I DZIEŃ 12 lutego 2021 r.
Nowe Prawo zamówień publicznych. Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące zamówień oraz kluczowe zmiany w zakresie czynności poprzedzających wszczęcie postępowania
W tym dniu kursu uczestnicy pozyskają wiedzę na temat zakresu przedmiotowego i podmiotowego nowej ustawy, poznają nowe definicje zawarte w słowniczku ustawowym, dowiedzą się o tym, jak udzielać zamówień wyłączonych z ustawy z uwagi na wartość zamówienia (ze szczególnym uwzględnieniem zamówień bagatelnych). Omówione zostaną także kluczowe zmiany w zakresie czynności poprzedzających wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia, w związku z wejściem w życie 1 stycznia 2021 r. ustawy Prawo zamówień publicznych.
- Cele nowej ustawy PZP.
- Systematyka nowej ustawy PZP.
- Podmioty obowiązane do stosowania przepisów nowej ustawy PZP.
- Progi i stosowanie nowej ustawy PZP.
- Nowe definicje ustawowe, w szczególności dokumenty zamówienia w tym specyfikacja warunków zamówienia i opis potrzeb i wymagań, podmiotowe i przedmiotowe środki dowodowe, pisemność, postępowanie o udzielenie zamówienia, warunki zamówienia.
- Przepisy kodeksu cywilnego w procesie udzielenia zamówienia oraz zasady obliczania terminów w nowej ustawie PZP.
- Zakres wyłączeń stosowania przepisów nowej ustawy PZP.
- Modyfikacja dotycząca zasad udzielania zamówień w nowej ustawie PZP, w tym zasada efektywności.
- Zamówienia o charakterze mieszanym w nowej ustawie PZP.
- Plan postępowań w nowej ustawie PZP - Zawartość planu postępowań; Nowe zasady publikacji planu postępowań; Aktualizacja planu postępowań.
- Przygotowanie postępowania według nowej ustawy PZP:
- rola kierownika zamawiającego i komisji przetargowej,
- zasady szacowania wartości zamówienia,
- zmiany w czynności opisania przedmiotu zamówienia,
- przedmiotowe środki dowodowe,
- ustalenie niektórych warunków zamówienia ze szczególnym uwzględnieniem wadium według nowej ustawy PZP,
- ogłoszenia w sprawach zamówień.
- Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
II DZIEŃ 16 lutego 2021 r.
Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne
W tym dniu uczestnicy poznają nowy tryb postępowania o udzielenie zamówienia o wartości mniejszej niż progi unijne (tryb podstawowy w trzech wariantach proceduralnych) oraz dowiedzą się jak w sposób praktyczny przygotować i przeprowadzić całe postępowanie o udzielenie zamówienia w tym trybie.
- Warianty trybu podstawowego.
- Przygotowanie postępowania w trybie podstawowym:
- Opis przedmiotu zamówienia (krótkie zasygnalizowanie zagadnienia, z uwagi na ujęcie tematu w 1 dniu kursu)
- Oszacowanie wartości zamówienia (krótkie zasygnalizowanie zagadnienia, z uwagi na ujęcie tematu w 1 dniu kursu)
- Opracowanie SWZ – specyfikacji warunków zamówienia.
- Schemat przebiegu postępowania w wariancie 1 trybu podstawowego.
- Schemat przebiegu postępowania w wariancie 2 trybu podstawowego.
- Schemat przebiegu postępowania w wariancie 3 trybu podstawowego.
- Wyjaśnienia treści SWZ.
- Składania i otwarcie ofert.
- Badanie i ocena złożonych ofert:
- Podstawy odrzucenia oferty.
- Wyjaśnienia i poprawy omyłek.
- Weryfikacja podmiotowa wykonawcy.
- Wybór oferty najkorzystniejszej.
- Zakończenie postępowania: zawarcie umowy albo unieważnienie postępowania.
- Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
III DZIEŃ 19 lutego 2021 r.
Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne.
W tym dniu uczestnicy dowiedzą się jak przeprowadzić analizę potrzeb i wymagań oraz wstępne konsultacje rynkowe, podjąć decyzję w przedmiocie wyboru trybu, przygotować SWZ lub opis potrzeb i wymagań i jaka jest ich zawartość w progu unijnym. Ponadto omówiony zostanie przebieg postępowania o udzielenie zamówienia ze szczególnym uwzględnieniem trybu przetargu nieograniczonego, w tym modelu klasycznego oraz odwróconego.
- Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia:
- analiza potrzeb i wymagań zamawiającego,
- wstępne konsultacje rynkowe,
- opis przedmiotu zamówienia i przedmiotowe środki dowodowe (zasygnalizowanie zagadnienia, z uwagi na ujęcie tematu w 1 dniu kursu),
- SWZ - specyfikacja warunków zamówienia dla trybu przetargu nieograniczonego (art. 134 ustawy PZP jako baza SWZ także dla innych trybów).
- Przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia:
- tryby udzielania zamówień,
- wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia – nowe zdefiniowanie wszczęcia postępowania w progu unijnym,
- pytania do SWZ, udzielanie odpowiedzi, zmiany w ogłoszeniu,
- składania i otwarcie ofert,
- badanie i ocena ofert: badanie przedmiotowe i podmiotowe,
- wybór najkorzystniejszej oferty.
- Zakończenie postępowania: zawarcie umowy albo unieważnienie postępowania, przesłanki unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia.
- Pytania i odpowiedzi na pytania uczestników.
IV DZIEŃ 22 lutego 2021 r.
Komunikacja zamawiającego z wykonawcą w świetle elektronizacji procesu zakupowego i nowej ustawy Prawo zamówień publicznych.
W tym dniu uczestnicy dowiedzą się o sposobach komunikacji zamawiającego z wykonawcą w świetle elektronizacji procesu zakupowego i nowej ustawy Prawo zamówień publicznych. Omówienie regulacji prawnych dotyczących form komunikacji w postępowaniu, w szczególności komunikacji przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, ze wskazaniem właściwości tych środków, możliwości odstąpienia od użycia środków komunikacji elektronicznej, obowiązków informacyjnych po stronie zamawiającego w zakresie komunikacji (warunków technicznych i organizacyjnych) oraz konsekwencji związanych z wyborem i użytkowaniem środków komunikacji elektronicznej, wskazanie czym jest postać a czym forma elektroniczna, jak weryfikować prawidłowość podpisu: kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego, podpisu osobistego, jakich formatów dokumentów można żądać od wykonawcy, jak przygotować się technicznie i organizacyjnie, aby skutecznie komunikować się z wykonawcami i skutecznie otworzyć złożone w danym postępowaniu oferty.
- Formy komunikacji wymagane i dopuszczone w nowym Prawie zamówień publicznych.
- Środki komunikacji elektronicznej, ich właściwości techniczne i organizacyjne.
- Możliwość odstąpienia od stosowania środków komunikacji elektronicznej i obowiązki uczestników postępowania z tego tytułu.
- Środki komunikacji elektronicznej do składania ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, odpowiedzialność zamawiającego.
- Obowiązki informacyjne po stronie zamawiającego w zakresie komunikacji.
- Właściwości dokumentu elektronicznego. Czym się różni postać elektroniczna od formy elektronicznej? W jakiej formie mają być przedłożone: oferta, podmiotowe, przedmiotowe środki dowodowe, oświadczenia, inne dokumenty, w tym pełnomocnictwa, a także wadium?
- Walidacja kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego, podpisu osobistego.
- Otwarcie ofert w świetle nowej ustawy Prawo zamówień publicznych.
V DZIEŃ 24 lutego 2021 r. Dzień dodatkowy – rozszerzenie treści kursu dla zainteresowanych
Realizacja zamówień współfinansowanych z środków UE.
W tym dniu szczegółowo omówiona zostanie problematyka kwalifikowalności wydatków oraz ewentualnych nieprawidłowości w wydatkowaniu środków publicznych w ramach programów współfinansowanych w świetle nowej ustawy PZP, która powoduje znaczne zmiany w procesie udzielenia zamówienia publicznego. Szczególny nacisk zostanie położony na prawidłowe zastosowanie zasady konkurencyjności w projektach współfinansowanych ze środków UE zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach zamówień współfinansowanych.
- Realizacja zamówienia publicznego na podstawie obowiązujących wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków:
- definicja zamówienia publicznego, nowe wartości progowe,
- kiedy można nie stosować wytycznych oraz nowej ustawy Prawo Zamówień Publicznych?
- różnice w zakresie przeprowadzenia postępowania przez Beneficjentów stosujących prawo zamówień publicznych, a stosujących wytyczne.
