekstu zgodnie ze standardami prostego języka. Po zakończeniu zadania zostaną omówione wyniki pracy każdej z grup.
4. Podsumowanie pierwszego dnia szkolenia. Konsultacje dla uczestników.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Osoby które w ramach obowiązków służbowych komunikują się z klientami / petentami, pracownicy JST oraz pracownicy jednostek organizacyjnych, pracownicy zajmujący się projektowaniem treści cyfrowych i tradycyjnych, tworzeniem szablonów pism, mail i smsów, które są wysyłane do klientów oraz osoby zajmujące się redagowaniem treści na strony www, pracownicy wydziałów promocji.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Absolwentka Wyższej Szkoły Informatyki, Zarządzania i Administracji w Warszawie. Od wielu lat zajmuje się analizą i zasadami prostego języka. Ukończyła zaawansowany kurs prostej polszczyzny, a także posiada certyfikat konsultantki prostego języka Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego. Ukończyła również kursy i uzyskała certyfikaty takie jak: Communication design – jak projektować skuteczną komunikację, Komunikacja na co dzień i w biznesie, czyli jak docierać do otoczenia, Mowa ciała i gra słów, czyli autoprezentacja na co dzień i w biznesie oraz Komunikacja wizualna: Canva, Office365, Google, Adobe i Wordpress. Równolegle realizuje się jako szkoleniowiec, zdobywając wysokie oceny od swoich uczestników.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 680 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 28 kwietnia 2023 r.