11.30-14.30
Szkolenie ma na celu podniesienie i uporządkowanie wiedzy uczestników w zakresie specyficznego funkcjonowania JST i jej jednostek podległych w sytuacji epidemii na bazie przepisów tzw. Tarczy antykryzysowej tj. ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, w kontekście ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i rozporządzeń wykonawczych.
W związku z faktem, że sytuacja epidemii powoduje ciągłe zmiany przepisów w tym zakresie, na szkoleniu będzie również mowa o zmianach prawa, które nastąpiły w zakresie tematyki szkolenia do dnia jego przeprowadzenia.
Program:
1. Specyficzne funkcjonowanie finansowe JST w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego na bazie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz rozporządzeń wykonawczych dotyczące m.in.:
• wyłączenia wydatków na COVID z reguły zrównoważenia strony bieżącej budżetu samorządowego
• przyspieszenia wyłączenia kosztów obsługi długu z limitu spłaty zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego,
• przyznawania dotacji dla zakładów budżetowych,
• zawieszenia postępowań podatkowych,
• pracy organów rejestrujących pojazdy,
• funkcjonowania dotacji dla ośrodków wsparcia, środowiskowych domów samopomocy, żłobków itp.
• innego tryb przyznawania świadczeń na bazie ustawy o pomocy społecznej czy ustawy o świadczeniach rodzinnych i ustaw powiązanych,
• nowego terminu wnoszenia opłaty za użytkowanie wieczyste,
• możliwości zwolnienia z podatku od nieruchomości czy przedłużenia terminu jego płatności,
• Informowania o należytym wykonaniu umowy, zmianach umowy, karach i odszkodowaniach w sprawach związanych z zamówieniami publicznym
• zmian w zakresie dyscypliny finansów oraz kodeksu karnego związanych z zamówieniami publicznymi,
• możliwości zwiększania kosztów jsfp bez spełniania wymogów ustawy o finansach publicznych,
• zmian dotacji celowych na zadania zlecone oraz na finasowanie zdań JST,
• zmian terminu zatwierdzania rozliczenia dotacji,
• zmian w zakresie informacji o rocznych kwotach części subwencji ogólnej oraz o rocznych wpłatach wynikających dla JST z ustawy budżetowej,
• niezdolności do pracy wójta, burmistrza, prezydenta miasta,
• nowych uprawnień wójta, burmistrza prezydenta, zarządu powiatu, zarządu województwa w zakresie:
o dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym dokonać przeniesień wydatków między działami klasyfikacji budżetowej;
o dokonywania czynności, o których mowa w art. 258 ust. 1 pkt 2-4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
o dokonywania zmian w wieloletniej prognozie finansowej oraz w planie wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego związanych z wprowadzeniem nowych inwestycji lub zakupów inwestycyjnych przez jednostkę, o ile zmiana ta nie pogorszy wyniku budżetu tej jednostki;
o dokonywania zmiany przeznaczenia rezerwy celowej utworzonej w budżecie jednostki samorządu terytorialnego bez uzyskania opinii komisji właściwej do spraw budżetu organu stanowiącego tej jednostki. Przepisu art. 259 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych nie stosuje się;
o tworzenia nowej rezerwy celowej bez uzyskania opinii komisji właściwej do spraw budżetu organu stanowiącego tej jednostki, przenosząc do niej zablokowane kwoty wydatków na podstawie art. 260 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Przepisów art. 259 ust. 3 i art. 260 ust. 4 tej ustawy nie stosuje się;
o dokonywania zmiany limitu zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, polegających na zwiększeniu limitu zobowiązań,
o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 1 tej ustawy,
o zaciągnięcia lub wyemitowania przez jednostkę samorządu terytorialnego zobowiązań,
o których mowa w art. 91 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
• Nowych uprawnień Starostów m.in. w zakresie:
o dofinansowania przedsiębiorcom czy organizacjom pożytku publicznego części kosztów wynagrodzeń pracowników w rozumieniu art. 15g ust. 4 zdanie pierwsze oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19
o przyznania przedsiębiorcy będącemu osobą fizyczną niezatrudniającemu pracowników, dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19
o udzielania mikropożyczek z funduszu pracy.
• Zmian terminów:
o zamknięcia ksiąg rachunkowych, zestawienia obrotów i sald, inwentaryzacji
o sporządzania i zatwierdzania sprawozdań budżetowych, z operacji finansowych oraz sprawozdań finansowych,
o udzielania absolutorium,
o sporządzania sprawozdań za I półrocze 2020r,
• zmian w zakresie zlecania zadań oraz terminów, jak i zasad rozliczania zadań, na które udzielono dotacji dla organizacjom pozarządowym,
• biegu terminów przewidzianych w przepisach prawa cywilnego i administracyjnego,
• obradowania organów jednostek samorządu terytorialnego,
• zmian w zakresie dochodzenia i udzielania ulg w zakresie należności cywilnoprawnych,
• zmian terminu składania zawiadomienia do urzędu skarbowego dotyczącego zapłaty za fakturę na inny rachunek bankowy niż wynikający z białej listy,
• terminów wydania interpretacji indywidualnych,
• funkcjonowania umów najmu i dzierżawy,
• utworzenia Fundusz Przeciwdziałania COVID-19.
Prowadzący: Wieloletni skarbnik gminy; wykładowca i doradca z zakresu rachunkowości budżetowej oraz finansów publicznych, w tym szczególnie budżetu zadaniowego i kontroli zarządczej, dla wielu ośrodków edukacyjnych oraz jednostek sektora finansów publicznych na terenie kraju; autorka publikacji w miesięcznikach „Finanse Publiczne” i „Rachunkowość budżetowa”.
Finanse, rachunkowość, podatki