1. Wprowadzenie do generatywnej sztucznej inteligencji w oświacie:
• Czym jest generatywna AI i jak może wspierać zarządzanie oświatą?
• Modele językowe (np. ChatGPT, Claude, Gemini) w administracji publicznej.
• Przykłady zastosowań AI w JST – przegląd inspirujących rozwiązań edukacyjnych.
Ćwiczenie 1: Rozpoznawanie potencjalnych obszarów w codziennej pracy urzędników oświatowych, które można wspomóc AI.
2. Sztuka komunikacji z AI – wprowadzenie do inżynierii Promptów:
• Czym jest Prompt? Jakie są zasady tworzenia skutecznych Promptów?
• Techniki pracy z modelem językowym: rola kontekstu, stylu, intencji i sekwencji.
• Prompt jako forma mikroprojektu – od pytania po automatyzację procesu.
Ćwiczenie 2: Tworzenie własnych Promptów w odpowiedzi na konkretne wyzwania w oświacie – np. analiza danych, przygotowanie raportu, opracowanie komunikatu do rodziców.
3. AI w analizie danych oświatowych i prognozowaniu potrzeb:
• Jak modele językowe wspierają analizę danych z systemów oświatowych (SIO, egzaminacyjne, demograficzne, analiza wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli – art. 30a KN)?
• Przetwarzanie danych z Excela i ich interpretacja przez AI.
• Tworzenie prognoz zapotrzebowania na miejsca w placówkach edukacyjnych i nauczycieli.
Ćwiczenie 3: Wprowadzenie danych do AI, wygenerowanie analizy lub prognozy, poprawianie Promptu i porównanie rezultatów.
4. Automatyzacja wybranych procesów administracyjnych przy pomocy AI:
• Automatyczne tworzenie pism, notatek służbowych, odpowiedzi na wnioski.
• Chatboty jako wsparcie w komunikacji z rodzicami, dyrektorami i nauczycielami.
• Narzędzia no-code i integracje z AI wspierające zadania jednostek oświatowych.
Ćwiczenie 4: Stworzenie Promptu generującego treść pisma dla rodzica lub dyrektora (np. informacja o przyjęciu dziecka do przedszkola).
5. Zestawy Promptów tematycznych i ich iteracyjne udoskonalanie:
• Praca z zestawami Promptów do stałych zadań (np. przygotowanie podsumowań, analiz SWOT, opracowań statystycznych).
• Iteracyjny proces pracy z AI – jak poprawiać Prompt, by uzyskać lepszy rezultat?
• Budowanie własnego „warsztatu promptów” dostosowanego do specyfiki swojej jednostki.
Ćwiczenie 5: Uczestnicy tworzą mini-biblioteczkę 3–5 Promptów gotowych do wykorzystania po powrocie do pracy.
6. Etyka, bezpieczeństwo i prawo w pracy z AI:
• Jakie dane można, a jakich nie należy wprowadzać do AI?
• Ochrona danych osobowych (RODO) a korzystanie z modeli językowych.
• Praktyczne zasady odpowiedzialnego korzystania z narzędzi AI.
7. Dyskusja podsumowująca: Jak bezpiecznie i skutecznie wdrożyć AI do swojej codziennej pracy?
Zajęcia mają charakter warsztatowy z pracą na własnych komputerach. Wymagane: własny laptop z dostępem do internetu (warsztatowa praca z ChatGPT i innymi narzędziami). Rekomendowany dostęp do konta ChatGPT (może być bezpłatna wersja).