24 listopada 2025 r. / dzień 1
INWENTARYZACJA W JEDNOSTKACH SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH: MINIMUM TEORII, MAKSIMUM PRAKTYKI
1. Pojęcie, metody i rodzaje inwentaryzacji.
2. Kto odpowiada za przeprowadzenie inwentaryzacji w jednostce sektora finansów publicznych – kierownik jednostki, skarbnik gminy, główny księgowy, a może ktoś inny?
3. Obowiązki kierownika jednostki, skarbnika gminy, głównego księgowego,
4. Inwentaryzacja w drodze spisu z natury,
5. Kiedy mamy do czynienia ze środkami trwałymi, do których dostęp jest znacznie utrudniony lub których spisanie z przyczyn uzasadnionych jest niemożliwe?
6. Jak uniknąć nieprawidłowości w inwentaryzacji?
7. Jak uniknąć odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publ. w jednostkach kontrolowanych przez RIO?
8. Organizacja, przebieg i rozliczanie inwentaryzacji w jednostkach objętych wspólną obsługą (CUW). Kto formalnie zarządza inwentaryzację i kto za nią odpowiada – kierownik jednostki obsługującej, czy kierownik jednostki obsługiwanej?
9. Inwentaryzacja w drodze uzyskania potwierdzenia stanu aktywów: rodzaje aktywów podlegających potwierdzeniu, potwierdzenie stanu środków pieniężnych na rachunkach bankowych. Czy do 15 stycznia mamy wysłać druk potwierdzenia salda należności, czy otrzymać zwrotną odpowiedź kontrahenta? Przebieg inwentaryzacji. Formularz potwierdzenia stanu należności. Co, jeśli kontrahent nie potwierdzi stanu należności? Czy inwentaryzować tzw. „salda zerowe”?
10. Inwentaryzacja drogą weryfikacji: aktywa i pasywa podlegające weryfikacji, termin przeprowadzenia inwentaryzacji w drodze weryfikacji. Porównanie danych ksiąg rachunkowych z dokumentami, czyli jak udokumentować inwentaryzację w drodze weryfikacji? Uwagi praktyczne.
11. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów, RIO oraz stanowisko Komitetu Standardów rachunkowości w zakresie inwentaryzacji, KSR nr 11.
12. Podsumowanie. Pytania i odpowiedzi.
NIEPODATKOWE NALEŻNOŚCI BUDŻETOWE O CHARAKTERZE PUBLICZNOPRAWNYM
1. Niepodatkowa należność budżetowa – definicja.
2. Interpretacja przepisu art. 67 ustawy o finansach publicznych – ustawy szczególne, ustawa o finansach publicznych, k.p.a., czy dział III o. p. Co pierwsze?
3. Ustalanie niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym.
4. Ustalanie terminu płatności.
5. Moment uregulowania należności.
6. Zaliczanie wpłat na należność główną i świadczenia uboczne.
7. Odsetki od niepodatkowych należności budżetowych – rodzaje odsetek, zaokrąglanie, zarachowanie.
8. Udzielanie ulg w spłacie niepodatkowych należności budżetowych.
9. Windykacja niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym. Wójt, burmistrz, prezydent jako wierzyciel. Czy kierownik jednostki może prowadzić windykację?
10. Przedawnienie publicznoprawnych należności budżetowych.
11. Wyjaśnienia RIO, Ministerstwa Finansów, wyroki sądów, liczne przykłady.
12. Odpowiedzi na pytania uczestników.
25 listopada 2025 r./ dzień 2
WYKORZYSTANIE SZTUCZNEJ INTELIGENCJI W PRAKTYCE: CHAT GPT
1. Wprowadzenie.
2. Podstawy sztucznej inteligencji (AI): Co to jest AI i jak działa? Czym są modele językowe?
3. Wprowadzenie do ChatGPT: Zakładanie kont. Nawigacja po interfejsie. Przykład interakcji.
4. Tworzenie skutecznych promptów: Czym jest prompt? Typowe błędy i jak ich unikać? Strategie pisania dobrych zapytań.
5. Personalizacja ChatGPT: Ustawienia i preferencje. Tworzenie własnego stylu komunikacji.
6. Zastosowania ChatGPT w praktyce, m.in.: Pisanie i redagowanie e-maili. Tłumaczenia. Tworzenie treści informacyjnych. Pomoc w tworzeniu dokumentów, pism, raportów.
7. Bezpieczeństwo i ochrona danych: Co można, a czego nie powinno się udostępniać? Ograniczenia narzędzia.
8. Dobre praktyki w pracy z ChatGPT: Etyczne i efektywne wykorzystanie. Kiedy zaufać AI, a kiedy zachować ostrożność?
9. Podsumowanie i pytania.