• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Forum Skarbników: "Specyficzne funkcjonowanie finansowe JST w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego"

online

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą specjalnej platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Wpływ załamania gospodarczego związanego z COVID-19 na finanse, sytuację zadłużeniową i płynnościową jst

10.00 – 11.30 

Temat jest obecnie bardzo pilny i potrzebny, ponieważ samorządy zaczynają się zmagać ze spadkiem dochodów spowodowanych COVID-19, mogą zacząć tracić płynność finansową. W czasie webinaru prowadzący poda sposoby na to, by taką płynność uratować. Dodatkowo pokaże, jak się obronić przed utratą zdolności do finansowania inwestycji w kolejnych latach. Całą operację ratunkową należy przeprowadzić do 30.06.2020 r. ze względu na przewidywane zaostrzenie polityki banków z zakresie kredytowania związane z ujawnieniem skutków kryzysu. Żeby zdążyć trzeba zacząć przygotowanie w maju, żeby rada mogła przegłosować uchwały przed czerwcem.

Przed sesją szkoleniową każdy z uczestnik otrzyma przygotowaną indywidualnie dla Państwa JST Analizę scenariuszową ryzyka, która posłuży w trakcie szkolenia do analizy zagrożeń i możliwych działań. W ten sposób szkolenie zyskuje maksymalny walor praktyczności. Analiza została przygotowana przez współpracującą z nami instytucję Aesco Group, na podstawie Państwa danych finansowych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów.

Program:  
1. Omówienie założeń rozwoju kryzysu wraz ze scenariuszami jego wpływu na płynność i zadłużenie JST
2. Przypomnienie przepisów z tarczy 1.0 i 3.0 istotnych dla budżetu, WPFu i sytuacji zadłużeniowej
3. Przedstawienie analiz, które Państwo dostaliście indywidualnie
4. Przedstawienie danych przekrojowych dla województwa
5. Opisanie kroków, jakie należy przedsięwziąć, żeby nie stracić płynności w 2020 roku i nie złamać wskaźnika z art. 243 ufp

Prowadzący: Prezes Zarządu Aesco Group, Ekspert i praktyk rynku finansowego, przeprowadził dla samorządów ponad 500 projektów w zakresie finansowania inwestycji i usuwania problemów z długiem. Wykładowca akademicki. Posiada wieloletnie doświadczenie zdobyte na stanowiskach managerskich i w zarządach firm konsultingowych i w bankowości. W 2005 r. współtworzył pierwszy w Polsce dedykowany bank sektora publicznego. Prowadził szkolenia dla skarbników organizowane przez Regionalne Izby Obrachunkowe, FRDL i wykłady na uczelni wyższej z zarządzania finansami i długiem jst (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski), autor artykułów w piśmie „Wspólnota”. Ukończył stosunki międzynarodowe w Szkole Głównej Handlowej (SGH) w Warszawie, studia podyplomowe z zakresu rachunkowości i zarządzania na SGH i z prawa podatkowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Posiada dyplom Professional Risk Manager wydany przez amerykańską organizację PRMIA oraz dyplom ACCA.

zwiń
rozwiń
Specyficzne funkcjonowanie finansowe jst w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego. Tarcza antykryzysowa, a finanse jst i jej jednostek podległych

11.30-14.30 

Szkolenie ma na celu podniesienie i uporządkowanie wiedzy uczestników w zakresie specyficznego funkcjonowania JST i jej jednostek podległych w sytuacji epidemii na bazie przepisów tzw. Tarczy antykryzysowej tj. ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, w kontekście ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i rozporządzeń wykonawczych.

W związku z faktem, że sytuacja epidemii powoduje ciągłe zmiany przepisów w tym zakresie, na szkoleniu będzie również mowa o zmianach prawa, które nastąpiły w zakresie tematyki szkolenia do dnia jego przeprowadzenia.

