1. Autorskie zestawienie regulacji prawnych w systemie zamówień publicznych – obowiązek stosowania procedur ujętych w ustawie pzp.
2. Autorskie zestawienie regulacji prawnych w systemie zamówień dla procedur o wartości poniżej 130 000 zł.
3. Zamawiający i zamówienie publiczne w rozwiązaniach regulaminowych. Dobre i złe decyzje.
4. Przygotowanie i prowadzenie postępowania – dokumentacja / punkty kluczowe.
5. Jak w oparciu o obowiązujący w jednostce regulamin organizacyjny wskazać naruszenie zasad, przepisów i rozwiązań wewnętrznych.
6. Dokumentacja z przeprowadzonego postępowania.
7. Kodeks cywilny – wybrane a czasami zapomniane przez Zamawiającego wymagania.
8. Procedury wynikające z „Wytycznych kwalifikowalności wydatków 2021-2027” w kluczowych punktach.
9. Schematy rozwiązań organizacyjnych – ćwiczenia praktyczne.
10. Analiza procedur, rozwiązań organizacyjnych uczestników przesłanych przed rozpoczęciem KURSU lub w jego trakcie (dzień I).
DZIEŃ II – 10.07.2025 r.
Przygotowanie postępowania objętego trybami wynikającymi z ustawy pzp. Specyfika wymagań i praktyczne ich zastosowanie. Prowadzenie postępowań może być proste z małym nakładem czasu na ich przygotowanie i realizację.
Kolejny dzień szkoleniowy to zestawienie kluczowych zagadnień pod kątem wymagań opartych na procedurach realizowanych na podstawie ustawy pzp. Zostaną przedstawione wybrane zagadnienia związane z przygotowaniem postępowania, wyborem trybu i wpływu tego wyboru na możliwy efekt finalny postępowania. Omówione również zostaną zagadnienia uproszenia procedur zamówień publicznych oraz skrócenia czasu na ich przygotowanie i prowadzenie. Zostanie przedstawiony zestaw instrumentów pozwalających „zrealizować” zamówienie w 24H. Omówimy również kluczowe elementy przygotowywania specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) z załącznikami oraz treść ogłoszenia o zamówieniu. W trakcie szkolenia pojawią się ćwiczenia oraz możliwość omówienia przygotowanej – udostępnionej przez uczestników KURSU SWZ, ogłoszenia czy wybranych załączników.
1. Etap przygotowania do postępowania w procedurach objętych trybami wynikającymi z ustawy pzp.
2. Dobór trybu postępowania – wstępne konsultacje lub negocjacje w trakcie postępowania.
3. Opis przedmiotu zamówienia. Zasady sporządzania. Dowody konkurencyjności postępowania. Wady opisu przedmiotu zamówienia.
4. Opcja wznowienia – przykłady dobre i wątpliwe. Jak bezpiecznie wprowadzić do postępowania? Panel dyskusyjny.
5. Wybór trybu oraz jego wpływ na: opis przedmiotu, kryteria oceny ofert, zapisy w umowie.
6. Zestaw instrumentów pozwalających „zrealizować” zamówienie w 24H.
7. Omówienie przykładowej SWZ – praktyczne podpowiedzi – lista kontrolna dobrze przygotowanej dokumentacji postępowania. Przykłady przesłane przez uczestników szkolenia.
8. Omówienie zagadnień związanych z etapem przygotowania do postępowania: umowy ramowe, wstępne konsultacje rynkowe, zmiany w umowach planowane na etapie przygotowania do postępowania, obliczenie wartości zamówienia.
9. Przygotowanie i prowadzenie postępowania przy braku środków na realizację zamówienia. Jak zaoszczędzić czas trwania postępowania i przyspieszyć zawarcie umowy (postępowania poniżej i powyżej progu unijnego)?
10. Omówienie case’ów, które są aktualnie problematyczne w systemie zamówień publicznych.
11. Modelowe rozwiązania usprawniające system zamówień publicznych w jednostce.
12. Analiza dokumentacji postępowania, ogłoszenia o zamówieniu czy rozwiązań organizacyjnych uczestników przesłanych przed rozpoczęciem KURSU lub w jego trakcie (dzień I lub dzień II).
DZIEŃ III – 11.07.2025 r.
Prowadzenie postępowania w oparciu o wymagania ujęte w ustawie pzp. Wybrane elementy postępowania. Realizacja umowy. Czego unikać, a jakie rozwiązania zabezpieczają wykonanie umowy w sposób zgodny z wymaganiami ustawy pzp.
Ostatni dzień to omówienie wybranych zagadnień z zakresu prowadzenia postępowania oraz realizacji umowy. Przeanalizujemy zestawienie przykładowych dokumentów wymaganych w procedurze zamówień publicznych połączone z harmonogramem czasowym prowadzonego postępowania i realizacją umowy. Zaprezentujemy skutki kluczowych decyzji w prowadzonym postępowaniu oraz realizacji umowy i poprzemy to przykładowymi dokumentami lub schematem postępowania przy: otwarciu ofert, decyzji o odrzuceniu oferty, żądaniu wyjaśnień, przypadku rażąco niskiej ceny, żądaniu uzupełnienia dokumentów, informacji o unieważnieniu, wyboru oferty, ogłoszeniu o wynikach, itp.). Omówione zostaną także wybrane wymagania dotyczące realizacji umowy w zamówieniach publicznych, możliwości jej zmiany oraz zasady dokumentowania podejmowanych decyzji. Praca i analiza dokumentacji przesłanej przez uczestników KURSU wzmocni tą część praktycznymi przykładami.
1. Postępowanie o udzielenie zamówienia. Jak uniknąć postępowań z „małą” ilością ofert?
2. Czy brak ofert w postępowaniu jest przesłanką do wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki? Niebezpieczeństwo naruszenia przepisów i zasad określonych w ustawie pzp.
3. Tajemnica przedsiębiorstwa w postępowaniu – ocena skuteczności zastrzeżenia. Tryb odtajnienia. Konsekwencje naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa. Orzecznictwo KIO, wyroki sądów, opinie ekspertów.
4. Warunki podmiotowe udziału w postępowaniu. Podmiotowe środki dowodowe – forma, treść, wyjaśnienia, uzupełnienia.
5. Omyłki – błędy – wprowadzenie w błąd Zamawiającego. Lista kontrolna.
6. Przedmiotowe środki dowodowe. Forma, zawartość, wystawcy, aktualność, wyjaśnienia, uzupełnianie.
7. Wyjaśnienia treści oferty. Granice dopuszczalności. Rażąco niska cena – tryb, wezwanie, odstąpienie od procedury, dowody. Kiedy odrzucić na podstawie udzielonej odpowiedzi?
8. Omówienie wybranych case’ów, które są aktualnie problematyczne w systemie zamówień publicznych. Orzecznictwo KIO, wyroki sądów, opinie ekspertów.
9. Realizacja umowy – wymagania dodatkowe, wynikające z wybranego trybu postępowania, złożonej oferty i SWZ. Czy załącznikiem do umowy może być SWZ?
10. Wymagania dotyczące realizacji umowy – obowiązki wynikające z ustawy pzp oraz k.c.
11. Lista sprawdzająca postępowania o wartości równej lub powyżej 130 000 zł (także powyżej progów unijnych).
12. Lista sprawdzająca realizację umowy – weryfikacja realizacji umowy, także umów przesłanych przez uczestników KURSU.
13. Panel dyskusyjny – odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
Podsumowanie kursu.
Test sprawdzający wiedzę.