• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Lubelskie Forum Skarbników: Nowe wyzwania w finansowaniu jednostek samorządu terytorialnego na 2025 rok. Skuteczne budowanie i zarządzanie zespołem pracowników.

Miejsce
Muszyna
Termin
18-19 listopada 2024
Czas trwania
11:00 - 15:00
Cena
1100/1600 zł
Ważne informacje o sesji szkoleniowo-konsultacyjnej

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Regionalny Ośrodek w Lublinie zaprasza na wyjazdową sesję konsultacyjno-szkoleniową, którą zrealizujemy wspólnie z Podkarpackim Forum Skarbników.

Spotkanie jest kontynuacją corocznych, organizowanych pod koniec roku, dwudniowych zjazdów. Będzie ono okazją do podzielenia się w swoim gronie wiedzą i doświadczeniem z zakresu najistotniejszych wyzwań, przed jakimi stoją skarbnicy w nadchodzącym roku. 

Proponujemy Państwu obszerną tematykę sesji, którą poprowadzi trzech ekspertów-praktyków:

Nowe wyzwania w finansowaniu jednostek samorządu terytorialnego na 2025 rok.
Najczęściej występujące nieprawidłowości w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych i sprawozdawczości na podstawie wniosków pokontrolnych RIO.
Skuteczne budowanie i zarządzanie zespołem pracowników.
Koncepcja work life balance - równowaga życia zawodowego i prywatnego – czy jest możliwa?

Liczymy, iż przybędą Państwo na nasze wydarzenie, by móc nie tylko podsumować miniony rok, ale uzyskać wiele porad i cennych wskazówek dotyczących zmieniających się przepisów prawnych na przełomie 2024/2025 roku, rozwiać wątpliwości i omówić problemy, a także pogłębić integrację pomiędzy uczestnikami naszego forum. 

 

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Tematyka tegorocznej wyjazdowej sesji będzie dotyczyć praktycznych aspektów zarządzania finansami w JST po zmianie ustawy o dochodach JST, przedstawienia najczęściej występujących nieprawidłowości w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych i sprawozdawczości, na podstawie wniosków pokontrolnych RIO. W drugim dniu będziemy rozmawiać o tym, jak właściwie zbudować oraz zarządzać zespołem pracowników oraz czy możliwe jest zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym.
Wątpliwości i problemy, związane z tą tematyką, będą mogli Państwo rozwiązać w gronie fachowców – Skarbników, przy udziale ekspertów. Ufamy, iż podobnie jak w ubiegłych latach, zdecydują się Państwo na uczestnictwo w spotkaniu wyjazdowym. Mamy nadzieję, iż to wydarzenie stanie się dla Państwa impulsem do dalszych działań, a dzięki zdobytemu doświadczeniu, omówieniu nowych regulacji oraz prezentowanym dobrym praktykom, także tym spoza województwa podkarpackiego, będą mogli Państwo sprawniej realizować codzienne obowiązki i wdrażać w praktyce zdobytą wiedzę w nadchodzącym 2025 roku.
 

zwiń
rozwiń
Program wyjazdowej sesji konsultacyjno-szkoleniowej

PROGRAM SESJI: 18 listopada 2024 r. – dzień I

NOWE WYZWANIA W FINANSOWANIU JST W 2025 ROKU - część 1
1. Nowe wyzwania w finansowaniu jednostek samorządu terytorialnego na 2025 rok:
• Przegląd kluczowych zmian w systemie dochodów jst i ich wpływ na budżety oraz Wieloletnią Prognozę Finansową (WPF).
• Jak przygotować się na zmiany w przepisach prawnych?
• Wpływ nowych regulacji na zdolność kredytową i finansowanie inwestycji.
2. Zarządzanie zadłużeniem w obliczu kryzysu i nowych środków unijnych:
• Jak ocenić zdolność kredytową jst i przygotować się na przyszłe wyzwania finansowe?
• Korekta zamożnościowa i jej znaczenie dla budżetów.
3. Spółki komunalne jako narzędzie rozwoju lokalnego:
• Jak efektywnie zarządzać spółkami komunalnymi w kontekście zmian legislacyjnych i finansowych?
• Możliwości finansowania inwestycji przez spółki komunalne.
4. Podsumowanie i dyskusja – pytania uczestników. Otwarte pytania dotyczące zarządzania finansami JST i funkcjonowania spółek komunalnych.

Najczęściej występujące nieprawidłowości w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych i sprawozdawczości na podstawie wniosków pokontrolnych RIO - część 2
 
Nieprawidłowości:
1. W zakresie polityki rachunkowości.
2. W zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym:
 dziennika, ewidencji na kontach księgi głównej, ewidencji analitycznej, systematyki zapisów.
3. W zakresie dowodów księgowych.
4. W zakresie sprawozdań budżetowych.
5. W zakresie sprawozdań finansowych.

