• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Raport o stanie gminy (powiatu, województwa). Najlepsze praktyki, praktyczne wskazówki w zakresie tworzenia raportu i jego procedowanie. Raport a absolutorium z wykonania budżetu.

Program i karta zgłoszenia

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie przygotowanie raportu o stanie JST.

Ważne informacje o szkoleniu

Przygotowanie raportu o stanie JST jest obowiązkiem nałożonym na organy wykonawcze JST, a jego dalsze procedowanie, którego końcowym etapem jest uchwała w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia wotum zaufania, to jedno z ważniejszych zadań, przed którymi stoją pracownicy Urzędu, jednostek organizacyjnych, przewodniczących rady i radnych. Udział w Webinarium pozwoli uczestnikom nabyć lub podnieść umiejętności w zakresie realizacji obowiązku ustawowego, zarówno tych, którzy odpowiadają za pierwszą część tego zadania (przygotowanie raportu), jak i tych, którzy będą odpowiedzialni za przeprowadzenie kolejnego etapu zgodnie z procedurą, wraz z właściwym zakończeniem tj. uchwałą rady/sejmiku. Szkolenie pozwoli również zrozumieć rolę raportu, jako elementu debaty publicznej i potencjalnych działań politycznych – gdyż niewątpliwie takim narzędziem jest procedura związana z raportem o stanie JST. Omówione zostaną przede wszystkim praktyczne aspekty przygotowania raportu, sposób jego rozpatrzenia i konsekwencje z tego wynikające oraz wzory dokumentów obligatoryjnych i fakultatywnych, które należy wprowadzić. Zostaną przedstawione najlepsze praktyki z raportów o stanie jst, które były przedstawione za lata poprzednie i praktyczne wskazówki w zakresie tworzenia przykładowego raportu za rok poprzedni.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Omówienie najważniejszych regulacji prawnych w zakresie tworzenia raportu o stanie JST.
• Wskazanie co powinien zawierać prawidłowy raport.
• Przedstawienie terminów i rozpatrzenia raportu przez radę (sejmik) z uwzględnieniem głosowania wotum zaufania. 
• Poznanie wykładni nadzoru administracyjnego (rozstrzygnięcia nadzorcze wojewodów) i orzecznictwo sądowe.
• Omówienie przykładowych raportów, praktyczne wskazówki.
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Uregulowania prawne: raport o stanie jednostki samorządu i wotum zaufania dla organu wykonawczego jako nowe uprawnienia kontrolne rady (sejmiku).
2. Raport o stanie gminy (powiatu, województwa) - zagadnienia organizacyjne:
a. pojęcie i istota raportu,
b. zakres przedmiotowy raportu i stopień jego szczegółowości – zagadnienia obligatoryjne i fakultatywne,
c. przygotowania do sporządzania raportu – etapy,
d. udział pracowników Urzędu i jednostek organizacyjnych jst.
3. Procedura formalna: termin przedstawienia i rozpatrzenia raportu przez radę (sejmik) oraz głosowanie nad wotum zaufania:
a. postępowanie z raportem przed sesją, na której raport ma być rozpatrywany,
b. zgłoszenia do debaty i udział mieszkańców w debacie,
c. przebieg sesji z uchwałą nad udzieleniem wotum zaufania,
d. wotum zaufania a absolutorium z wykonania budżetu,
e. nieudzielenie wotum zaufania a dalsze konsekwencje.
4. Najlepsze praktyki:
a. omówienie przedstawionych raportów za lata poprzednie, 
b. praktyczne porady i wskazówki w zakresie jego sporządzania. 
5. Omówienie przykładowych uchwał oraz najnowszego orzecznictwa administracyjnego (rozstrzygnięcia nadzorcze wojewodów) i sądowego.
6. Podsumowanie szkolenia. Pytania uczestników.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Radni gmin i powiatów, wójtowie, burmistrzowie prezydenci miast oraz gmin, ich zastępcy, sekretarze gmin i miast, starostowie, pozostali członkowie zarządu powiatu, sekretarze powiatu oraz pracownicy urzędów gmin i starostw powiatowych, którzy obsługują działalność rady gminy/rady powiatu lub w zakresie swoich obowiązków zobowiązani są do stosowania nowych przepisów, a w szczególności będą współuczestniczyć w procedurze przygotowania raportu o stanie gminy/powiatu.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Praktyk, pracownik administracji samorządowej, od 2006 r. Sekretarz Gminy i Miasta. Trener łączący wiedzę teoretyczną z wieloaspektowym doświadczeniem praktycznym w zakresie funkcjonowania administracji oraz zarządzania jednostką samorządu terytorialnego, urzędem, współpracą w realizacji zadań przez poszczególne jednostki organizacyjne gminy. Nadzoruje pracę Urzędu w tym m.in. rozpatrywanie skarg, wniosków, udzielanie informacji, oświadczenia majątkowe, kontrole, czy też funkcjonowanie jednostek organizacyjnych w zakresie oświaty i służby zdrowia. W imieniu organu wykonawczego, od kilku już kadencji samorządu, bezpośrednio zajmuje się również współpracą z radą gminy tj. bieżące i merytoryczne kontakty w każdym obszarze funkcjonowania rady i jej poszczególnych komisji, podejmowanie czynności organizacyjnych związanych z przeprowadzaniem sesji, zebrań, posiedzeń i spotkań, przygotowywania projektów podejmowanych rozstrzygnięć (uchwał, stanowisk, odpowiedzi na interpelacje, skargi). Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Wykładowca akademicki na studiach podyplomowych w zakresie samorządu terytorialnego, administracji i prawa publicznego, funkcjonowania Unii Europejskiej.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 379 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 10 maja 2023 r.