• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Forum Oświaty: Sztuczna inteligencja w zarządzaniu oświatą – praktyczne warsztaty z generatywnymi modelami językowymi - spotkanie online

online
Miejsce
Internet
Termin
18 czerwca 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Te zajęcia realizowane będą w ramach sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum Oświaty. Zajęcia w formule hybrydowej - stacjonarne lub online do wyboru.

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego, Centrum Mazowsze zaprasza Państwa do współtworzenia Forum Oświaty. Zapraszamy do udziału w najbliższej sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum. Zachęcamy Państwa do udziału w spotkaniu oraz do zrzeszenia się w Forum!

Przedmiot sesji konsultacyjno-szkoleniowej

• Poznanie praktycznych możliwości wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji (AI), w szczególności modeli językowych takich jak ChatGPT, w zadaniach związanych z zarządzaniem oświatą.
• Rozwijanie umiejętności tworzenia skutecznych, precyzyjnych Promptów (komend/instrukcji) jako kluczowej kompetencji pracy z AI.
• Trening komunikacji z AI w czasie rzeczywistym – iteracyjna praca na przykładach z sektora edukacji samorządowej.
• Nabycie praktycznych umiejętności analizy danych oświatowych i tworzenia prognoz przy wsparciu modeli językowych.

zwiń
rozwiń
Program sesji konsultacyjno-szkoleniowej

1. Wprowadzenie do generatywnej sztucznej inteligencji w oświacie:
• Czym jest generatywna AI i jak może wspierać zarządzanie oświatą?
• Modele językowe (np. ChatGPT, Claude, Gemini) w administracji publicznej.
• Przykłady zastosowań AI w JST – przegląd inspirujących rozwiązań edukacyjnych.
Ćwiczenie 1: Rozpoznawanie potencjalnych obszarów w codziennej pracy urzędników oświatowych, które można wspomóc AI.
2. Sztuka komunikacji z AI – wprowadzenie do inżynierii Promptów:
• Czym jest Prompt? Jakie są zasady tworzenia skutecznych Promptów?
• Techniki pracy z modelem językowym: rola kontekstu, stylu, intencji i sekwencji.
• Prompt jako forma mikroprojektu – od pytania po automatyzację procesu.
Ćwiczenie 2: Tworzenie własnych Promptów w odpowiedzi na konkretne wyzwania w oświacie – np. analiza danych, przygotowanie raportu, opracowanie komunikatu do rodziców.
3. AI w analizie danych oświatowych i prognozowaniu potrzeb:
• Jak modele językowe wspierają analizę danych z systemów oświatowych (SIO, egzaminacyjne, demograficzne, analiza wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli – art. 30a KN)?
• Przetwarzanie danych z Excela i ich interpretacja przez AI.
• Tworzenie prognoz zapotrzebowania na miejsca w placówkach edukacyjnych i nauczycieli.
Ćwiczenie 3: Wprowadzenie danych do AI, wygenerowanie analizy lub prognozy, poprawianie Promptu i porównanie rezultatów.
4. Automatyzacja wybranych procesów administracyjnych przy pomocy AI:
• Automatyczne tworzenie pism, notatek służbowych, odpowiedzi na wnioski.
• Chatboty jako wsparcie w komunikacji z rodzicami, dyrektorami i nauczycielami.
• Narzędzia no-code i integracje z AI wspierające zadania jednostek oświatowych.
Ćwiczenie 4: Stworzenie Promptu generującego treść pisma dla rodzica lub dyrektora (np. informacja o przyjęciu dziecka do przedszkola).
5. Zestawy Promptów tematycznych i ich iteracyjne udoskonalanie:
• Praca z zestawami Promptów do stałych zadań (np. przygotowanie podsumowań, analiz SWOT, opracowań statystycznych).
• Iteracyjny proces pracy z AI – jak poprawiać Prompt, by uzyskać lepszy rezultat?
• Budowanie własnego „warsztatu promptów” dostosowanego do specyfiki swojej jednostki.
Ćwiczenie 5: Uczestnicy tworzą mini-biblioteczkę 3–5 Promptów gotowych do wykorzystania po powrocie do pracy.
6. Etyka, bezpieczeństwo i prawo w pracy z AI:
• Jakie dane można, a jakich nie należy wprowadzać do AI?
• Ochrona danych osobowych (RODO) a korzystanie z modeli językowych.
• Praktyczne zasady odpowiedzialnego korzystania z narzędzi AI.
7. Dyskusja podsumowująca: Jak bezpiecznie i skutecznie wdrożyć AI do swojej codziennej pracy?

Zajęcia mają charakter warsztatowy z pracą na własnych komputerach. Wymagane: własny laptop z dostępem do internetu (warsztatowa praca z ChatGPT i innymi narzędziami). Rekomendowany dostęp do konta ChatGPT (może być bezpłatna wersja).

zwiń
rozwiń
Prezentowane spotkanie realizowane jest w ramach sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum Oświaty

Udział w pracach Forum to jedna ze ścieżek rozwoju osobistego, jakże niezbędnego aby profesjonalnie realizować swoje obowiązki. To także możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy pracownikami zajmującymi się tą samą tematyką w innej jednostce w województwie. Zachęcamy do współpracy Państwa współpracy, zrzeszenia się w ramach Forum i udziału organizowanych szkoleniach.

Szczegółowe informacje dotyczące Forum znajdujące się w serwisie www FRDL w zakładce Fora - Forum Oświaty.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony trener i konsultant z ponad 20-letnim doświadczeniem Specjalista w kilku dziedzinach praktycznych zastosowań prawa i technik cyfrowych np: zaawansowany Excel (+VBA, +SQL, +Python, +R), „Remont” Ochrony Danych Osobowych (RODO/GDPR), Sztuczna Inteligencja (SI), dostęp do informacji publicznej, techniki i technologie przeprowadzania szkoleń online, grafika komputerowa. W ocenach i opiniach działalności szkoleniowej Uczestnicy podkreślają umiejętności jasnego i prostego przedstawiania nawet mocno skomplikowanych i złożonych tematów i zagadnień, profesjonalizm i głębokie zrozumienie tematu oraz swobodę i łatwość w przekazywaniu kluczowych treści.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Katarzyna Siwierska
Informacje dodatkowe

Koszt udziału w spotkaniu dla osoby niezrzeszonej w Forum wynosi: 449 PLN formuła online. Koszt udziału dla członka Forum wynosi 220 PLN
Cena obejmuje: 
Udział w profesjonalnej sesji konsultacyjno-szkoleniowej, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do do 13 czerwca 2025 r.