Program:
1. Specyficzne funkcjonowanie finansowe JST w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego na bazie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz rozporządzeń wykonawczych dotyczące m.in.:
• wyłączenia wydatków na COVID z reguły zrównoważenia strony bieżącej budżetu samorządowego
• przyspieszenia wyłączenia kosztów obsługi długu z limitu spłaty zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego, 
• przyznawania dotacji dla zakładów budżetowych,
• zawieszenia postępowań podatkowych,
• pracy organów rejestrujących pojazdy,
• funkcjonowania dotacji dla ośrodków wsparcia, środowiskowych domów samopomocy, żłobków itp.
• innego tryb przyznawania świadczeń na bazie ustawy o pomocy społecznej czy ustawy o świadczeniach rodzinnych i ustaw powiązanych,
• nowego terminu wnoszenia opłaty za użytkowanie wieczyste, 
• możliwości zwolnienia z podatku od nieruchomości czy przedłużenia terminu jego płatności,
• Informowania o należytym wykonaniu umowy, zmianach umowy, karach i odszkodowaniach w sprawach związanych z zamówieniami publicznym
• zmian w zakresie dyscypliny finansów oraz kodeksu karnego związanych z zamówieniami publicznymi,
• możliwości zwiększania kosztów jsfp bez spełniania wymogów ustawy o finansach publicznych,
• zmian dotacji celowych na zadania zlecone oraz na finasowanie zdań JST,
• zmian terminu zatwierdzania rozliczenia dotacji,
• zmian w zakresie informacji o rocznych kwotach części subwencji ogólnej oraz o rocznych wpłatach wynikających dla JST z ustawy budżetowej,
• niezdolności do pracy wójta, burmistrza, prezydenta miasta,
• nowych uprawnień wójta, burmistrza prezydenta, zarządu powiatu, zarządu województwa w zakresie:
o dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym dokonać przeniesień wydatków między działami klasyfikacji budżetowej;
o dokonywania czynności, o których mowa w art. 258 ust. 1 pkt 2-4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
o dokonywania zmian w wieloletniej prognozie finansowej oraz w planie wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego związanych z wprowadzeniem nowych inwestycji lub zakupów inwestycyjnych przez jednostkę, o ile zmiana ta nie pogorszy wyniku budżetu tej jednostki;
o dokonywania zmiany przeznaczenia rezerwy celowej utworzonej w budżecie jednostki samorządu terytorialnego bez uzyskania opinii komisji właściwej do spraw budżetu organu stanowiącego tej jednostki. Przepisu art. 259 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych nie stosuje się;
o tworzenia nowej rezerwy celowej bez uzyskania opinii komisji właściwej do spraw budżetu organu stanowiącego tej jednostki, przenosząc do niej zablokowane kwoty wydatków na podstawie art. 260 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Przepisów art. 259 ust. 3 i art. 260 ust. 4 tej ustawy nie stosuje się;
o dokonywania zmiany limitu zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, polegających na zwiększeniu limitu zobowiązań, 
o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 1 tej ustawy,
o zaciągnięcia lub wyemitowania przez jednostkę samorządu terytorialnego zobowiązań, 
o których mowa w art. 91 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
• Nowych uprawnień Starostów m.in. w zakresie:
o dofinansowania przedsiębiorcom czy organizacjom pożytku publicznego części kosztów wynagrodzeń pracowników w rozumieniu art. 15g ust. 4 zdanie pierwsze oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 
o przyznania przedsiębiorcy będącemu osobą fizyczną niezatrudniającemu pracowników, dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19
o udzielania mikropożyczek z funduszu pracy.
• Zmian terminów:
o zamknięcia ksiąg rachunkowych, zestawienia obrotów i sald, inwentaryzacji
o sporządzania i zatwierdzania sprawozdań budżetowych, z operacji finansowych oraz sprawozdań finansowych,
o udzielania absolutorium,
o sporządzania sprawozdań za I półrocze 2020r,
• zmian w zakresie zlecania zadań oraz terminów, jak i zasad rozliczania zadań, na które udzielono dotacji dla organizacjom pozarządowym, 
• biegu terminów przewidzianych w przepisach prawa cywilnego i administracyjnego,
• obradowania organów jednostek samorządu terytorialnego,
• zmian w zakresie dochodzenia i udzielania ulg w zakresie należności cywilnoprawnych,
• zmian terminu  składania zawiadomienia do urzędu skarbowego dotyczącego zapłaty za fakturę na inny rachunek bankowy niż wynikający z białej listy,
• terminów wydania interpretacji indywidualnych, 
• funkcjonowania umów najmu i dzierżawy,
• utworzenia Fundusz Przeciwdziałania COVID-19.

Prowadzący: Wieloletni skarbnik gminy; wykładowca i doradca z zakresu rachunkowości budżetowej oraz finansów publicznych, w tym szczególnie budżetu zadaniowego i kontroli zarządczej, dla wielu ośrodków edukacyjnych oraz jednostek sektora finansów publicznych na terenie kraju; autorka publikacji w miesięcznikach „Finanse Publiczne” i „Rachunkowość budżetowa”.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Koszt udziału dla członków Forum wynosi 180 zł od osoby i pokryty będzie z opłat członkowskich za maj 2020 r. Cena szkolenia dla osób spoza Forum to 249 zł.

Wszystkich zainteresowanych udziałem w spotkaniu prosimy o wypełnienie i przesłanie karty zgłoszeniowej do dnia 8 maja 2020 r.