PROGRAM SESJI: 19 listopada 2024 r. – dzień II

SKUTECZNE BUDOWANIE I ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM PRACOWNIKÓW 
1. Budowanie i utrzymywanie efektywnych zespołów:

 • zespół i procesy w nim zachodzące,
 • świadomość celu w zespole, budowanie integracji i porozumienia w zespole,
 • bariery i dysfunkcje we współpracy,
 • przełamywanie dysfunkcji i budowanie zaufania w zespole.
2. Komunikacja w zespole:
• efektywna komunikacja w zespole, bariery komunikacyjne,
• style komunikacji,
• asertywność, komunikacja oparta na relacji.
3. Rozwój zespołu i osiąganie celów:
 
 • etapy rozwoju i potrzeb zespołu,
 • style przywództwa zespołowego,
 • potrzeby cele, oczekiwania, role zespołowe, 
 • formułowanie celu i rezultatu.
4. Konflikty w zespole:
 • jak rozwijać zespół?
 • rola lidera w zespole,
 • sposoby diagnozowania i rozwiązywania konfliktów w zespole.
5. Delegowanie zadań, rozliczanie i ocena efektywności:
 
 • jak delegować zadania?
 • błędy w delegowaniu zadań,
 • SMART,
 • jak rozliczać, jak oceniać i podsumowywać?
 
KONCEPCJA WORK LIFE BALANCE - równowaga życia zawodowego i prywatnego – czy jest możliwa? 

1. Geneza koncepcji work-life-balance.
2. Czym jest work-life-balance
3. Skutki braku równowagi między życiem zawodowym a osobistym.
4. Moje życiowe role.
5. Krąg wpływu na życie.
6. Wyznaczanie celów w oparciu o własne zasoby.
7. Ustalanie priorytetów zgodnie z pełnionymi rolami.
8. Matryca Eisenhowera: co jest ważne, a co pilne?
9. Rytuały przejścia z trybu działania na tryb bycia.
10. Reakcja organizmu na stres i wypalenie zawodowe.
11. Dobre nawyki w efektywności osobistej.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy oraz ich zastępcy gmin, miast i powiatów województwa lubelskiego

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzących sesję

Ekspert części 1: delegowany na spotkania do prac nad projektem ustawy o dochodach jst w Ministerstwie Finansów oraz w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu przez Ogólnopolskie Porozumienie Organizacji Samorządowych. Doradca samorządowy, dyrektor generalny firmy konsultingowej zajmującej się doradztwem m. in. w zarządzaniu finansami jst. Praktyk z ponad 20 letnim doświadczeniem w zarządzaniu finansami samorządowymi, przygotowywaniu Wieloletnich Planów Finansowych, biznesplanów i opracowań analitycznych dla jst i spółek komunalnych oraz finansowaniu inwestycji komunalnych. Współautor kilkuset opracowań z zakresu analiz budżetu jst, emisji obligacji oraz optymalizacji i restrukturyzacji zobowiązań. Wykładowca na szkoleniach z zakresu finansów komunalnych. Współtwórca wydawnictwa pt. „Obligacje komunalne. Zagadnienia prawne, finansowe, praktyczne.”

Ekspertka części 2: ekonomista, specjalista w zakresie finansów publicznych, rachunkowości budżetowej, posiada dyplom MBA, wieloletni pracownik organu kontroli i nadzoru jednostek samorządu terytorialnego RIO, doświadczony szkoleniowiec z kilkunastoletnim stażem, obecnie od 2011 r. skarbnik JST.

Prowadząca drugi dzień sesji: z wykształcenia specjalista do spraw komunikacji, socjolog, psychoterapeutka, coach, trener. Od kilkunastu lat pracuje z osobami indywidualnie oraz z zespołami. Prowadzi szkolenia i warsztaty z tematyki komunikacji, prawidłowej obsługi klienta, wypalenia zawodowego, zarządzania zespołami, różnych aspektów dostępności. Doskonale zna specyfikę samorządu. Szkoli od kilkunastu lat, w szczególności jsfp, w tym jst i ich jednostki organizacyjne. W szkoleniach największy nacisk kładzie na umiejętność budowania, wzmacniania świadomości oraz relacji, która stanowi fundament efektywnej oraz satysfakcjonującej pracy zespołów.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Hotel Klimek SPA

Hotel Klimek ★★★★ SPA położony w Muszynie, w malowniczym Beskidzie Sądeckim. Eleganckie wnętrza o wysokim standardzie, wspaniałe górskie krajobrazy, krystalicznie czyste powietrze.

Koordynatorzy
Natalia Gmurkowska
Koordynator Forów Samorządowych Województwa Lubelskiego
tel. +48 502 525 121
n.gmurkowska@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

PROSIMY W UWAGACH WPISYWAĆ WYBRANĄ OPCJĘ UCZESTNICTWA

Cena uczestnictwa jednej osoby w dwóch dniach wydarzenia, z noclegiem w pokoju jednoosobowym, z pełnym wyżywieniem i udziałem w integracyjnej kolacji 
Forumowicze: 1300 zł. Osoby niezrzeszone: 1600 zł.

Cena uczestnictwa jednej osoby w dwóch dniach wydarzenia, z noclegiem w pokoju dwuosobowym, z pełnym wyżywieniem i udziałem w integracyjnej kolacji
Forumowicze: 1100 zł. Osoby niezrzeszone: 1400 zł.

Koszt dodatkowego przed noclegu w dniu 17/11: w pokoju 1 os. - 350 zł., w pokoju 2 os. - 200 zł.

Koszt uczestnictwa obejmuje: udział w części szkoleniowej, e-materiały szkoleniowe, nocleg ze śniadaniem, dwa obiady, przerwy kawowe, integracyjną kolację; korzystanie ze strefy Aquaparku i siłowni: https://www.hotelklimek.pl/hotelklimekspa/aquapark