- Praktyczne aspekty nieprawidłowości i kontroli zamówień publicznych - omówienie zagadnienia nieprawidłowości (indywidualne, systemowe, nadużycia finansowe).
- Analiza najczęściej występujących nieprawidłowości – tabela kontrolna:
- A. Szacowanie wartości zamówień w świetle nowej ustawy PZP:
- zasady szacowania wartości zamówienia publicznego,
- plany postępowań, analiza potrzeb i wymagań, raportowanie zamówienia publicznego,
- dopuszczalny a niedopuszczalny podział zamówienia na części,
- podział dozwolony - udzielanie zamówień w częściach,
- procedura udzielenia zamówienia do 130.000 złotych netto.
- B. Opis przedmiotu zamówienia nie naruszający konkurencyjności:
- opis przedmiotu w świetle nowej ustawy PZP,
- przedmiotowe środki dowodowe, zasady ich składania, procedura oceny,
- zapewnienie konkurencyjności w postępowaniu - zasady sporządzania opisu równoważnego, problemy interpretacyjne a orzecznictwo.
- C. Zmiany w ramach oceny podmiotowej wykonawców dokonywanej przez zamawiającego:
- warunki udziału w postępowaniu,
- ograniczenia w przesłankach wykluczenia wykonawcy,
- podmiotowe środki dowodowe,
- uzupełnianie i wyjaśnianie podmiotowych środków dowodowych.
- Konflikt interesów i prawomocne skazanie za przestępstwo - zmiany co do kręgu osób zobowiązanych po stronie zamawiającego do złożenia oświadczenia, rodzaju i czasu składania oświadczeń w przedmiocie podlegania lub niepodlegania wyłączeniu.
- Procedury realizowane na podstawie wytycznych w zakresie kwalifikowalności (wyłączone z rygorów ustawy PZP):
- zasada konkurencyjności w projekcie,
- wymogi proceduralne (rozeznanie rynku, zasada konkurencyjności),
- jak uniknąć nadmiernego formalizmu i jednocześnie zarzutów o niegospodarność?
- Zmowy przetargowe:
- okoliczności i dowody pośrednie zmowy, w szczególności analiza na przykładach dotyczących: treści ofert, formy ofert, cech przedsiębiorców, zachowania przedsiębiorców,
- sposób postepowania w przypadku wykrycia zmowy.
VI DZIEŃ 26 lutego 2021 r.
Umowa w sprawie zamówienia oraz jej wykonanie, środki ochrony prawnej i pozasądowe rozwiązywanie sporów.
W tym dniu uczestnicy poznają zasady zawierania umów w sprawach zamówień publicznych oraz ich wykonania (zmiana umowy, nadzorowanie zawartych umów), ewaluacji umów, oraz zakres stosowania środków ochrony prawnej jako formy kontroli zamówień publicznych ze strony wykonawców.
- Umowa w sprawie zamówienia publicznego i jej wykonanie:
- formalności, których należy dopełnić przed zawarciem umowy,
- okres realizacji umowy,
- treść umowy w sprawie zamówienia publicznego – klauzule zakazane (abuzywne) oraz tzw. Klauzule nakazane (co w umowie powinno się znaleźć),
- zabezpieczenie należytego wykonania umowy,
- zmiana wynagrodzenia – klauzule waloryzacyjne,
- podwykonawstwo w umowie w sprawie zamówienia publicznego,
- zmiany umowy w sprawie zamówienia,
- nadzorowanie wykonania umowy, raport z realizacji zamówienia,
- nowe ogłoszenie w sprawach zamówień – ogłoszenie o wykonaniu umowy.
- Środki ochrony prawnej:
- terminy w postępowaniu odwoławczym,
- zmiana zakresu podstaw odwoławczych,
- zawartość odwołania i wymagania formalne związane z wniesieniem odwołania,
- przebieg postępowania odwoławczego i możliwe rozstrzygnięcia,
- utworzenie sądu zamówień publicznych,
- opłaty od skargi na orzeczenie KIO,
- nowe terminy wnoszenia skargi do sądu zamówień publicznych.
- Pozasądowe rozwiązywanie sporów wynikających z realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego (mediacja, koncyliacja).
- Pytania i odpowiedzi na pytania uczestników.
- Podsumowanie kursu. Egzamin.
Zamówienia publiczne